Gå til innhold

- Pokémon er et teleskopord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Spørsmål angående kjønn på teleskopord (portmanteau på originalspråket): blir kjønnet bestemt av ord nummer to? Eplekake er hunkjønn fordi ord nr to er hunkjønn. Motell er intetkjønn fordi hotell er intetkjønn.

Lenke til kommentar

Jeg ble ikke mer klok av å benytte teleskopord som argument. Er det slik at disse ordene skal være hankjønn? Nå det blir henvist til ordet motell som teleskopord, så er dette intetkjønn?

Jeg har tydeligvis ikke fått med meg alt?

 

Det var flere ting enn kjønnet som måtte avklares (stor eller liten forbokstav og bruk av aksent). At ordet er et teleskopord var ikke nødvendigvis et argument for noe som helst, bare til informasjon.

 

(For øvrig talentløs, forvirrende og misvisende tittelsetting her, så jeg kan fint se hvorfor man tror at teleskopord hadde noe med kjønnet å gjøre. Les heller artikkelen til Språkrådet, ikke artikkelen om artikkelen.)

Endret av Imsvale
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmål angående kjønn på teleskopord (portmanteau på originalspråket): blir kjønnet bestemt av ord nummer to? Eplekake er hunkjønn fordi ord nr to er hunkjønn. Motell er intetkjønn fordi hotell er intetkjønn.

 

Som de fleste substantiv vi låner inn, får pokémon hankjønn på norsk.

 

"Det at norsk tradisjonelt har fått mange lånord gjennom dansk, som ikkje har hokjønn, er nok ein av grunnane til at hankjønn dominerer på dette feltet."

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Bare for å sette det i perspektiv: øl kan være han-, hun- eller intetkjønn avhengig av sammenhengen og hvor du er i Norge. I tillegg til dette ser jeg stadig vekk at folk blir kjønnsforvirret, særlig når det er ord mellom ubestemt artikkel og substantivet. Døme: påskrift på refleksvest: "Jeg er en av de kule barna fra xxx barnehage."

 

Edit: rent bortsett fra at det hadde passet bedre med tallord enn artikkel i dømet.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Spørsmål angående kjønn på teleskopord (portmanteau på originalspråket): blir kjønnet bestemt av ord nummer to? Eplekake er hunkjønn fordi ord nr to er hunkjønn. Motell er intetkjønn fordi hotell er intetkjønn.

 

Nå blander du sammensatte ord og teleskopord.

Eplekake er satt sammen av eple + kake, altså to hele ord. Teleskopord derimot, har forkortede ord. Dette sier snl om saken:

 

Teleskopord, forkortet sammensatt ord som består av første del av forleddet og siste del av etterleddet.

Bruker vi eksemplet til tek her, som er motell, er dette en blanding av ordene motor og hotell. Tilsammen blir det motell Endret av Fragment
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@Fragment: jeg vet forskjellen på teleskopord og sammensatte ord. Det jeg lurte på, er om samme regel gjelder for kjønnet, altså at siste ord bestemmer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...