Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?


Anbefalte innlegg

 

Hvis du tenker på hva spilleren leser av og sender ut, så er dette direkte avlesning og sending av bits, det er ingen påvirkning.

Ikke helt riktig. Det kan teoretisk være en påvirking pga CIRC. Om det kan være hørbart er en annen diskusjon...

 

 

Hva mener du her? Feilkorreksjonen er for å hindre at bit leses feil. Men det er mulig å lese bit feil på CDer ja, det skjer jevnlig om de er nok skadd.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det store forskjeller mellom et dyrt og godt musikkanlegg fra 80-90 tallet og de som lages i dag? Er det ikke mye samme teknologien som brukes?

 

Dyrt anlegg (90-tallet?):

 

 

Det har skjedd endel fra 80-tallet, mere effektive forsterkere, romkorreksjon o.l bedre elementer og transducere, bedre beregningsmetoder i design osv. Men grunnteknologien er mye den samme.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Er dere fuckings seriøse???

Mener dere at det ikke er forskjell på Cd spillere??? Altså null forskjell på en spiller til si 2000 og en bauta fra Hegel ell no til 10000 etc????

Det som skiller alle CD-spillere må være DACen, og i alle tilfeller du IKKE bruker den, så var det 100 % bortkastede penger. Uavhengig av hva kanskje produsenten mener.

Hadde det vært slik at digitale signaler kunne endre seg, eller hatt noen "lyd" (det er bare matematiske funksjoner og er på dette stadiet ikke lyd overhode, kun informasjon) så ville det ikke vært noe grunnlag for datasystemene og verden slik vi kjenner den i dag.

 

Så jeg er ikke bare seriøs, jeg er blodig alvorlig.

 

Har du hørt noe annet så har du dessverre blitt lurt.

Ja det er nå Dac jeg også snakker om da hahaha det sitter en i de fleste cdspillere lol

Hehe, vel, ja, da ser jeg ikke helt hvorfor du kommenterte slik du gjorde, men du leste kanskje ikke nøye nok. ;), for jeg påpekte da helt tydelig at CD-spilleren ikke har noe å si, men at DACen kan være forskjellig. I grunn unødvendig å i det hele tatt nevne CD-spillere. Da kan man like greit bare bruke ordet DAC.

 

 

 

Hvis du tenker på hva spilleren leser av og sender ut, så er dette direkte avlesning og sending av bits, det er ingen påvirkning.

Ikke helt riktig. Det kan teoretisk være en påvirking pga CIRC. Om det kan være hørbart er en annen diskusjon...

Enten så hører du stor forskjell, eller ingenting. Ja, for enten så regner den riktig, eller så gjør den ikke det. Sistnevnte vil i de aller fleste tilfeller bety null lyd, men kan også bety at du får en helt tilfeldig lydverdi like før den faller ut for eksempel.

Jeg ville ikke koblet en kompaktcd/kassetspiller til dn highend Dac og kjørt med det, men det har litt med byggekvalitet å gjøre og ikke minst at platen ikke hakker...

 

Man kan jo putte en ferrarimotor i en Lada også å kjøre med det....

Lenke til kommentar

Kassettspiller blir noe helt annet, men greit nok jeg forstår jo at ting gjerne kan skalere litt. Ønsker jo ikke hakkete avspilling.

Grunnen til at jeg brukte min CD-spiller vrak var fordi jeg kun bruker Media-PC og egentlig ikke bruker CDer. Men skulle jeg hørt på CDer, så hadde nok den blitt brukt. Blu-ray spilleren har en langt viktigere jobb, som bordstøtte på kontoret, og det har den vært i en del år. :):p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du tenker på hva spilleren leser av og sender ut, så er dette direkte avlesning og sending av bits, det er ingen påvirkning.

Ikke helt riktig. Det kan teoretisk være en påvirking pga CIRC. Om det kan være hørbart er en annen diskusjon...

 

Hva mener du her? Feilkorreksjonen er for å hindre at bit leses feil. Men det er mulig å lese bit feil på CDer ja, det skjer jevnlig om de er nok skadd.

 

AtW

 

Feilkorreksjonen kan ikke hindre at bits leses feil, men skal korrigere bits som er lest feil.

 

Iflg. produsentene så er ingen CD-er 100% feilfri, men de få feilene rettes med CIRC. Med noen riper og kanskje et par fingermerker må CIRC jobbe mer og da kan det teoretisk bli en liten påvirkning.

 

Kommentaren min var bare en ørliten korreksjon til påstanden om at det er ingen påvirkning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis du tenker på hva spilleren leser av og sender ut, så er dette direkte avlesning og sending av bits, det er ingen påvirkning.

Ikke helt riktig. Det kan teoretisk være en påvirking pga CIRC. Om det kan være hørbart er en annen diskusjon...

 

Hva mener du her? Feilkorreksjonen er for å hindre at bit leses feil. Men det er mulig å lese bit feil på CDer ja, det skjer jevnlig om de er nok skadd.

 

AtW

 

Feilkorreksjonen kan ikke hindre at bits leses feil, men skal korrigere bits som er lest feil.

 

Iflg. produsentene så er ingen CD-er 100% feilfri, men de få feilene rettes med CIRC. Med noen riper og kanskje et par fingermerker må CIRC jobbe mer og da kan det teoretisk bli en liten påvirkning.

 

Kommentaren min var bare en ørliten korreksjon til påstanden om at det er ingen påvirkning...

 

Helt greit. Dog tenkte det kom frem i eksempelet mitt om at det kan skje feil (altså at f.eks CIRC ikke klarer å gjennopprette dataene), eller at det må være opp mot 100 % rett, med de mer katastrofale følgene som kan skje hvis det er for mange mangler slik at det ikke kan gjennopprettes, som i det minste ikke har noe med lydkvaliteten å gjøre.

 

Gitt at man ikke kaller det som vil være en helt tilfeldig lyd og/eller ingen lyd for dårlig lydkvalitet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Enig i dette, egenlyd fra leser til digital-utgang finnes ikke. Den kan i alle fall ikke høres av noen "erfaren ekspert" her inne....

Er dere fuckings seriøse???

 

Mener dere at det ikke er forskjell på Cd spillere??? Altså null forskjell på en spiller til si 2000 og en bauta fra Hegel ell no til 10000 etc????

 

Ok, du må først forstå hele signalveien fra CD til utgang. En CD spiller har en integrert DAC (vanlige phono/XLR-utganger) men de fleste dedikerte CD-spillere har også en digital utgang (SPDIF), enten coaxial eller toslink. Denne hopper over hele signalbehandlingen i CD-spilleren og sender "rådata" fra CD'en direkte ut på utgangen.

 

Du må gjerne påstå at du kan høre forskjell på digitale signaler fra CD-spillere, men HER må det i alle fall backes opp :)

 

Det blir omtrent det samme som å si at det er forskjell i bildekvalitet på et bilde lastet ned over ADSL og et som er lastet ned over fiber...

 

Begge deler er 1 og 0 til det når neste ledd, og med mindre enten DAC eller CD-spiller er heeelt elendig så vil det ikke være noen forskjell... om du mener noe annet må du nesten legge frem noen beviser på det, for dette er digitalt og målbart.

 

Edit:

 

Andrull har helt rett her; det er feilrettingsmekanismer som kan rette opp et visst antall bitfeil (2 bit for feilkorrigering?), men om det er for store feil vil konsekvensen være enten ingen lyd eller tilfeldig lyd, og jeg skal love deg at du kan høre slike feil. Det er ikke like hørbart på CD'er som på f.eks mp3 som decoder større stykker av gangen, men det er fortsatt en veldig hørbar glitch. Uansett; vi snakker ikke om ødelagt utstyr, men om normalt fungerende utstyr (f.eks en CD du ikke har slipt med sandpapir på forhånd) og digitale feil er veldig forskjellige fra analog støy.

 

At det er noe forskjell i det digitale utsignalet på en normal og fungerende CD-spiller til 200 kroner og en til 100.000 kroner tror jeg ikke noe på før jeg får se data på det. I teorien KAN man designe noe så dårlig at utsignalet muligens kan se annerledes ut, men så lenge signalet går inn i en noenlunde grei DAC vil utgangsignalet fra DAC være identisk....

 

Digitale signaler og analoge signaler kan ikke sammenlignes...

Endret av pifler
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Enig i dette, egenlyd fra leser til digital-utgang finnes ikke. Den kan i alle fall ikke høres av noen "erfaren ekspert" her inne....

Er dere fuckings seriøse???

 

Mener dere at det ikke er forskjell på Cd spillere??? Altså null forskjell på en spiller til si 2000 og en bauta fra Hegel ell no til 10000 etc????

Ok, du må først forstå hele signalveien fra CD til utgang. En CD spiller har en integrert DAC (vanlige phono/XLR-utganger) men de fleste dedikerte CD-spillere har også en digital utgang (SPDIF), enten coaxial eller toslink. Denne hopper over hele signalbehandlingen i CD-spilleren og sender "rådata" fra CD'en direkte ut på utgangen.

 

Du må gjerne påstå at du kan høre forskjell på digitale signaler fra CD-spillere, men HER må det i alle fall backes opp :)

 

Det blir omtrent det samme som å si at det er forskjell i bildekvalitet på et bilde lastet ned over ADSL og et som er lastet ned over fiber...

 

Begge deler er 1 og 0 til det når neste ledd, og med mindre enten DAC eller CD-spiller er heeelt elendig så vil det ikke være noen forskjell... om du mener noe annet må du nesten legge frem noen beviser på det, for dette er digitalt og målbart.

 

Edit:

 

Andrull har helt rett her; det er feilrettingsmekanismer som kan rette opp et visst antall bitfeil (2 bit for feilkorrigering?), men om det er for store feil vil konsekvensen være enten ingen lyd eller tilfeldig lyd, og jeg skal love deg at du kan høre slike feil. Det er ikke like hørbart på CD'er som på f.eks mp3 som decoder større stykker av gangen, men det er fortsatt en veldig hørbar glitch. Uansett; vi snakker ikke om ødelagt utstyr, men om normalt fungerende utstyr (f.eks en CD du ikke har slipt med sandpapir på forhånd) og digitale feil er veldig forskjellige fra analog støy.

 

At det er noe forskjell i det digitale utsignalet på en normal og fungerende CD-spiller til 200 kroner og en til 100.000 kroner tror jeg ikke noe på før jeg får se data på det. I teorien KAN man designe noe så dårlig at utsignalet muligens kan se annerledes ut, men så lenge signalet går inn i en noenlunde grei DAC vil utgangsignalet fra DAC være identisk....

 

Digitale signaler og analoge signaler kan ikke sammenlignes...

Jeg er enig i at Cd spiller ut med coach digitalt ikke har noe å si dvs det er tapsfritt som med Hdmi etc. MEN!!! Det er forskjell på kvalitet i cdspillere. En Cd kasett kompaktspiller har en stor tendens til å hakke og lese feil. Ikke at jeg har sånt selv, men på jobb etc har jeg jo vært borti sånt selv, og ute på tur før iPhone docking var in...

 

Nå var det jo ikke snakk om coax ut Transport heller da... Men om det er forskjell på en Kompakt Cd/radiospiller fra Elkjøp/Clas og en dedikert spiller i klasse 6000-15000....

 

Det er forskjell. Min spiller hakker aldri, gjør den det så er d noe alvorlig galt med cdn...

Lenke til kommentar

 

Det har ikke noe å si på kvaliteten. Spiller den CD-en uten feil, får du gjengitt lyden uten feil. Det er heldigitalt, 0 og 1.

 

Det er ikke alle spillere som spiller uten feil, og om man kjører analogt ut så har også Dac i spiller noe å si.....

 

 

Det er sant, men høykvalitets spiller koster under en tusenlapp (altså høykvalitet med tanke på å lese med få feil)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Det har ikke noe å si på kvaliteten. Spiller den CD-en uten feil, får du gjengitt lyden uten feil. Det er heldigitalt, 0 og 1.

Det er ikke alle spillere som spiller uten feil, og om man kjører analogt ut så har også Dac i spiller noe å si.....

Det er sant, men høykvalitets spiller koster under en tusenlapp (altså høykvalitet med tanke på å lese med få feil)

 

AtW

Link til den spilleren med digitalt ut til 1000kr takk?
Lenke til kommentar

 

 

 

Det har ikke noe å si på kvaliteten. Spiller den CD-en uten feil, får du gjengitt lyden uten feil. Det er heldigitalt, 0 og 1.

Det er ikke alle spillere som spiller uten feil, og om man kjører analogt ut så har også Dac i spiller noe å si.....

Det er sant, men høykvalitets spiller koster under en tusenlapp (altså høykvalitet med tanke på å lese med få feil)

 

AtW

Link til den spilleren med digitalt ut til 1000kr takk?

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=930797

:wee:

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Det har ikke noe å si på kvaliteten. Spiller den CD-en uten feil, får du gjengitt lyden uten feil. Det er heldigitalt, 0 og 1.

Det er ikke alle spillere som spiller uten feil, og om man kjører analogt ut så har også Dac i spiller noe å si.....

Det er sant, men høykvalitets spiller koster under en tusenlapp (altså høykvalitet med tanke på å lese med få feil)

 

AtW

Link til den spilleren med digitalt ut til 1000kr takk?

 

 

Personlig bruker jeg plextor premium.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok burde skjønt at på et ungt forum så er det snakk om Cd spillere til PC..

 

Greit, ser den.

 

Jeg kunne også feks brukt Xboxen min hdmi til hjemmekinoreceiveren jeg har i stua og fått grei lyd da det er Dac i den.

 

Men greit å ha et mer dedikert hifisett også da. Lettere oppstart også, og greiere å bruke til musikk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det har ikke noe å si på kvaliteten. Spiller den CD-en uten feil, får du gjengitt lyden uten feil. Det er heldigitalt, 0 og 1.

Det er ikke alle spillere som spiller uten feil, og om man kjører analogt ut så har også Dac i spiller noe å si.....

Det er sant, men høykvalitets spiller koster under en tusenlapp (altså høykvalitet med tanke på å lese med få feil)

 

AtW

Link til den spilleren med digitalt ut til 1000kr takk?

 

Personlig bruker jeg plextor premium.

 

AtW

Bruker du det til HiFi-anlegget ditt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det har ikke noe å si på kvaliteten. Spiller den CD-en uten feil, får du gjengitt lyden uten feil. Det er heldigitalt, 0 og 1.

Det er ikke alle spillere som spiller uten feil, og om man kjører analogt ut så har også Dac i spiller noe å si.....

Det er sant, men høykvalitets spiller koster under en tusenlapp (altså høykvalitet med tanke på å lese med få feil)

 

AtW

Link til den spilleren med digitalt ut til 1000kr takk?

 

Personlig bruker jeg plextor premium.

 

AtW

Bruker du det til HiFi-anlegget ditt?

 

 

Nei, jeg bruker den til å lese data fra CD-plater uten feil :)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det har ikke noe å si på kvaliteten. Spiller den CD-en uten feil, får du gjengitt lyden uten feil. Det er heldigitalt, 0 og 1.

Det er ikke alle spillere som spiller uten feil, og om man kjører analogt ut så har også Dac i spiller noe å si.....

Det er sant, men høykvalitets spiller koster under en tusenlapp (altså høykvalitet med tanke på å lese med få feil)

 

AtW

Link til den spilleren med digitalt ut til 1000kr takk?

 

 

Personlig bruker jeg plextor premium.

 

AtW

 

 

Så en god dedikert CD spiller til PC som spiller plettfritt kan man få til 1000kr. Jeg er ikke uenig så sant man har den tilkoblet en dedikert DAC før anlegget eller i anlegget whatever.

 

Men bare nysgjerrig.... Du hevder at en "god høytaler" spiller bra/likt samme hva det er etc... Hva slags prisklasse får man en "god høytaler" til i dine øyne da?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Det har ikke noe å si på kvaliteten. Spiller den CD-en uten feil, får du gjengitt lyden uten feil. Det er heldigitalt, 0 og 1.

Det er ikke alle spillere som spiller uten feil, og om man kjører analogt ut så har også Dac i spiller noe å si.....

Det er sant, men høykvalitets spiller koster under en tusenlapp (altså høykvalitet med tanke på å lese med få feil)

 

AtW

Link til den spilleren med digitalt ut til 1000kr takk?

 

Personlig bruker jeg plextor premium.

 

AtW

Bruker du det til HiFi-anlegget ditt?

 

Nei, jeg bruker den til å lese data fra CD-plater uten feil :)

 

AtW

Trodde vi diskuterte HiFi-anlegg her... Ikke PC-hardware...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Det har ikke noe å si på kvaliteten. Spiller den CD-en uten feil, får du gjengitt lyden uten feil. Det er heldigitalt, 0 og 1.

Det er ikke alle spillere som spiller uten feil, og om man kjører analogt ut så har også Dac i spiller noe å si.....

Det er sant, men høykvalitets spiller koster under en tusenlapp (altså høykvalitet med tanke på å lese med få feil)

 

AtW

Link til den spilleren med digitalt ut til 1000kr takk?

 

Personlig bruker jeg plextor premium.

 

AtW

Bruker du det til HiFi-anlegget ditt?

 

 

Nei, jeg bruker den til å lese data fra CD-plater uten feil :)

 

AtW

 

 

Data? Vi snakker om lyd her. Det går fint ann å bruke en cdspiller til PC til musikk, jeg sier ikke noe på det. Det er mulig, jeg foreslo selv Xbox360 eller PS3 som signalkilde til dedikert Dac.... Men det er ikke en dedikert spiller i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...