Gå til innhold

Verdens største permanente "grid"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvis man måtte bruke omtrent 70 000 av dagens raskeste datamaksiner for å komme på samme linje.

 

Hva slags maksiner er det snakk om 6 000stk av da?

Det var snakk om 70000 av dagens raskeste PC systemer. Det finnes mange maskiner som er langt raskere enn en PC. De er typisk basert på PA-RISC, Power, Alpha, MIPS, Itanium, Opteron, Xeon eller SPARC og har gjerne flere prosesorer.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
da kan de sikkert spille doom 3 med høyest grafikk  :p

Trur ikke skjermkortet holder mål :p

Tviler på det er mer enn noen få skjermkort på hele gridet. Men man skulle i allefall ikke være CPU-begrenset :p Kanskje like greit å kjøre det i software? :p

 

Men jeg lurer litt på hva hver node består av og hvordan de sammenligner systemet med 70000 PC'er...

Lenke til kommentar
For øyeblikket har de 1MW med strøm tilgjengelig for PCer i etasjen under meg, ca 5000stk. Det største problemet atm er faktisk kjøling, 1MW blir en del varme :)

Jepp, det får du meg til å tro! Hvis man hadde konsentrert 1MW på en plass så får man kokt opp 1 liter vann på under et kvart sekund. (noe rundt 500 ganger kjappere enn på en stor kokeplate)

 

Under noen forsøk jeg drev med på jobben i fjor så fordampet jeg noen liter vann fra fuktig koks i løpet av noen titalls sekunder med en effekt på "bare" 0,1MW. Gjett om dampsøyla sto i taket i forsøkshallen så det regnet fra taket lenge etterpå. :whistle: 40kg koks nådde 1000°C på bare 20 minutter.

 

Jaja .. Vi forskere i smelteverksbransjen har det jammen gøy :yes:

 

Edit: Orker ikke å lage egen tråd om hva jeg driver med... Det blir bare så mye å skrive om :p Og så blir jo selvskrytfaktoren ganske høy av sånnt :whistle:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...