Gå til innhold

Snart kan Apple begynne å produsere biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som vanlig så blir det vel slik at denne bilen vil ha mange sære løsninger, også går det få år før Apple sier følgende: Vi tar ikke på oss en reparasjon på denne bilen, men du skal få ett godt tilbud på en ny og oppdatert modell.

 

Har man noe annet enn eple produkter, så vil sikkert denne bilen være fullstendig håpløs på kompatibilitet. Den kommer sikkert også inkludert med håpløse Apple Maps. Bare dette er jo nok til å ikke kjøpe den for min.

 

Ja til en eplefri hverdag!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal vurdere bilen deres den dagen alle deler av bilen blir basert på 100% åpne og frie standarder uten patenter/merkevare og har velfungerende konkurranse med disse åpne standardene.

 

Det er fristende å si aldri, men man skal vel aldri si aldri.

 

Da holder du deg til sykkel da. Good for you !

Lenke til kommentar

 

Jeg skal vurdere bilen deres den dagen alle deler av bilen blir basert på 100% åpne og frie standarder uten patenter/merkevare og har velfungerende konkurranse med disse åpne standardene.

 

Det er fristende å si aldri, men man skal vel aldri si aldri.

 

Da holder du deg til sykkel da. Good for you !

Sykkel er jo fantastisk, og miljøvennlig. Nærmere null utslipp kommer du vel ikke?

Kommer sikkert snart en Apple-sykkel også, fiks ferdig med iPhone-lader i styret, full integrasjon mot iTunes og thunderbolt porter...... sorry, klarte bare ikke å dy meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal vurdere bilen deres den dagen alle deler av bilen blir basert på 100% åpne og frie standarder uten patenter/merkevare og har velfungerende konkurranse med disse åpne standardene.

Det er fristende å si aldri, men man skal vel aldri si aldri.

Den bilen du etterlyser finnes ikke og har aldri fantes. Faktisk klarer jeg ikke å komme på et eneste produkt som tilfredstiller kravet ditt. At du i det hele tatt finner et tastatur å skrive ned meningene dine på forundrer meg.

 

La meg ta dette et skritt videre: Jeg utfordrer deg til å gå gjennom boligen din og kaste eller selge alle produktene du finner som ikke tilfredstiller kravet ditt 100%. Jeg tror du vil bli overrasket over hvor få produkter du sitter igjen med. Apropos sitter, skulle ikke forundre meg om du finner deler på stolen du sitter på som ikke 100% kompatible med andre stoler. I såfall må du kvitte deg med stolen også ...

 

Er du forresten klar over hvor mange open source-prosjekter Apple har og støtter seg på? Selv kjernen i OS X er open source, og det har den vært siden starten i 2000: https://www.apple.com/opensource/

Deres nyeste utviklerverktøy Swift 2 vil bli open source senere i år og vil da også finnes i en Android-versjon: https://developer.apple.com/swift/

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg skal vurdere bilen deres den dagen alle deler av bilen blir basert på 100% åpne og frie standarder uten patenter/merkevare og har velfungerende konkurranse med disse åpne standardene.

 

Det er fristende å si aldri, men man skal vel aldri si aldri.

Da holder du deg til sykkel da. Good for you !

Jeg skal vurdere bilen deres den dagen alle deler av bilen blir basert på 100% åpne og frie standarder uten patenter/merkevare og har velfungerende konkurranse med disse åpne standardene.

Det er fristende å si aldri, men man skal vel aldri si aldri.

Den bilen du etterlyser finnes ikke og har aldri fantes. Faktisk klarer jeg ikke å komme på et eneste produkt som tilfredstiller kravet ditt. At du i det hele tatt finner et tastatur å skrive ned meningene dine på forundrer meg.

Dere trenger ikke å overtolke utsagnet. Jeg skrev bare at det var kravene for at jeg skulle vurdere Apple sin bil, ikke alle mulige andre biler og produkter. Det gjorde jeg selvsagt for å understreke min motstand mot Apple sin ekstreme lukkethet.

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er da: Er Apples produkter virkelig så lukket som mytene vil ha det til? Hvem forfatter slike myter, er det de som har testet Apples produkter eller er de som bare har hørt om Apples produkter fra andre som kanskje heller aldri har testet Apples produkter?

Lenke til kommentar

Definér "så lukket som mytene vil ha det til".

 

Dikter man opp noen tilstrekkelig tullete myter så klarer man lett å definere seg til et nei-svar. Eventuelt er det bare å finne en tullete nok uttalelse på nett og definere seg til et nei-svar.

 

Det endrer ikke det faktum at Apple har en svært konkurransefiendtlig lukket system-praksis, som er det jeg nok en gang uttrykker min motstand mot.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Noen få eksempler på Apples lukkede miljø:
• Apple var omtrent den første datamaskinprodusenten som innførte USB som universal standard for tilkoblinger, for mus, tastatur, eksterne disker, skrivere osv. Dette skjedde fra og med lanseringen av den første iMac-en i 1998.

• Apple baserte OS X på den åpne unix-kjernen BSD i 2000. Kjernen i OS X er fortsatt open source, noe som bl.a betyr at ved oppdagelse av sikkerhetshull i kjernen dukker det raskt opp sikkerhetsoppdateringer fra open source-miljøet.

• Apple iTunes ble utviklet for å selge flere iPoder, iPoden kom først. Deretter kom musikkbutikken som en utvidelse av iTunes. Etter hvert fikk Apple fjernet DRM-låsingen av musikken og iTunes ble videreutviklet til å passe andres mp3-spillere (selv om få konkurrenter klarer å spille av den åpne mpeg4-standarden iTunes benytter nå).

• Apple er motstandere av den lukkede teknologien Flash og fortrekker den åpne standarden html5.

• Apples apputviklerspråk Swift 2 gjøres tilgjengelig for Android og gjøres open source i 2015.

• Apple benytter standard harddisker, ram-brikker og andre kjernekomponenter. Disse kan erstattes med enheter kjøpt fra vanlige datakomponentbutikker. Den bærbare Mac-en jeg skriver dette på har en 512 GB SSD-disk som jeg kjøpte fra komplett.no. Jeg satte den inn selv.

Lenke til kommentar

Det betyr jo bare at Apple finner opp sin egen lukede standard  som de andre må følge

Apple vil sjelden bruke noe som er der fra før , som andre har funnet opp

De ska alltid gå sin egen veil og da må alle andre følge etter

 

Så hvordan i pokker klare de da å øke overskuddet ? 

Er det med tvang ?

eller er det fordi så mange kunder er naive og lure med seg flere ?

Lenke til kommentar

Det betyr jo bare at Apple finner opp sin egen lukede standard  som de andre må følge

Apple vil sjelden bruke noe som er der fra før , som andre har funnet opp

 

Det at en usannhet er gjentatt uendelig antall ganger gjør den ikke mere sann.

USB, oppfunnet av Intel.

mpeg4, en ISO-standard oppfunnet av MPEG-gruppen

https://en.wikipedia.org/wiki/Moving_Picture_Experts_Group

html5 https://en.wikipedia.org/wiki/HTML5

osv.

 

Når Mac-maskiner er såpass kompatible med Windows som de er, så skyldes det at OS X støtter åpne standarder, ikke at Microsoft gjør det. Windows-verdenen er antagelig den mest lukkede standarden som finnes. Internet Explorer hates av alle webutviklere fordi denne nettleseren knapt følger noen webstandarder, så webututviklerne må stadig skrive fler-dobbelt sett med html-koding, ett sett for hver IE-versjon og én felles koding for alle andre nettlesere.

 

Hvis det var ett firma som burde hetses for å innføre egne lukkede standarder så er det Microsoft.

Lenke til kommentar

nå blander du software standerer og hardware stander , men jeg utelukkende snakket om  tilkoblings-standarder

 

poenget er at alle alt for ofte nekter å bruk det alle andre er eninge om , de skal finne opp skapet på nytt

og så blir alle merkelig nok tvunget til å følge Apple

 

jeg vil sameligne det lit på behovets premisser  med alle flyktingene verden skal hjelp , istedet for hindre nød

Apple driter stor sett hva andre gjør , mens de andre på død og liv skal  danse etter det Apple gjør 

 

det var nok derfor Apple ikke bruket USB men firewire da alle andre tok i bruk USB

de fat også opp en egen media kontakt som de visstnok hadde patent på

 det ble for dyr for andre å bruke den likevel virket det som de ble tvunget igjennom på diverse stereoanlegg fremfor USB  og andre tilkoblinger

 

så lom ikke å fortelle meg at ikke Apple lever sin egen verden

Lenke til kommentar

nå blander du software standerer og hardware stander , men jeg utelukkende snakket om  tilkoblings-standarder

Det gikk ikke spesielt klart frem av det du skrev ...

poenget er at Apple alt for ofte nekter å bruk det alle andre er eninge om , de skal finne opp skapet på nytt

og så blir alle merkelig nok tvunget til å følge Apple

Apple ser fremover og nekter å bruke gårdagens teknologi, hvis det finnes noe bedre. Hvis det ikke hadde vært for Apple hadde de andre nok fortsatt brukt parallellporter. Apple tørs å ta i bruk nyheter, mens de andre nøler.

det var nok derfor Apple ikke bruket USB men firewire da alle andre tok i bruk USB

USB 1 var tregt, så Apple ville ha noe bedre for tilkobling til eksterne harddisker, videokameraer og lignende. Derfor fant de opp Firewire. Men dagens Mac-er bruker ikke lengre Firewire, for det nye USB 3 er langt raskere. Den nye kontakten for Apples nye MacBook er USB-C, altså enda en åpen standard.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...