Gå til innhold

Seagate og NetCell demonstrerte eSATA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så bildet av eSATA pluggen for noen dager siden, men det virket som om det ikke var strøm inkludert i kabelen. Er det noen som kan bekrefte det? Det ville i så fall vært trist.

 

Forsåvidt så antar jeg at eSATA kun er det helt vanlige SATA-grensesnittet, men med en litt mer hardfør kabel og plugg, dvs. at det skal gå an å lage en overgang fra vanlig intern SATA til eSATA ved hjelp av en enkel brakett.

 

Edit: vanlig SATA kan forsåvidt også Hotswapes, altså at man kan plugge den ut under drift på lik linje med USB-kabler. Så Hotswap er ikke noen nyhet for eSATA.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

eSATA (External Sata) sin plugg standard design støtter opptil 5000 inn/ut plugginger og er også skjermet .

Intern sata designet er støtter 50 inn/ut koplinger uskjermet.

Strøm i eSata kabelen er det ikke .

Den er litt dypere for forbedret plugging og uten L formen for å skilles fra intern.

 

Det som blir morsomt å se er om det her på berget dukker opp noen

sata drive systemer med sata host controller med port multiplier og 2/4/6 osv. disker i raid . Først da man får fullt utbytte av 1.5G eller 3G hastignheter .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Overhead betyr tap rett og slett. Mister litt hastighet i kablene pga støy, og overføringer med check for datakorrupsjon og bekreftet overføring og såntno tar litt tid. :)

 

Edit: Forenklet forklaring selvfølgelig, er nok litt fler faktorer enn bare det jeg nevner her. ;)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar

Overhead er navnet på den delen av båndbredden som ikke kan utnyttes til ekte data. Normalt er overheaden fra 5 til 20% på forskjellige kabeloverføringer og ennå mer på trådløse overføringer.

 

Denne ekstra båndbredden brukes f.eks til feilsjekk (paritetssjekk/ECC) eller til start/stopp-bit.

 

På SATA er dette regnet inn i overføringshastigheten. F.eks er vanlig SATA 1,5Gbit/s (187,5MB/s) mens overhead er 20%. Dvs. at effektiv utnyttelse av båndbredden kan være opp til 1,2Gbit/s (150MB/s).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...