Gå til innhold

Intel gjør endringer på Prescott


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig måte av hw.no å anonsere nyheten om en ny stepping på. Ikke at jeg skal forsvare den C0 steppingen, men dette er da ikke noe uventet. Virker som om dramatikken denne design endringen blir overdrevet aldri så lite. Alle prosessorer gjennomgår flere steppinger fordi produsenten hele tiden finner forbedringspotensiale. kan sammenlignes med SP til OS, men det er selvsagt ikke mulig å patche hw endringer i en cpu!

Lenke til kommentar

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1965&p=6

 

The only goal of testing three different Intel 3.2 processors on the same reference motherboard was to establish benchmark results for future motherboard testing. However, it is hard not to compare the CPU performance differences in these tests. What perhaps stands out the most is that for all the negative press Prescott has received at launch, it is really a decent performer that is very close to Northwood, at least at the 3.2GHz speed.

 

Om 3.4GHz versjonen også kommer i D0 stepping for s478 så blir dette en fin oppgradering for de som sitter med P4E kompatible HK :thumbup:

 

Selv 3.4GHz i C0 vil yte bedre enn NW, men varmen vil bli et problem.

Lenke til kommentar
Merkelig måte av hw.no å anonsere nyheten om en ny stepping på. Ikke at jeg skal forsvare den C0 steppingen, men dette er da ikke noe uventet. Virker som om dramatikken denne design endringen blir overdrevet aldri så lite. Alle prosessorer gjennomgår flere steppinger fordi produsenten hele tiden finner forbedringspotensiale. kan sammenlignes med SP til OS, men det er selvsagt ikke mulig å patche hw endringer i en cpu!

Jepp, det er som regel lite dramatikk i slike endringer. Det er jo i og for seg ganske trist for Intel sin del. De trenger å få bukt med varme-problemet før jo heller og mai måned høres ikke for tidlig ut for å si det sånn.

 

Greit nok at benchmarkene viser at den yter nesten like bra som NW på 3,2GHz, men det hjelper lite så lenge både Northwood og A64 er bedre alternativer. (da har både AMD og Intel -tilhengere bedre alternativer å ty til)

Lenke til kommentar

Dagens Prescott er en stor tragedie, da den produserer altfor mye varme. Ytelsen står heller ikke i stil med mine forventninger iallefall, så å kalle den en fiasko har jeg ikke noen problemer med :thumbdown:

 

Foreløpig er ikke noen TDP-tall offentliggjort for den nye steppingen, men disse tallene må drastisk ned for å være noen hjelp. I dag begynner Prescott sin TDP der Athlon 64 slutter (!), altså 89 watt. Det virker heller ikke som den nye steppingen vil være klar til lansering av sokkel T som trolig skjer på slutten av mars så derfor vil trolig den nye plattformen også slite med varmeproblemer til å begynne med. Athlon 64 kommer også snart med ny stepping "CG" som reduserer TDP med opptil 16 watt :yes:

 

Hardware Analysis har forresten testet varmeutviklingen til Prescott:

http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1693/

 

"...by stressing the processor to 90…100% usage the temperature continued to rise above 60 degrees Celsius and finally settled at 69 degrees Celsius."

 

"...with a bump in core voltage by 0.1-volts we managed to touch 3.8GHz, but quickly shut the system down as the temperature was at 171 degrees Fahrenheit, or 77 degrees Celsius in a matter of minutes. That, by our judgment, is nearing supernova temperatures and doesn’t show much headroom for current Prescott processors."

 

69 grader celcius under bruk og over 77 grader celcius med overklokking? :no:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Siemen1: Jeg tror ikke du oppfattet poenget i posten min. At P4E kommer i ny og forbedret stepping er i utgangspunktet en gladmelding, men hw.no velger å vinkle historien på linje med praksis i The Inq. Jeg er ikke sikker på om hw.no egentlig ønsker et slikt image. Det skjærer i allefall en del med den svært seriøse vinklingen jeg forbinder med hw.no.

 

snorreh: Så langt jeg kan se så kommer D0 steppingen i kvantum akkurat i tide til socket T HK antagelig blir tilgjengelige i kvantum.

 

Denne er av det mer informative slaget:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040212193648.html

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Synes hw.no har vært flinke i det siste til å vinkle ting mot Intel. (Det er klart de ikke har lagd en topp prosessor, det er jeg helt enig i! Både med tanke på det ene og det andre)

Dere har i nesten hver eneste artikkel jeg har lest kommentert at Intel har vært sent ute med Prescott. Ja, det kan godt hende, (husker forresten ikke når Prescott skulle komme jeg) Husker bare at for ett år siden var det enste som var prat om, P4 prosessorere med HT på lavere klokkefrekvenser, og senere kom det at de skulle ha 800 FSB. En CPU som jeg derimot ikke har sett dere har kommentert så mye forsinkelse på (Kan godt hende jeg har oversett) er AMD 64, den skulle også komme ut på nyåret ifjor, og på den tida hadde jeg tenkt å kjøpe den.. men den kom vist ikke.

 

Dere topper det på en måte idag, når dere sier det ikke er bra at Intel kommer med ny stepping. Hvis dette vil minske varmeproduksjonen, så er vel dette svært gode nyheter? Det er faktisk ett fåtall av Nettbutikker som selger Prescott ende (ikke Komplett, og dermed ikke butikker fra Norek)

Jeg synes hw.no har bikket litt for mye over til "AMD - siden" i det siste, kan godt hende dere var på "Intel - siden" før, men uansett er det best med ett objektivt nettsted.

 

Som jeg skrev i ett tidligere innlegg her: Dette er bare mine synspunkter ;)

Lenke til kommentar
Siemen1: Jeg tror ikke du oppfattet poenget i posten min. At P4E kommer i ny og forbedret stepping er i utgangspunktet en gladmelding, men hw.no velger å vinkle historien på linje med praksis i The Inq. Jeg er ikke sikker på om hw.no egentlig ønsker et slikt image. Det skjærer i allefall en del med den svært seriøse vinklingen jeg forbinder med hw.no.

Jeg er enig i at det er en gladnyhet. Men jeg er ikke enig i at HW.no har vinklet det for AMD-vennlig. Jeg synes faktisk det var ganske nøytralt skrevet. AMD har fortjent og fått kritikk før, men denne gangen er det intel som fortjener og får kritikk. Ingen vits å gjøre forskjell, eller å føye seg mer for intel-fanboys enn AMD-fanboys eller omvendt.

 

Det er godt med ærlig og redelig kritikk når noen fortjener det, og det er det som gir et seriøst inntrykk. (hverken kjøpt og betalt eller er for mye tilhenger av noe)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Siemen1: Jeg finner det noe baklengs å kritisere løsningen på problemet.

 

Det er også masse missledende informasjon i artikkelen.

 

Pentium 4E, også kjent som Prescott, må gjennomgå nok en designendring. Etter tidligere å ha blitt utsatt nesten ett helt år, kan det se ut som om Intel har problemer med sitt 0,09-mikrons flaggskip for desktop-markedet.

 

Antyder de at dette er en utsettelse av P4E?

 

Det ser nå ut som om Intel må gjøre grunnleggende endringer i Prescott-designet og forandre "stepping" fra C-0 til D-0. Rent praktisk vil dette ha betydning for effektforbruk og varmeutvikling. Antall pinner på prosessoren vil forbli uendret.

 

Høres ut som om en må redesigne hele prosesseren. Det som er mest ironisk her er at en del i hw.no staben har vært ekstremt ivrig til å presisere at prescott, som har godt over dobbelt så mange transistorer som NW, bare er en liten revisjon av Netburst arkitetkuren, mens de nå får denne D0 steppingen av prescott til å høres ut som en "grunnleggende endring" som heldig vis er kompatibel s478.

 

Denne artikkelen handler egentlig om hva forfatteren synes om Prescott, ikke at Intel har kommet med en ny stepping.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at det er en gladnyhet. Men jeg er ikke enig i at HW.no har vinklet det for AMD-vennlig. Jeg synes faktisk det var ganske nøytralt skrevet. AMD har fortjent og fått kritikk før, men denne gangen er det intel som fortjener og får kritikk. Ingen vits å gjøre forskjell, eller å føye seg mer for intel-fanboys enn AMD-fanboys eller omvendt.

Enig som vanlig med Simen1 :yes:

 

Noen ser dessverre verden svart/hvitt, Intel/AMD, ondt/godt osv. Heldigvis er verden mer fargerik og variert, alle kan drite seg ut en gang i blant. Denne gangen var det Intel med Prescott som først ble kraftig forsinket og når den endelig kom så var den en gedigen skuffelse. Alle såkalt negative rykter om Prescott slo til, og nok engang viste The Inquirer at de hadde rett når alt kommer til alt ;)

 

Knick Knack: Tviler på det da sokkel T blir lansert 29. mars mens den nye steppingen først kommer etter 7. mai...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

snorreh: om du sikter til at jeg ser verden mer svart/hvit enn andre her så er jeg redd du bommer stygt. I motsettning til en del andre har jeg faktisk komentert både positive og negative sider ved både intel, AMD og andre produsenter. Noe jeg ikke kan se at alle i denne tråden har maktet å få til, selv etter flere hundre poster.

 

Når det gjelder D0 stepping på s478 så sier altså både hw.no og xbitlabs at den vil komme på s478.

 

xbit labs sier følgende:

 

The co said it will use D-0 core for Pentium 4 2.80E, 3.00E, 3.20E and 2.80A microprocessors, but is also likely to use it for some future chips as well. Intel is expected to ship its 90nm processors at 3.40GHz and 3.60GHz on March and in the Q2 respectively.

 

hw.no:

 

Antall pinner på prosessoren vil forbli uendret

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...