Gå til innhold

Hvorfor er det kun ett land i StarCraft II-VM?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis de er best er de best, hva som er moralsk riktig trur jeg kan svinge begge veiene med tanke på at det handler om hvem som er best uansett nasjonalitet. Når det er sagt så fra et markedsperspektiv ville det være smartere å ha restriksjoner slik at sør-koreanere ikke kan dominere alle regionene og dermed øke interessen i flere land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snute slo jo Hero to ganger på rad så det er vell en del tilfeldigheter at han akkurat havnet utenfor i år.

 

Snute har ikke greid å spille like bra i sluttspillene som han gjør ellers, om det er press eller uflaks vet vel egentlig bare han, men så lenge ikke snute får det til når det gjelder, så vil han ikke komme på Blizzcon.

 

Stor fan av Snute, men som sagt så må han bli bedre når det gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man ser på andre verdensmesterskap eller OL så ser man tydelig feilen med dette.

 

Nasjonene kjemper mot hverandre, ikke enkeltspillere. En spiller vil da representere sin nasjon (i dette tilfellet så blir det regioner). De beste fra hver region blir tatt ut til finalen. Jeg mener å ha hørt at dette er slik det gjøres i ganske mange verdensmesterskap, men det er kanskje bare meg som synes dette blir rettferdig...

 

Og det er mange forskjellige rettferdigheter her. Det er rettferdig at de beste fra hver "lukkede" region er med i finalen på samme måte som det er rettferdig at kun de beste uavhengig av kontinent er med. Her må man velge rettferdighet, gjerne ut fra hva som kan føre sporten til et nytt nivå.

 

Jeg har mer eller mindre sluttet å se på store turneringer pga at det er en smule ensformig å se kun koreanere spille, men det skal sies at det hadde vært minst like kjedelig å se på kun norske spillere. Mangfold er stikkordet her og egentlig hele poenget mitt :)

Lenke til kommentar

Endringen med at man må ha student-, idrett- eller jobbvisum har etter hva jeg har fått med meg veldig lite å si. De fleste Sør-Koreanererene i Europa/USA har et slikt visum.

 

Det vi har sett etter at de innførte Korea/Amerika/Europa-regionene er at nivået spesielt i Europa har steget. Tidligere MÅTTE man delta i GSL for å ha gode nok spillere å trene mot eller spille kamp med.

 

Hvis man skulle sammenlignet sesongfinalen med noe, så måtte det ha vært noe lignende skisprint hvor det gjerne kan være 3 nordmenn, 2 svensker 1 finne og 2 fra andre land i finalen. Skulle de ha hatt kvoter der også, så maks fire stk fra Nord-Europa? Ikke det nei?

 

Greia er at i en sport hvor det er en mot en kamper og ett land er vesentlig bedre, så får man fort turneringer hvor det kun er ett land representert i kvartfinalen.

 

Det Blizzard kan gjøre er å sørge for at nivået andre steder enn Sør-Korea er høyt, noe tre WCS regioner definitivt har hjulpet på. Hvis de fortsetter å holde premienivået høyt nok, så tror jeg vi kan få en jevnere sesongfinale etterhvert. Snute var btw et par kamper unna å være i sesongfinalen.

Lenke til kommentar

Mange meninger ovenfor, og nå slenger jeg meg på bølgen også.

 

I andre idretter så fungerer det vel slik i forhold til å finne de "beste" kandidatene, som da går videre til landslag og kjemper på kontinentalt nivå eller verdensnivå (mrk: ikke representativt for absolutt alle idretter, men svært mange)

Klubbmesterskap - de beste går videre til...

Kretsmesterskap - de beste går videre til...

Regionsmesterskap - de beste går videre til...

Norgesmesterskap (Nasjonalt mesterskap) - de beste går som regel videre til...

Landslaget, som representerer landet i kontinentale mesterskap (f.eks. europamesterskap) og verdensmesterskap.

 

På denne måten har en anledning til at flere land blir representert, og dermed mer nyansert verdensmesterskap. Forskjellen er da at spillerne ikke bare representerer seg selv, men nasjonen sin.

Jeg tror dette ville være mest rettferdig, og gi mer nyanse på sikt.

Lenke til kommentar

Slayer eller Fedrik Østervold er vel den første som har slått Koreanerne. Det het KBK den gangen. Det var den tids VM i Starcraft og Slayer vant i den turneringen. Det ligger en dokumentar på YouTube om dere vil vite mer. Så det er mulig å slå Koreanerne :)

 

All respekt til Fredrik Østervold, men Snute har vell gjort det mye bedre en Østervold gjorde. KBK var stort ja, men det var vell eneste turneringen han gjorde det bra på, bortsett fra noen offline turneringer. Kunne ønske han satset litt mer på starcraft og kanskje han kunne vert i toppen da Broodwar var på sitt beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...