Gå til innhold

Litt ned for Intel, opp for AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel er altså størst fordi de tar høyest pris for sine produkter, mens f.eks. AMD selger mange men mye rimeligere produkter. Spesielt Xeon og Pentium-M er pengebinger for Intel, siden de koster vesentlig mer iforhold til ytelsen man får igjen sammenlignet med alternativene fra AMD. Det som hindrer AMD å øke markedsandelen sin så mye mer er at salget av disse Intel-produktene er bundet opp i langvarige eksklusive avtaler med f.eks. Dell, Toshiba, Gateway, NEC osv. Så lenge disse konkurransefiendtlige og urettferdige avtalene får lov å eksistere, så blir det nesten umulig for mindre aktører som AMD å vokse seg noe særlig innpå Intel siden det reelle frie markedet i praksis er meget begrenset. Jeg håper at de selskapene som sitter på slike avtaler idag sier dem opp av egen vilje eller at de blir gjort ugyldige slik at alle kan få tak i de mest konkurransedyktige produktene til enhver tid og ikke nødvendigvis bare de som noen har valgt for oss bak lukkede dører.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Hvem følger teknorogitrendene først? Entusiastene eller mannen i gata eller store selskaper som skal ha mest mulig lik maskinpark?

 

Jeg tror at entusiastene er langt mer teknologikåte og skifter mening veldig raskt i forhold til de to andre gruppene. Det at Komplett i forrige kvartal solgte 70% AMD CPU'er og 30% intel kan bare tolkes som at entusiastene har skiftet mening og beite for flere måneder siden. Neste trinn blir nok mannen i gata og småbedrifter. Det tipper jeg kommer gradvis i løpet av det neste året. Deretter kommer kanskje større selskaper sigende etter. Siden entusiastene bare er en liten del av markedet så tipper jeg at den lille oppgangen vi har sett nå bare er toppen av den første isbiten. Når majoriteten følger etter øker nok markedsandelen som et isfjell som kom fra ingen steds. Jeg vil derfor tro at AMD-aksjene er en veldig smart investering for det neste året.

 

crowjewel og snorreh: Jeg er helt enig! Bare pass på at vi ikke får en kontra-reaksjon der det blir AMD eller både AMD og intel som lurer oss... (Noe AMD er på vei mot allerede siden de velger å prise produktene likt intel) Dermed blir det nærmest som et duopol slik netcom og telenor hadde før det kom virituelle operatører på markedet. Sånn sett skulle jeg gjerne sett ennå et selskap kjempe for tosifrede markedsandeler.

Lenke til kommentar
Det som hindrer AMD å øke markedsandelen sin så mye mer er at salget av disse Intel-produktene er bundet opp i langvarige eksklusive avtaler med f.eks. Dell, Toshiba, Gateway, NEC osv.

Neppe, det slike avtaler gjør er å sikre selskapene tilgang på et gitt antall prosessorer til en gitt pris (stort sett svært konkurransedyktig, ellers hadde de [Dell o.l.] naturligvis brutt ut av den, Intel er ikke det eneste selskapet som vil maksimere profitt). Forutsigbarhet og stabilitet er noe alle større organisasjoner setter stor pris på.

 

Intel leverer også levere alle komponenter man trenger med unntak av RAM, disk og kabinett (med mindre man kjøper en Intel whitebox da) noe som gir dem muligeter til å gå ned i pris på "komplette pakker" i forhold til løsninger sammensatt av komponenter fra en rekke leverandører.

 

Det jeg tror hindrer AMD i øke markedsandelen sin er at de ikke har (stort) mer fabrikasjonskapasitet. Husk at Intel har de siste årene økt kapasiteten sin betraktlig mens AMD har stått stille. AMD's prosessorer har i tillegg gått fra å være fysisk mindre enn Intel's til å være endel større.

 

Bare pass på at vi ikke får en kontra-reaksjon der det blir AMD eller både AMD og intel som lurer oss... (Noe AMD er på vei mot allerede siden de velger å prise produktene likt intel)

Lurer oss? AMD har i lang tid solgt prosessorer med tap - når de nå øker prisene til sin konkurrents nivå (som går med overskudd) vil jeg ikke kalle det lureri. Dette gir AMD penger til videre forskning og eksistens.

 

Å selge med tap er ganske vanlig i en etableringsfase, i nedgangstider eller hvis man ønsker å kapre markedsandeler. AMD har eksistert i 35 år, nedgangstiden er over og de har ikke kapasitet til å ta markedsandeler (noe de likevel ikke så ut til å klare med tapspriser) så at prisene stabiliserer seg på et sunt nivå synes jeg er ganske naturlig. Selv med priser på dagens "Intel nivå" så blir prosessorer (både fra Intel og AMD) relativt sett bare billigere og billigere.

Endret av Dollar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...