Gå til innhold

Sjekk den helsprøe vannkjølingen vi fant


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Haha. Morsomt leketøy. ^^
Ikke noe for de som faktisk ønsker god kjøleytelse, men morro for de som ønsker å fikle litt med innstillinger, derav ordet leketøy. :)
For entusiaster som ønsker den ultimate skjermkortløsningen så er nok ikke kjøleren i toppsjiktet, og skjermkortene er nok heller ikke de beste for å overklokke langt.
Ifølge Gigabyte kjører Waterforce med en temperatur som er 42,9 prosent lavere enn et tilsvarende SLI-oppsett med referansekjølerne

Er det ikke også ganske merkverdig å bruke celsiusskalaen for å oppgi hvor mye lavere temperaturer kjøleren har? Må jo nesten bruke en absoluttverdi, hvor 0 faktisk er null (altså Kelvin). Da er temperaturen ca 11 % lavere.

Ja, ifølge gigabyte sin logikk så har jeg da noe ala 110 % lavere temperatur. Noe som strengt talt er umulig. Man kan jo ikke ha over 100 % lavere/mindre av noe. :ph34r:

 

Har du 100kr, og jeg 110% mindre, betyr det at jeg har 10kr i gjeld?
Og er det slik at temperaturen står i gjeld til meg? :hmm:

Endret av Andrull
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det ikke også ganske merkverdig å bruke celsiusskalaen for å oppgi hvor mye lavere temperaturer kjøleren har?

Jeg vet ikke om jeg helt skjønte hva du mener med dette. Hvor står det noe om °C?

 

Uansett, når man snakker om deltaT så betyr det ingenting om man bruker °C eller K, fordi differansen vil være lik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et firma til som burde sørge for at ansatte har fysikk tilsvarende Fysikk 1. En temperatursekning på 42,9% betyr at temperaturen synker med 152 grader Celsius/Kelvin dersom utgangspunktet er 80 grader Celsius (relativt vanlig load-temperatur på skjermkort med referansekjøler). Lite troverdig, med andre ord.

Hvorfor ikke bare sammenligne med temperaturen til omgivelsene fremfor å bruke absolutt temperatur?

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

 

 

Er det ikke også ganske merkverdig å bruke celsiusskalaen for å oppgi hvor mye lavere temperaturer kjøleren har?

Jeg vet ikke om jeg helt skjønte hva du mener med dette. Hvor står det noe om °C?

 

Uansett, når man snakker om deltaT så betyr det ingenting om man bruker °C eller K, fordi differansen vil være lik.

Hvor står det at det er deltaen det snakkes om?

 

Dette er bare feilaktig skryt hvor man må gjøre en feilaktig tolkning av teksten for å få noe fornuftig ut av den.

Lenke til kommentar

 

Er det ikke også ganske merkverdig å bruke celsiusskalaen for å oppgi hvor mye lavere temperaturer kjøleren har?

Jeg vet ikke om jeg helt skjønte hva du mener med dette. Hvor står det noe om °C?

 

Uansett, når man snakker om deltaT så betyr det ingenting om man bruker °C eller K, fordi differansen vil være lik.

 

Det står ikke Celsius, men det er i hvert fall ikke Kelvin. Det kommer tydelig frem med tanke på hvor stor kjøleløsning som hadde vært krevd for å få 42 % lavere temperatur.

 

Det spiller ingen rolle om det er Celsius eller Kelvin når du bruker DeltaT, men det er jo nettopp det de IKKE bruker, og halve poenget mitt. Ja, som Knopflerbruce var inne på. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nja .. Jeg leser jo dette som at denne kjøleren vil holde temperaturene på skjermkortene X antall prosent lavere enn temperaturen på skjermkortene ved standard luftkjøling. Så hvis vi sier at 780 TI luftkjølt ligger på 70°C så ligger kortene med denne løsningen på ~50°C.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja .. Jeg leser jo dette som at denne kjøleren vil holde temperaturene på skjermkortene X antall prosent lavere enn temperaturen på skjermkortene ved standard luftkjøling. Så hvis vi sier at 780 TI luftkjølt ligger på 70°C så ligger kortene med denne løsningen på ~50°C.

Altså går du ut fra at 0 grader celsius er bunnivået/utgangspunktet. Og det stemmer jo ikke. Det er et vilkårlig punkt som sier nada i denne sammenhengen.

(ps: Ville tro 780Ti i Tri-SLI har en del høyere temp, på nærmere 85 grader, men det varierer vel veldig)

 

Når du kjøler ned skjermkortene til 0 grader, har du da nådd laveste mulige temperatur? Nei, så klart ikke. Prøver du å dele 70 grader (eller 85 grader) på null grader, så får du nok opp i kalkulatoren at det ikke går.

 

Når jeg kjører GTX 780-kortene mine til -10 grader, hvor mange prosent lavere temp har jeg da? I hvert fall ikke en gyldig verdi.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er en feilaktig tolkning. Da burde de skrevet at dette var forskjellen på romtemperatur og kjernetemperatur. En bedre variant ville vært å relatere det til "temperature increase", altså idle-load-deltaen. Den er ikke perfekt, den heller, for man kan jo se for seg i teorien at idletemperaturen har steget fremfor at loadtemperaturen har sunket.

Lenke til kommentar

Når jeg kjører GTX 780-kortene mine til -10 grader, hvor mange prosent lavere temp har jeg da? I hvert fall ikke en gyldig verdi.

 

Du vil da ha 115% lavere temperatur.

A*B=C eller C/A=B

A=referanse temperatur

B=prosentsats

C=grader lavere temp

 

Du skal da ned 80grader, fra 70grader: 80/70=1,1428 ~ 115%

Lenke til kommentar

Man kan jo selvsagt ikke operere med verdier over 100%.

 

Men dette har ingenting med artikkelen å gjøre. Salgsteknikken bak uttalelsen "42,9% lavere enn stock 780 TI" betyr jo selvsagt at man BARE kan sammenligne Waterforce og stock 780 TI.

 

Man trenger ikke blande inn 0°C eller Andrull sin uberkjøling.

 

Jeg er helt enig at det er en dårlig metode å definere kjølekapasitet på, men isolert sett er ikke uttalelsen feil. Så lenge stock 780 TI har temperatur høyere enn ~-191°C så er det fult mulig å være 42,9% lavere enn dette.

Lenke til kommentar

Ja, og du vil kalle det en gyldig verdi?

 

115 % lavere gir da like mye mening som å si at en vare er 115 % på salg, eller sagt på en annen måte. Den koster 115 % mindre.

Å si en vare er på 115%, dvs at selgern selger 15% dyrere mer and normalt. Prosenter er essensielt brøk i hundre deler. 115/100 er en "hel kake" + litt til.

 

Stock kjøling er 100% normalen, 42% lavere temperatur i forhold til stock er 58 prosent av normalen. Hva normalen er, vites ikke. Hvis du leser Techpower up sine tester og leser alle disse prosentene, så er det alltid relativt til en annen produkt de sammenligner med, hvor produktet som fungere som målestokk er 100%. Fins det produkter som er dårligere en normal produktet får den mindre enn 100%, Er produktet bedre en normalen, så får den mer enn 100%

 

Ikke bland inn kelvin eller celsius nå, du gjør ofte ting mer komplisert enn det er. Disse prosent tallene beskriver bare relasjoner mellom to produkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...