Gå til innhold

Denne «robot-slangen» lader elbilen helt på egen hånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke hvorfor man absolutt skal ha ladeløsninger som går den veien. Hvorfor ikke ha en kabel man trekker ut av bilen og plugger i veggen? På samme måte som støvsugere?

 

Ble forklart at det var flere grunner, og har ikke sjekket at det stemmer, men to av dem var sikkerhet og vedlikehold/utskifting/oppgradering.

 

Når det gjelder sikkerhet så var det noe med forskrifter og fysiske skiller mellom komponentene i en "ladekrets". Husker ikke helt detaljene.

Lenke til kommentar

en gang i tiden kunne man kjøre inn på hvilken som helst besnsinstasjon og så velge hvilket drivsatoff man skulle fylle på tanken

 

Nå må man kjøre rundt å let etter riktig ladde stasjon ,-hvis det er en i nærheten

 

Det e et problem med elektriske biler, og alle tar stikkontakter.

Ja og ha et rom for leding sammen med kontakten hadde vært en ide.

Tror denne løsningen for tesla har tre poenger.

1 du er lat og går ut av bilen og lar den parkere selv,

2 garasjen er for liten, den er designet for at tesla skal parkere selv.

Dårlige nyheten, dere har en unge og kona er gravid med trillinger :)

3 selvkjørende biler, bilen din er taxi mens du er på kontoret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hverken eller. Hvis man har en bil med forbrenningsmotor, kan man fortsatt kjøre til en bensinstasjon. Hvis man har en elbil kan elbilen velge ladestasjon, og lede deg frem til den. Svært mange ladestasjoner har imidlertid både CHAdeMO og CCS, så "problemet" eksisterer ikke.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

 

en gang i tiden kunne man kjøre inn på hvilken som helst besnsinstasjon og så velge hvilket drivsatoff man skulle fylle på tanken

 

Nå må man kjøre rundt å let etter riktig ladde stasjon ,-hvis det er en i nærheten

Det e et problem med elektriske biler, og alle tar stikkontakter.

Ja og ha et rom for leding sammen med kontakten hadde vært en ide.

Tror denne løsningen for tesla har tre poenger.

1 du er lat og går ut av bilen og lar den parkere selv,

2 garasjen er for liten, den er designet for at tesla skal parkere selv.

Dårlige nyheten, dere har en unge og kona er gravid med trillinger :)

3 selvkjørende biler, bilen din er taxi mens du er på kontoret.

 

 

At det brukes stikkontakter er ikke problemet ( det må man nok også gjøre med denne roboten )  .

det som er problemet er at kontaktene /pluggene ikke har noe felles standard enda

( det var jo det jeg ville ha frem med innlegget )

 

edit

om mange stasjoner har begge løsningene så har man jo ingen garanti  for at man får laddet bile der , i motsetning til biler som drives med fossilt drivstoff da får man fylt riktig drivstoff 

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

edit

om mange stasjoner har begge løsningene så har man jo ingen garanti  for at man får laddet bile der , i motsetning til biler som drives med fossilt drivstoff da får man fylt riktig drivstoff 

 

 

Den må du forklare meg en gang til.

 

forklaring :

om mange stasjoner har begge ladde kontaktene så har man ingen garanti for at alle  har dem .ihvertfall ikke enda

og så har det vær noe tilfeller der det har vær lit kø for få laddet bilen som ikke er no særlig hvis man må vente flere timer før laderen er ledig

Lenke til kommentar

Nei, man må faktisk planlegge. Det er ikke så vanskelig å finne ut hvilke som har hva med dette kartet:

 

http://elbil.no/elbilfakta/elbillading/hurtigladekartet

 

Status på laderne finnes her (men det fungerer ikke bra nok enda): http://www.ladestasjoner.no/mobil/nobilvakermobile.php

Nå virket som statusoversikten og kartet over ladestasjoner ikke var helt synkronisert

 

Det er også for langt mellom ladestasjon i Nord-Norge

kanskje skulle man forlange at det maks er 150 Km mellom hver ladestasjon ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...