Gå til innhold

Snart kan Apple begynne å produsere biler


Anbefalte innlegg

 

nå blander du software standerer og hardware stander , men jeg utelukkende snakket om  tilkoblings-standarder

Det gikk ikke spesielt klart frem av det du skrev ...

poenget er at Apple alt for ofte nekter å bruk det alle andre er eninge om , de skal finne opp skapet på nytt

og så blir alle merkelig nok tvunget til å følge Apple

Apple ser fremover og nekter å bruke gårdagens teknologi, hvis det finnes noe bedre. Hvis det ikke hadde vært for Apple hadde de andre nok fortsatt brukt parallellporter. Apple tørs å ta i bruk nyheter, mens de andre nøler.

det var nok derfor Apple ikke bruket USB men firewire da alle andre tok i bruk USB

USB 1 var tregt, så Apple ville ha noe bedre for tilkobling til eksterne harddisker, videokameraer og lignende. Derfor fant de opp Firewire. Men dagens Mac-er bruker ikke lengre Firewire, for det nye USB 3 er langt raskere. Den nye kontakten for Apples nye MacBook er USB-C, altså enda en åpen standard.

 

Men det går forsatt ut på at brukeren ikke får lov til gjøre hel det samme man gjør ved andre pcer

 

mange forlanger en egen tilkobling til laddingen slik at man slipper å ha så mye ekstra utstyr

men Apple mener tydeligvis at slike bruker vil de ikke ha

 

må man ladde mens man bruker kablet mus og tastatur så trenger man 3 USB porter 

eller en Hub

en HUB stjeler litt strøm

i realisten har man da 3 enheter pluss laderen tilkoblet til maskina

 

brukeren valte maskinen på grunn av pris og vekt men hadde tydeligvis ikke helt de samme spesifikasjonene som Apple ville gi

da må bruker tvinges over til an dyrere , tynger eller støte maskin

 

når det også er snakk om at Apple ikke skal ha så mange alternativer så er det veldig betenkelig

 

enten bør man ha mange alternativer , med helt spesielle egenskaper eller så er det greit med få alternativer som er fleksiblel nok til å fungere som mage alternativer

 

jeg synes det høres ut som mange ramler mellom flere stoler her hvis de skal ha laptopp fra Apple

detter er personer som blir innprentet med  at MAC er best. de har ikke nødvendigvis tatt valget selv 

 

Man fikk litt av den samme problemstilling den lille tide skolen skalle bestemme hvilke skole pc elvens skulle kjøpe

nå får de heldigvis velge selv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det går forsatt ut på at brukeren ikke får lov til gjøre hel det samme man gjør ved andre pcer

Kan du gå inn i unix-shell på din PC og skreddersy måten den fungerer på? Justere på selve operativsystemet slik at det fungerer slik du selv vil? Ikke? Det er mulig på Mac, uten tilleggsprogramvare. De fleste Mac-brukere gjør det ikke, men OS X er unix og kan skreddersys, omtrent som Linux (som er basert på en unix-lignende kjerne).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Men det går forsatt ut på at brukeren ikke får lov til gjøre hel det samme man gjør ved andre pcer

Kan du gå inn i unix-shell på din PC og skreddersy måten den fungerer på? Justere på selve operativsystemet slik at det fungerer slik du selv vil? Ikke? Det er mulig på Mac, uten tilleggsprogramvare. De fleste Mac-brukere gjør det ikke, men OS X er unix og kan skreddersys, omtrent som Linux (som er basert på en unix-lignende kjerne).

 

Uten en kompilator (fra Xcode) er det lite du får gjort fra kommandolinjen i OS X som du ikke får gjort fra Powershell i Windows. Selvfølgelig, har du en kompilator kan du faktisk endre kjernen i OS X, det er ikke mulig på Windows.

Lenke til kommentar

nå er det vel ikke akkurat det en bruker er ute etter heller ?

 

for det meste så er det snakk om hvordan forskjellige programmer fungerer sammen .

der har det vær mye rart fra Apple

 

og så har man det med hvilke tilkoblinger som passer sammen

at Apple skal presse på før brukerne har tatt dem i bruk

 

det skjer også på de andre plastformene men det skjer ikke i de samme tempoet

 

det har vær oppe til diskusjon i en annen tråd hvorhvit et en bedrift har brukt gammel fungerende utstyr fordi de ikke hadde økonomi til skifte ut alt fordi det vær skikkelig kostbart

Så når de måtte bytte ut pcen så var ikke de nye lenger kompatibel  med det gamle utstyret

 

lit tilbake til det med USB vs firewire

Forskjellen er ikke enerom likevel var Apple vanskelig på akkurat det den gangen 

begge de to standardene har utviklet seg siden den gang

 

problemet er ikke å følge standardene , men når man bytter fra det ene til det andre

Lenke til kommentar

 

problemet er ikke å følge standardene , men når man bytter fra det ene til det andre

Aha! Så du vil helst tilbake til parallellporttiden, da alt var én og samme standard? Da skjønner jeg at du ikke liker Mac, for Mac har aldri brukt parallellport.

 

nei,ikke som standard , men som alternativ uten at det blir dyrt

 

Det er lit for mye av holdningen " man skal ikke bruke det fordi det er gammel"  .

Fungerer det gamle så er det hel greit å bruke det

Lenke til kommentar

Jeg synes det er greit å slippe å bruke disketter og parallellporter. Og i de tilfellene jeg skulle trenge det er det bare å koble til eksternt utstyr, så slipper jeg å drasse med meg unødvendiheter overalt til vanlig.

poenget var å slippe overgang på overgang før man får det koblet sammen

da vil et tilleggskort gjøre amme nytte samtidig man slipper alle feilkildene

 

det begynner jo å bli mangel på slike tilleggskort eller overganger

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...