Gå til innhold

Streacom DB4 er kabinettet du ønsker å ha stående godt synlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert. Men jeg synes denne ser stilig ut. Ikke minst kan den erstatte kona sitt kabinett som støyer fryktelig. Er det mulig å kjøpe en sånn, flytte innmaten fra konas støyende PC over i denne, for deretter å kunne få fred og begeistring i stua?

 

Kommer helt an på innholdet i "konas støyende PC"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg er ingen ekspert. Men jeg synes denne ser stilig ut. Ikke minst kan den erstatte kona sitt kabinett som støyer fryktelig. Er det mulig å kjøpe en sånn, flytte innmaten fra konas støyende PC over i denne, for deretter å kunne få fred og begeistring i stua?

 

Kommer helt an på innholdet i "konas støyende PC"

Det er nå sånn PC-innhold da. Litt sånn ting og tang. Kan det ikke flyttes over?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

 

Jeg er ingen ekspert. Men jeg synes denne ser stilig ut. Ikke minst kan den erstatte kona sitt kabinett som støyer fryktelig. Er det mulig å kjøpe en sånn, flytte innmaten fra konas støyende PC over i denne, for deretter å kunne få fred og begeistring i stua?

Kommer helt an på innholdet i "konas støyende PC"

Det er nå sånn PC-innhold da. Litt sånn ting og tang. Kan det ikke flyttes over?

 

Det kommer helt an på hva disse tingene og tangene er det, er litt som med bil det, du putter ikke en stor V12 inn i en liten Toyota IQ uten å modifisere bilen kraftig... 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Vegar Jansen, hvilket kabinett vil du anbefale hvis man vil ha det så stille som mulig, helst ikke kostende mer enn to tusen kroner? Evt. måter å lysisolere kassen som koster to tusen eller mindre.

Hvorfor gå på kabinettet? Begynn heller med å bytte ut viftene i det du allerede har, kommer langt med det. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ingen ekspert. Men jeg synes denne ser stilig ut. Ikke minst kan den erstatte kona sitt kabinett som støyer fryktelig. Er det mulig å kjøpe en sånn, flytte innmaten fra konas støyende PC over i denne, for deretter å kunne få fred og begeistring i stua?

 

Kommer helt an på innholdet i "konas støyende PC"

Det er nå sånn PC-innhold da. Litt sånn ting og tang. Kan det ikke flyttes over?

For å gi deg et mer informativt svar, kabinettet er ganske lite, og passer kun hovedkort av type ITX. Svært vanlig at stasjonære PCer baserer se på M-ATX eller ATX baserte hovedkort, som begge blir fysisk for store for dette kabinettet.

 

Litt avhengig av hva som er i PCen til kona di, så kan du benytte noen av delene, men neppe alle. F.eks. må du bytte sannsynligvis bytte hovedkortet, og da må du kanskje også bytte rambrikkene.

 

Er du riktig uheldig må du bytte harddisken også, og skjermkortet. Da er du bare prosessoren unna å kjøpe en helt ny datamaskin, så da ville jeg nok vurdert det i samme slengen, spesielt om maskinen allerede begynner å bli gammel.

 

Å kjøpe deler til gammel maskinvare kan ofte være vel så dyrt om ikke dyrere enn å kjøpe til moderne prosessorer, så det trenger ikke nødvendigvis å bli noe særlig dyrere. Dog avhengig av prosessor.

 

Må også sies at dette kabinettet ikke er laget for gamingskjermkort, da det bryter med ønsket om en vifteløs PC, så om "bråkebøtta" til kona de er satt opp med et slikt skjermkort, så kan det hende du hadde kommet langt med å bytte det med en vifteløs variant, og prosessorkjøleren med en stillegående variant.

 

Alternativt få blåst det hele rent, så ikke viftene må gå for full effekt for å holde prosessor og skjermkort kjølig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vegar Jansen, hvilket kabinett vil du anbefale hvis man vil ha det så stille som mulig, helst ikke kostende mer enn to tusen kroner? Evt. måter å lysisolere kassen som koster to tusen eller mindre.

Hvorfor gå på kabinettet? Begynn heller med å bytte ut viftene i det du allerede har, kommer langt med det. 

Jeg skal kjøpe/bygge en ny stasjonær. Det eneste jeg tar med fra den gamle bærbaren min er en SSD-disk. Så stillegående som råd er målsettingen, for en overkommelig pris.

Endret av Forte
Lenke til kommentar

 

Vegar Jansen, hvilket kabinett vil du anbefale hvis man vil ha det så stille som mulig, helst ikke kostende mer enn to tusen kroner? Evt. måter å lysisolere kassen som koster to tusen eller mindre.

Hvorfor gå på kabinettet? Begynn heller med å bytte ut viftene i det du allerede har, kommer langt med det.

Men når du nevner det, har du noen råd for hvordan få en stasjonær Lenovo k450e til å bli mer stillegående? Jeg har en slik en også. Den bråker ikke mer enn en vanlig stasjonær, men det er for mye. Jeg mistenkte en stund at støyet kom fra kabinettviften, men jeg stansen den noen sekunder og den bråkte akkurat like mye. Eneste andre alternativ jeg ser er: lyd fra CPU-vifte, lyd fra PSU-kjøling, lyd fra harddisker (jeg har en intern harddisk som ikke er SSD). Jeg byttet GPU uten at det gjorde den så mye mer stillegående. Jeg kan eventuelt bytte kabibett for å få gjennomtrekk med vifte på hver side, slik at viftene til komponentene slipper å jobbe så mye, men det er mye styr med det, og jeg vet ikke om det vil gi så stort utbytte. 

Endret av Forte
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

 

Vegar Jansen, hvilket kabinett vil du anbefale hvis man vil ha det så stille som mulig, helst ikke kostende mer enn to tusen kroner? Evt. måter å lysisolere kassen som koster to tusen eller mindre.

Hvorfor gå på kabinettet? Begynn heller med å bytte ut viftene i det du allerede har, kommer langt med det.

Men når du nevner det, har du noen råd for hvordan få en stasjonær Lenovo k450e til å bli mer stillegående? Jeg har en slik en også. Den bråker ikke mer enn en vanlig stasjonær, men det er for mye. Jeg mistenkte en stund at støyet kom fra kabinettviften, men jeg stansen den noen sekunder og den bråkte akkurat like mye. Eneste andre alternativ jeg ser er: lyd fra CPU-vifte, lyd fra PSU-kjøling, lyd fra harddisker (jeg har en intern harddisk som ikke er SSD). Jeg byttet GPU uten at det gjorde den så mye mer stillegående. Jeg kan eventuelt bytte kabibett for å få gjennomtrekk med vifte på hver side, slik at viftene til komponentene slipper å jobbe så mye, men det er mye styr med det, og jeg vet ikke om det vil gi så stort utbytte. 

 

Bytte vifte på GPU, ny kobberkjøler på CPU, samt eventuelle vifter enten med viftestyring eller mindre rpm. Støvfjerning skader heller ikke. Når det kommer til harddisken så monter de med en liten o-ring mellom hdd og brønnen hvis de er montert metall mot metall. 

Lenke til kommentar

Vegar Jansen, hvilket kabinett vil du anbefale hvis man vil ha det så stille som mulig, helst ikke kostende mer enn to tusen kroner? Evt. måter å lysisolere kassen som koster to tusen eller mindre.

Umulig å si noe bastant om uten å vite hvor mye varme komponentene genererer og hva du skal bruke PC-en til. En kurant datamaskin som klarer seg på integrert grafikk får du ganske så tyst ved å fokusere på viftestyring (stillegående vifter). En spillmaskin blir ofte litt verre. Prøv å høre på forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=153

Endret av Cthulhu
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ingen ekspert. Men jeg synes denne ser stilig ut. Ikke minst kan den erstatte kona sitt kabinett som støyer fryktelig. Er det mulig å kjøpe en sånn, flytte innmaten fra konas støyende PC over i denne, for deretter å kunne få fred og begeistring i stua?

Kommer helt an på innholdet i "konas støyende PC"

Det er nå sånn PC-innhold da. Litt sånn ting og tang. Kan det ikke flyttes over?

 

 

Her ser du problemet ditt:

 

http://images.ncix.com/forumimages/5D8EC056-4106-4E7D-AAD8305FB49D2CE4.jpg

 

Streacom DB4 har bare plass til ett hovedkort i størrelse mini-ITX, dersom PC'en til kona di har micro-ATX eller ATX hovedkort vil det rett og slett ikke få plass i kabinettet.

 

I tillegg så er det gjerne slik at måten tingene er plassert på hovedkortet kan ha en innflytelse på hvorvidt det kan brukes i så "spesialiserte" kabinetter som det Streacom lager. Du kan for eksempel ikke bruke ett hovedkort som har minne-modulene på "oppsiden" av CPU'en da det vil sperre for kjølepipene.

Lenke til kommentar

Vegar Jansen, hvilket kabinett vil du anbefale hvis man vil ha det så stille som mulig, helst ikke kostende mer enn to tusen kroner? Evt. måter å lysisolere kassen som koster to tusen eller mindre.

 

 

Som andre har nevnt alt så kan du starte med selve kjølingen. Passive CPU kjøler. En svær jævel av en heat sink med kjølerør. Om det ikke holder kan du klappe på en eller flere stillegående vifter, feks Noctua. Så kan du bytte til en mer stillegående PSU og evt. grafikkkort. Om du fortsatt plages av støy så kan du bytte kabinett. Feks fra Fractal. Relativt billige kabinetter og de kommer med støydempende materiale på platene. 

 

Det er slett ikke vanskelig å få en nær lydløs pc opplevelse, det tar bare litt innsats og litt penger i bedre komponenter. 

 

Du får sikkert tips om vannkjøling, men vær skeptisk. Har ennå tilgode å se vannkjøling som ikke bråker pga pumpen. 

Store svære kjøletårn med stor termisk masse og heat pipes er måten å bli kvitt støy. Om dere sjeldent kjører tunge programmer så klarer dere kanskje å unnvære vifter. Om ikke så velg vifter basert på lyd. Er mange tester som viser hvem vifter som er best på støy. Eller mangelen på støy. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...