Gå til innhold

Ingen programvarepatenter i EU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette var nesten en selvfølge. Programvarepatenter krenker individets frihet såvel som at det er konkurransefiendtlig.

 

Det blir bare for dumt når man kan ta patent på å tenke :thumbdown:

En moralsk selvfølge, ja. Men jeg tok det overhodet ikke som en selvfølge at "friheten" vant. Tvert i mot skal man ikke være helt trygg før en endelig bestemmelse forkaster dette forslaget for godt (og altså ikke bare en formalitet som hindrer det slik det var her).

 

Jeg tror en slik patentordning vil skape et såpass stort kaos som følge av at alle de mindre aktørene (og sikkert noen store) vil få problemer. I etterkant ville man dermed se at det var en gedigen tabbe. Hadde det ikke vært for de umiddelbare konsekvensene for de små hadde jeg kanskje støttet et slikt forslag bare for at beslutningstakerne skulle få seg en lærepenge...

 

Det må være ufattlig enkelt å lure politikere...

Lenke til kommentar
Dette var nesten en selvfølge. Programvarepatenter krenker individets frihet såvel som at det er konkurransefiendtlig.

 

Det blir bare for dumt når man kan ta patent på å tenke :thumbdown:

Dette var langt fra noen selvfølge, du ser jo selv at det står det var på hengende håret. Takk Polen!

 

IT og fiskeripolitikk

Det europeiske råds forslag til direktiv var etter manges mening ikke godt nok, og det ble derfor diskutert tidligere i 2004. Medlemmer i Europaparlamentet gjorde en del viktige endringer, men disse ble senere kastet ut igjen av det europeiske råd. De bestemte seg så for å forsøke å få direktivet godkjent på et fiskeriministermøte i desember.

 

Ministerrådet er EUs lovgivende organ, og punktet om patenter ble satt inn på agendaen i siste liten, som et såkalt "A-item". Dette betyr at punktet ikke skal diskuteres, bare godtas (det skal i teorien være ferdig-diskutert, noe som var svært omstridt i dette tilfellet).

 

Det europeiske råd la stort press på medlemslandene for å akseptere agendaen, men ettersom punktet om patenter kom inn så sent, skulle det bare én stemme til for å velte forslaget (punkter skal komme inn senest 14 dager før - dette kom inn dagen før).

 

Er det virkelig slik det fungerer? Mister mer og mer troen på EU. Kommer sannsynligvis alltid til å stemme nei til EU-medlemskap (iallfall i oversiktlig fremtid). Det er skummelt hvordan verden blir styrt. Nesten alle tenker på penger (seg selv) og ikke på hva som er best for folk flest.

 

Må bare legge til at jeg selvsagt har "skrevet under" på thankpoland.info

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel hvorvidt hele motivet med patenter til dels har forsvunnet, evt. at lovværket må føyes etter dagens behov. Såvidt jeg har forstått er hele vitsen med patenter at "befolkningen" skal nyte godt av teknologiske innovasjoner. Dette gjøres ved at oppfinneren kan "legge frem" oppfinnelsen sin, til alles beste. Til gjengjeld får han/hun enerett på den aktuelle oppfinnelsen en viss tid.

Lenke til kommentar
Godt ingen patent ellers ville utviklere hatt problem å utvikle et program de har lyst å selge til forbrukere som er nyttig.

Jeg tror de utviklere liker yrket/hobby, samme vi som liker å drive med ting, tenk hvis de hadde patent på ting vi drev med ville vi fått store problemer.

Er det bare meg, eller har andre også problemer med å forstå språket han bruker?

 

Er du innvandrer/utlending så er det jo forståelig at du ikke er helt inne på norsken enda.

Endret av espenfjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...