Gå til innhold

Smarte apper simulerer dyr optikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med disse er at den falske out-of-focus ser well falsk ud....

 

Typisk er der ikke forskel på HVOR langt ting er fra fokusplan. Altså at det er en effekt der er on/off, og ikke kraftigst for fjerneste objekter. Se stien på eksemplet....

Og endelig er den algoritme der laver uskarpheden oftest heller ikke for god, så det bare ser 'underligt' og ikke ægte ud.

 

Et 'kamera' som i den nye HTC One M8, med et hjælpekamera til netop at finde afstande, burde kunne hjælpe - omend de eksempler jeg har set af første generation ikke ser ret gode ud.

 

....Men det er vel noget der bliver bedre med tiden, når de bliver dygtigere til at lave den syntetiske effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så primitivt, det er tungvindt og fungerer dårlig, er det virkelig ikke mulig å lege en algoritme som merker om noe er litt ute av fokus og gjør det mer ut av fokus automatisk?

Ikke alltid lett - har ting lav kontrast fordi det er ute av fokus eller er det fordi det bare er duse fargeoverganger?
Lenke til kommentar

 

 

Smarte apper simulerer dyr optikk

 

Hva som er dyr optikk er nok relativt, for å klare denne "effekten" holder det med optikk til ca. 800.- og omtrent alle kamerafabrikanter har en 50mm f/1.8 eller tilsvarende.

 

 

For de som lager telefoner er det definert som "dyr optikk".

Lenke til kommentar
Nja - men sånn optikk får du ikke til mobilen.. ;)

DOF-effekten er bestemt av fysisk blenderåpning. 50/1,8 = ca 28 mm diameter på blenderåpningen. Skulle man hatt samme utsnitt med en telefon med vanlig 1/3" sensor (cropfaktor 7,2) måtte optikken hatt 50/7,2 = ca 7 mm brennvidde. 7 mm brennvidde kombinert med 28 mm blenderåpning blir f/0,25. Hvis det er teknisk mulig å lage så har det sikkert en hel del negative konsekvenser.

 

Et 'kamera' som i den nye HTC One M8, med et hjælpekamera til netop at finde afstande, burde kunne hjælpe - omend de eksempler jeg har set af første generation ikke ser ret gode ud.

Godt poeng, men det blir fortsatt en syntetisk etterligning. Hvis man setter opp en matrise av mange små kameraer så kan man få samme kvantitet med fysisk ekte bokeh. Kvantitet er riktignok ikke synonymt med kvalitet* så 50mm f/1,8 på FF vil nok ha en fordel likevel.

 

* Hvor pen bokehen er.

Lenke til kommentar

Problemet med disse er at den falske out-of-focus ser well falsk ud....

 

For en fotograf som interesserer seg, ja. For alle andre, nei.

Jeg har HTC One M8, som du nevner, og jeg legger ikke til denne effekten for å sitte å se på den delen som er "ute av fokus" jeg legger den til for å fjerne unødvendig krimskrams i bakgrunnen og øke fokus på motivet. Veldig effektivt, og artig.

Det hadde vært artig med en algoritme som kunne lage skikkelig bokeh av lyskilder i bakgrunnen også. SLik at man velger de punktene på bildet med en lampe eller liknende, og software blåser den opp og lager en rund sirkel osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med disse er at den falske out-of-focus ser well falsk ud....

 

Typisk er der ikke forskel på HVOR langt ting er fra fokusplan. Altså at det er en effekt der er on/off, og ikke kraftigst for fjerneste objekter. Se stien på eksemplet....

Og endelig er den algoritme der laver uskarpheden oftest heller ikke for god, så det bare ser 'underligt' og ikke ægte ud.

 

Et 'kamera' som i den nye HTC One M8, med et hjælpekamera til netop at finde afstande, burde kunne hjælpe - omend de eksempler jeg har set af første generation ikke ser ret gode ud.

 

....Men det er vel noget der bliver bedre med tiden, når de bliver dygtigere til at lave den syntetiske effekt.

 

Heller tvilsomt at vanlige brukere vil noen gang tenke over dette ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.

.

Godt poeng, men det blir fortsatt en syntetisk etterligning. Hvis man setter opp en matrise av mange små kameraer så kan man få samme kvantitet med fysisk ekte bokeh. Kvantitet er riktignok ikke synonymt med kvalitet* så 50mm f/1,8 på FF vil nok ha en fordel likevel.

 

* Hvor pen bokehen er.

En lille detalje. "Bokeh" er faktisk ikke uskarpheden, men kvaliteten af hvordan uskarpheden ser ud. Så bokehen er god når uskarpheden er pæn, her definition fra http://photojpn.org/words/b.html:

 

One of the rare Japanese words to be incorporated in the English language. It refers to the way the lens renders out-of-focus points of light. Depending on the lens aberrations, the out-of-focus quality looks different.

Lenke til kommentar

Takk for korreksjonen.

 

Jeg kom forresten over en artikkel om utviklingstrendene til telefonkamera og spådommer om den nære fremtiden til telefonkameraer. Den er verd en gjennomlesing. Han fokuserer veldig på det han kaller "computational photography" og viser at det vil skje veldig mye spennende innen etterbehandlingsprogramvare fremover. Det vil naturlig nok sette sine krav til maskinvaren (sensorytelser, regnehastighet, dataforflytningshastighet og lagringskapasitet), som er tema for neste artikkel i serien.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...