Gå til innhold

Ny skadevare truer Apple-produkter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så... For å få denne skadevaren så må du enten selv jailbreake og legge inn et smittet program utenom App Store, eller jobbe i et firma som distribuerer apper til telefonene sine utenom App store og hvor én av de ansatte har jailbreaket og blitt smittet?

Greit å vite.

Endret av henrikwl
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så... For å få denne skadevaren så må du enten selv jailbreake og legge inn et smittet program utenom App Store, eller jobbe i et firma som distribuerer apper til telefonene sine utenom App store og hvor én av de ansatte har jailbreaket og blitt smittet?

 

Greit å vite.

 

Tror vi som har Apple ennå kan ta det helt med ro :)

http://threatpost.com/wirelurker-mac-os-x-malware-shut-down/109204

Lenke til kommentar

 

Så... For å få denne skadevaren så må du enten selv jailbreake og legge inn et smittet program utenom App Store, eller jobbe i et firma som distribuerer apper til telefonene sine utenom App store og hvor én av de ansatte har jailbreaket og blitt smittet?

 

Greit å vite.

 

Tror vi som har Apple ennå kan ta det helt med ro :)

http://threatpost.com/wirelurker-mac-os-x-malware-shut-down/109204

Tror ikke det. Angrepene er mere universielt dekket. De kan ko hacke kontoen din hos en eller annen sosial tjeneste og gjøre ugang uansett hva slags maskin man har. Den tid er forbi at mac var virusfri. Alle må beskytte seg uansett hvilke system man har. Angrepene er mere universielle.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Så... For å få denne skadevaren så må du enten selv jailbreake og legge inn et smittet program utenom App Store, eller jobbe i et firma som distribuerer apper til telefonene sine utenom App store og hvor én av de ansatte har jailbreaket og blitt smittet?

 

Greit å vite.

 

Tror vi som har Apple ennå kan ta det helt med ro :)

http://threatpost.com/wirelurker-mac-os-x-malware-shut-down/109204

Tror ikke det. Angrepene er mere universielt dekket. De kan ko hacke kontoen din hos en eller annen sosial tjeneste og gjøre ugang uansett hva slags maskin man har. Den tid er forbi at mac var virusfri. Alle må beskytte seg uansett hvilke system man har. Angrepene er mere universielle.

Vel, foreløpig så tar jeg det helt med ro siden det viste seg at Apple stoppet trusselen før den i det hele tatt ble reell i den vestlige verden, og forøvrig så bruker jeg sunn fornuft når jeg evt laster ned noe, dette har jeg gjort i mine fire år som Mac-bruker uten antivirus installert, og har ikke sett snurten av virus, nettleseren blokkerer forøvrig evt usikre sider... Det gjorde det ikke med mine Windows pcer som jeg brukte før, fikk faktisk virus selv med antivirus program innstallert.

Så sikker er man aldri, uansett system

Lenke til kommentar

Tror Apple-folket er styggt bortskjemt med troen på at deres dingser er usårlige.

 

Dessverre så er det nok sånn at dette stemmer , uheldigvis for dem vises det nå at det kommer stadig vekk flere former for trusler via ondsinnet programvare som snapper opp informasjon enten direkte / indirekte eller via 3dje parts og kan derfor gjøre livet surt for Apple brukere også.

 

Vi har trolig kun sett toppen av isfjellet og det kommer garantert til å dukke opp flere tilfeller fremover og kanskje til og med enda verre enn dette relativt "ufarlige" tilfellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som slår meg etter å ha sjekket mer, da jeg ble "Apple-fanboy" etter år som Windowsreparatør, er at artikkelen ble skevet dagen etter at dette kom i media.

ref.

?WireLurker is gone,? said Ryan Olson, intelligence director at Palo Alto. ?What?s important about this attack is the precedent it set by some new techniques presented in this attack that were actually pretty effective."

Artikkel kan anbefales.

(http://threatpost.com/wirelurker-mac-os-x-malware-shut-down/109204)

 

Jeg har fremdeles til gode å få noe som helst lurendreier på maskin, telefon, eller nettbrett etter at jeg selv tok til fornuft og hoppet over på Macbook Pro for ca. 10 år siden (telefon/nettbrett kom etterhvert).

 

ALDRI mere Windows sa jeg da, og det blir ikke noe Windows her i hus...ettersom alle i familien, ja nesten hele slekten, har hoppet etter å ha fått bli kjendt med Mac!

 

ps...jeg er tekniker som fikset windowsmaskiner for venner og kjente.

 

pps....man er "fanboy" uansett hva man velger i dag.Samsung/Google/Apple/Windows har alle sine egne miljøer. Det fine er at de store programmene stort sett finnes på alle plattformer. Tenker da kommunikkasjon/tastatur/sosialiteter, som Skype/Facebook/Twitter/Instagram/SwiftKey etc.

(Så fikke jeg sagt det også)

 

ppps...grunnet Apple's utvikling med fokus på kavntitet fremfor kvalitet, de siste årene, er jeg på vei over på Linux. Å få en oppdatering med "bugs" fra Apple ville aldri forekommet for 5 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nei, dette går ikke. apple får jo ikke virus. Må være noen galt her altså.......

 

Gjør man dumme ting (som i dette tilfellet er jailbreak og installering av programvare fra snuskete kilder) kan man få problemer uansett plattform. Men mulighetene for å gjøre dumme ting er størst på andre plattformer enn Apple sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ppps...grunnet Apple's utvikling med fokus på kavntitet fremfor kvalitet, de siste årene, er jeg på vei over på Linux. Å få en oppdatering med "bugs" fra Apple ville aldri forekommet for 5 år siden.

 

Der tror jeg du bommer litt, og jeg er også rimelig sikker på at du ikke vil få noen enklere eller mer produktiv hverdag gjennom å gå over til Linux. Oppdateringer som inneholder bugs er ikke noe nytt fenomen, hverken for Apple eller andre. Slike bugs forekom selvsagt også for 5 år siden, noen mer alvorlige enn andre: https://gigaom.com/2009/09/14/iphone-os-3-1-update-causing-crashes-on-iphone-3gs/

 

For øvrig har jeg ikke opplevd noen nevneverdige problemer etter oppdatering til iOS 8/ 8.1 og OS X Yosemite. Jeg er sikker på at det finnes noen bugs som lager kluss for enkelte, men altså ikke noe jeg har merket, etter å ha oppdatert et par telefoner og noen Mac-er.

 

Lykke til som Linux-bruker...og velkommen tilbake når du er gått lei... ;)

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg faktisk et par Pc teknikere selv og det er faktisk mange av dem som holder seg til Windows siden de vet hvordan de skal sikre seg grundig for at når ulykken først er ute så sitter de ikke med hendene låst fast.

 

Som jeg poengterte i mitt tidligere innlegg var dette viruset kun toppen av isfjellet , det dukker nå stadig hyppigere opp sårbarheter som har blitt utnyttet / utnyttes , nå feks denne nye på mobile enheter hos Apple (som kan fange opp personopplysninger, passord osv ) , og det vil trolig kunne bli avdekkes flere hull over tid.

 

Og hvorfor er det sånn at dette oppdages? Enkelt og greit så vil nok de fleste enheter ha en eller annen form for sikkerhetshull , det er vanskelig å være usårbar , og jo større markedsandeler en enhet har jo mer sannsynlig blir det at man blir utsatt for et angrep før eller siden...

Lenke til kommentar

Som jeg poengterte i mitt tidligere innlegg var dette viruset kun toppen av isfjellet , det dukker nå stadig hyppigere opp sårbarheter som har blitt utnyttet / utnyttes , nå feks denne nye på mobile enheter hos Apple (som kan fange opp personopplysninger, passord osv ) , og det vil trolig kunne bli avdekkes flere hull over tid.

 

Ja, men dette her er jo sikkerhetshull som brukeren selv lager - som ved de fleste andre tilfeller ved å jailbreake. Hint: tipset i artikkelen er å ikke installere applikasjoner fra andre enn App Store - og med mindre man har jailbreaket så har man ikke denne muligheten en gang.

 

Alle plattformer er usikre etter at brukeren har slått masse hull i sikkerhetsmekanismene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...