Gå til innhold

Reisebrev fra Assembly 2004


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang. køen så er det faktisk litt forskjell på 3500 og 5400 personer også. :-) I år synes jeg forresten at det gikk greit å komme inn på TG, sto i kø ca. 10 minutter og så trillet jeg inn utstyret til plassen.

 

Jeg er HELT enig i billett-salget dog; partyticket trenger seriøst å få gjort noe med systemene sine.. :-(

 

B|Real: Nå er det vel det at hverken Assembly eller TG er "et LAN", selv om Assembly nok har en del flere demoscenere enn TG.. desverre.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Som en av Anders' reisekamerater til årets Assembly må jeg rett og slett også si at jeg virkelig er imponert over "proff"-graden her i forhold til på TG. Har vært på TG 2 ganger, og det er en del ting som slår deg etterhvert som man blir sittende i salen...:

 

1. det er ingen som bare "MÅ" overdøve alle andre med giga-anlegg (selvom noen har klart å få med seg store høyttalere inn her...). Alt er helt rolig, folk sitter i utgangspunktet og driver med sitt via sine øretelefoner.

 

2. Når det skal vises noe på storskjermen (compo'er/underholdning), har de laget sinnsykt kule tegnefilmer med Linux-pingvinen som ber salen om "Kill all sound and light!". Og det her er det sjokkerende... -Ingen trusler om å "kutte nettverket/strømmen/kverke noen" er nødvendig... Det blir stille og mørkt i løpet av 1 minutt.

 

3. Nettverket datt ned her i en 10 minutters periode like etter vi ankom lokalet. Titta rundt oss, -joda, alle hadde mista nettverket, de som tidligere hadde sittet og spilt, satt nå og lekte seg med andre ting. Ingen krise som oppsto, alt er helt stille, og folk bare vet at nettverket kommer tilbake igjen i løpet av kort tid. Begge gangene jeg har vært på TG, og nettet har vært borte i noen minutter eller kvarter, så blir det fullstendig oppstandelse og folk klikker. Når da 50 % av de som er der sitter og chatter, er det litt sprøtt at verden går under... Tross alt; Man sitter jo i samme lokalet som 4500-5000 andre, irl-chat er også mulig... Forøvrig heller ikke sett en eneste som har tatt sjansen på noen kaffetrakterløsning på sin plass, og folk holder seg til de oppsatte reglene.

 

4. MAT!!!! På TG har det vært ETT sted å få kjøpt seg noe mat. Her er det mange forskjellige steder, med forskjellige typer mat, alt fra pizza/burger til Lasagne serveres, og alle restaurantene er åpne døgnet rundt.

 

5. ARTech-seminarene er rett og slett utrolige. Har vært på 2 av de allerede, og selv med relativt liten kunnskap om en god del av temaene som tas opp her, har det foreløpig imponert enormt. Å få folk fra Lucas Arts, Bit Boys (produsent av 3d-brikker/software til mobiltelefoner og små enheter) m.fl. til å fortelle og dele sin viten er imponerende.

 

6. Det skjer noe absolutt hele tida, om det ikke er seminarer, er det cd/pc/floppy-kasting, fotballturnering, basketballturnering, robowars, og ikke minst et helt stappfullt program for å vise demoer/musikk-compoer. AMD har "PC-verksted" her, så hvis det dukker opp en feil man ikke klarer å fikse selv har de 3 teknikere tilstede som kan fikse det for deg... Dagens program starter nå klokka 12 og fortsetter helt til i morgen tidlig kl 06.00, før det starter igjen kl 12. Så selv uten å hatt egen PC her skulle man fint klart å hatt noe å gjøre HELE tida.

 

Jeg har absolutt ingenting imot TG, og er imponert over det arrangementet også, men det faller faktisk veldig igjennom etter å ha vært her i noen dager. Nå skal det også sies at interessene har endret seg siden første gang jeg var på TG...

Lenke til kommentar
Hvordan fikk man armbånd e.l. ?

 

Når 3500 stk skal få seg et armbånd så lurer jeg på hvordan de unngikk køen...

 

Og hvordan fungerte utlånet av traller? Hva stoppet folk fra å stikke av med trallene?

Jeg vet ikke hvordan de som bor innenfor EU fikk armbånd, men jeg tipper de fikk det tilsendt sammen med billetten.

Trallene bare stod der til sevlplukk, ingenting stoppet folk fra å stikke av med dem, bortsett fra at de er omtrent like høye som meg (dvs. 180cm.). I tillegg må de trilles ut av parkeringshuset, og parkeringsvaktene blir nok fort litt mistenkelige når du prøver å smugle en to kubikkmeter stor vogn forbi... :)

Lenke til kommentar

Noen sendte meg en mail og spurte om hva som er bedre på Asm enn på TG. Jeg kan nevne noen ting:

-Alt går i henhold til tidsplanen. Alle compoer, seminarer osv. starter presis.

-Det er god informasjon overalt, med kart over hva som er hvor, tidsplaner osv.

-Det er flere spisesteder som er åpne inne på arenaen, både Hesburger (Mc.D.-aktig), Pizza Hut, et billig lasagnested, en storkiosk+++.

-Billettsystemet virker smertefritt.

-Det er et større fokus på demoscenen, og det arrangeres masse interessante seminarer. (Dette punktet er såklart subjektivt.)

Lenke til kommentar

knatten: det er definitivt subjektivt tror jeg. :) Jeg har en følelse av at det har mye med roten til arrangementet å gjøre - mer respekt på Assembly.

 

tomasoll: punkt 1, 2 og 3 i posten din tror jeg, som nevnt over, er direkte relatert til hvem som drar på TG og Assembly. At folk bråker med store høyttalere er jo fordi folk som liker å bråke med store høyttalere kommer. At folk respekterer at man skal slå av lyd og lys under compoer osv. er direkte relatert til respekten for bidragene vil jeg tro. Igjen; hvem som kommer på partyet. Punkt tre er ... vel det samme. :)

 

Så er spørsmålet; hva hadde vi gjort om TG-folka hadde sagt "Nå vil vi helst at disse og disse typene folk skal komme, vi har ingen problemer med å selge billettene uansett så nå skal vi begynne å være selektive" - det hadde vel neppe fungert det heller. :)

Lenke til kommentar

transistorbass:

Jeg får vel spesifisere, det er to grunner til at jeg er imponert over Assembly:

1: Den objektive, arrangementet går på skinner.

2: Den subjektive, fokus på demoscenen. Den er selvfølgelig ikke så relevant i en diskusjon som denne, men likevel verd å nevne.

 

Hva mente du med det spøsrmålet som "så er spørsmålet"?

Lenke til kommentar

Jeg har også vært på TG et par år, og jeg må si organiseringen er mye bedre her på Assembly.

 

Alle compoene starter på minuttet når de skal. Compoene har flere og bedre bidrag. Nettet har vært stabilt hele tiden bortsett fra 2 minutter den første dagen.

 

Selvfølgelig litt lengre å reise enn til Hamar, men helt klart verdt den litt lengre turen.

 

Dessuten er det masse små detaljer som gjør det lille ekstra. La f.eks. merke til at lysene på trappetrinnene på tribunen ble benyttet som spektrum analysere under musikkcompoene.

 

De shippa inn Doom3 fra USA og satt igang en compo på 8 fete maskiner som trakk dette spillet perfekt. Selvfølgelig presis denne compoen også ;)

Endret av ØyvindB
Lenke til kommentar

Hvis det er så stor forskjell på TG og Assembly (apekatt/ikke apekatt) har det vel 2 ting: kultur og popularitet.

 

TG er veldig populær fordi det kom i nyhetene mye og hadde mange brukere.

 

Kultur, kanskje de er mer voksne generelt i Finland. De er jo så høyt teknologisk der, mere utdanning og sånt?

 

Mindre problemer så folk er litt mindre lei, og bedre lilgang til mat, mindre bråk fra andre (færre store høyttalere) gir også mer tålmodighet. En god sirkel all-around.

 

 

Fenomenet kultur er veldig interresant, litt tabu og prate om men veldig viktig tror jeg, og amerikas kultur med lav utdanning, flest fanger i hele verden, fete mcdonalds mennesker, våpenholdning, alt dette er jeg glad for vi ikke har i norge, men håper vi ikke blir mer og mer som US. Bare at jeg skriver dette er jeg litt med på å skape en holdning mot det håper jeg.

Lenke til kommentar

Jeg må også si meg enig i alle av Anders' kommentarer om Assembly versus The Gathering. The Gathering ble i begynnelsen arrangert med samme hensikt og formål som Assembly ble og blir; nemlig å samle PC-interesserte mennesker for å konkurrere om heder og ære for kreativitet med PC-en som verktøy.

 

Fokuset på dette har endret seg med årene, spesielt etter at Internett ble dagligdags og en selvfølgelighet også på data-parties som Asm og TG. Men helt fra begynnelsen har Assembly vært høyere respektert enn The Gathering sett med scene-øyne, og slik er det vel enda mer i dag.

 

Det er utvilsomt en mye større andel såkalte "gamere" på Assembly i dag enn det var for fem eller ikke minst ti år siden, men fokuset fra arrangørene har ikke endret seg så betraktelig. Og det er her jeg tror forskjellen ligger. Mens The Gathering mer har glidd i den retningen vinden blåser (kvantitet fremfor kvalitet, fortsatt sett med scene-øyne), har Assembly vært styrt med samme fokus og mål hele tiden (kvalitet fremfor kvantitet).

 

Det skal dog sies at jeg tror gamere helt utvilsomt vil ha det utrolig gøy på Assembly også. The Gathering har lite å tilby som Assembly ikke også har, bortsett fra mer plass. Finnes det gamere "der ute" som ønsker seg litt mer enn bare tilgang til et stort LAN og en haug med andre gamere, er Assembly stedet å dra til. Her får du flere ting å gjøre hvis du skulle finne på å forlate PC-en i noen minutter, bedre mat og samlet rett og slett et bedre gjennomført arrangement.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...