Gå til innhold

Denne bildebrikken kan snu opp ned på alt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan jo hende at ett av problemene ved konvensjonelle brikker er at lyset ikke treffer pixelen i en rett vinkel, men - og det er et stort "MEN" - det som illustrasjonen viser er at bildet er ute av fokus, jamfør illustrasjoner som illustrerer hvordan bruk av briller eller linser korrigerer syn. Forøvrig burde det jo være mulig å vinkle fotodiodene inn mot senter av linsen slik at lyset treffer riktig på flate brikker så lenge produksjonsteknologien tillater det. Det vil derimot ikke løse skarphetsproblemet.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at det skulle være noe skarphetsproblem, så lenge optikken er konstruert for det buede fokusplanet. Det er jo det som egentlig ligger der naturlig i sfæriske linser, mens all optikk idag er korrigert for å få til flatt fokusplan...

Nettopp derfor skulle optikk for slike buede sensorer også kunne lages enklere og bedre med færre elementer!

 

EDIT: Jeg vil tippe at grunnen til at øyet vårt er så godt optisk, selv med kun én linse, er nettopp at 'sensoren' er buet!

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vældigt spændende! Jeg har ventet på dette længe, men troede ikke at man var nået til at lave andet end flade chips.

 

Den anden 'anskuelighedstegning' er vist misvisende. Nok skal der være krumning, men det er næppe den angivne cirkel hvor billedet altid er i fokus.

Jeg har (uden held) ledt efter formel for det krummede focal plan af en sfærisk linse, med objekt i en given afstand, men har ikke fundet den.

 

Men nu har man jo lavet skærme der er fleksible, så bliver det spændende om man kan lave denne krumme sensor fleksibel også. Jeg tænker en sensor med maksimal ønskelig krumning på passende materiale som så bliver trykket fladere bagfra, når det er relevant.

Lenke til kommentar

Jeg tænker en sensor med maksimal ønskelig krumning på passende materiale som så bliver trykket fladere bagfra, når det er relevant.

 

Det er jo genialt!

En sensor som til enhver tid har den optimale krumming for den aktuelle brennvidde og fokusavstand det påsatte objektiv krever!

En profil for alle objektiv kunne ligge i kameras firmware, og sørge for det!

 

Now we're talklin'! :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ozone: Jepp, det er nok optikkens sfæriske natur og middelmålige fokusplankorreksjon til dagens flate sensorer som er hovedutfordringen buede sensorer vil løse. Det er neppe enkelt å designe et objektiv for korreksjon av naturlig krummende fokusplan uten å samtidig dra med seg følgeproblemer med CA og astigmatisme. Krummer man sensoren kan man konstruere optikken mye enklere, billigere og likevel få et fokusplan som passer sensoren, uten følgeproblemene.

 

Tresprit: Mindre vignettering er bare en en medfølgende bonus. Silisium har en ganske reflekterende overflate i utgangspunktet og det blir ikke bedre av at det brukes kobber for ledere. Refleksjonsevnen øker når innstrålingsvinkelen endres fra 90 grader på sensorflaten. Derfor vil sensoren miste sensitivitet ut mot hjørnene. Stor blender gir også en bred lyskjegle som gir redusert sensitivitet. Derfor ser man ofte at optikk med veldig stor blender (f/1,4) ikke gir riktig like stor forbedring i lyssensitivitet som det blendertallet skulle tilsi. Problemet gjelder spesielt på fysisk små piksler, FSI-piksler og med blendere større enn ca f/2 og på sensorer med gammel produksjonsteknikk (65nm og eldre).

 

EskeRahn: Den formelen er ikke helt triviell med mindre du gjør mange grove forenklinger. For eksempel burde optikk med étt linseelement med null tykkelse, tilnærmet null blenderåpning (pinhole) og samme brytningsindeks for alle farger la seg beskrive ganske greit. Hvis du er litt inne i tung matematikk og vitenskapelig språk så er dette et fint sted å starte lesingen. Lykke til, det er mye. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis den kurvede sensoren dukker opp i et kamera for salg så er jeg rimelig sikker på at det blir med fastmontert optikk, for eksempel det 35/1,8 objektivet de patenterte. Med andre ord ingen ny fatning og ingen mulighet for feile kombinasjoner av optikk og sensor.

 

At det finnes et marked for kameraer med stor sensor og fastmontert optikk har flere vist før. Noen eksempler: Fujifilm X100s, Sony RX1 mk2, Sigma DP2 Quattro, Leica X2, Canon G1X. Edit: og Ricoh GR.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis den kurvede sensoren dukker opp i et kamera for salg så er jeg rimelig sikker på at det blir med fastmontert optikk, for eksempel det 35/1,8 objektivet de patenterte. Med andre ord ingen ny fatning og ingen mulighet for feile kombinasjoner av optikk og sensor.

 

At det finnes et marked for kameraer med stor sensor og fastmontert optikk har flere vist før. Noen eksempler: Fujifilm X100s, Sony RX1 mk2, Sigma DP2 Quattro, Leica X2, Canon G1X.

(Eller som Ricohs 'modul-kamera', hvor sensor og optik følges ad)

Lenke til kommentar

EskeRahn: Den formelen er ikke helt triviell med mindre du gjør mange grove forenklinger. For eksempel burde optikk med étt linseelement med null tykkelse, tilnærmet null blenderåpning (pinhole) og samme brytningsindeks for alle farger la seg beskrive ganske greit. Hvis du er litt inne i tung matematikk og vitenskapelig språk så er dette et fint sted å starte lesingen. Lykke til, det er mye. :)

Har læst teoretisk fysik, så dette forskrækker mig ikke ;) . Tak for link.

 

Edit:

Nu bliver det faktisk mere langhåret end link, da de taler om teleskoper, og objektets afstand derfor kan regnes som 'uendelig' (paralellt indkommende lysbundt), og den antagelse duer jo generelt ikke med et almindeligt kamera.

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Det duger fint som en første tilnærming. Google Petzval surface så ser du at det fint kan brukes med refraktorer (glassoptikk) og med kortere enn uendelig avstand. Det er først hvis man nærmer seg makroområdet (< ca 10:1 reproduksjon) at antagelsen om uendelig fokus begynner å gjøre fotografisk nevneverdige utslag for fokusen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...