Gå til innhold

Vil KUKA banke ping-pong-proffen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt interessant. Tror de kan sette den opp på noen hinsides respons på serv. Dvs at hver gang robotten server vil den kunne serve sinnsykt hardt og presist.

 

Nå er ikke jeg noen bordtennis ekspert, men her tror jeg man kan spille ut robotten ved å f.eks. serve veldig høyt og gjøre helt irrasjonelle slag. Tror også det er viktig å spille veldig på tvers av bordet og evt rett mot midten av robott armen.

 

Tenk bosskamp i etthvert dataspill :-) Hva er fiendens svakheter her selv om han er 10 ganger sterkere og raskere enn deg :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror nok maskin vil tape her med, med mindre de bruker en spesiell type pingping ball(ref motion capture opplegg)med tilsvarende utstyr som kan fange opp ballens bane og vinkel.

Ser ikke for meg hvordan den skal klare å besvare en cut/kontring/loop eller smash med forskjellige skru og fart.

Lenke til kommentar

Fant ikke mye info om hvordan den opererer, men lette ikke lenge heller nå.

Her er det lille jeg klarte å finne ihvertfall..

 

Helt standard bordtennisball og to kameraer. En ovenfra og en på siden som sammen med en datamaskin beregner kursen til ballen.

 

Edit: Lime inn videoen også kanskje :blush:

 

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Så lenge motstander legger inn en solid skru kommer ballen til å fare til alle kanter når roboten møter den med racketen sin.

 

Med mindre den rekker å registrere skruen og kalkulere treffet for å kompensere for dette da, men det høres litt for utrolig ut.

Er jo ingen umulighet det, men regner med at ballen da må ha ett eller annet prikkemønster.

Lenke til kommentar

 

Så lenge motstander legger inn en solid skru kommer ballen til å fare til alle kanter når roboten møter den med racketen sin.

 

Med mindre den rekker å registrere skruen og kalkulere treffet for å kompensere for dette da, men det høres litt for utrolig ut.

Er jo ingen umulighet det, men regner med at ballen da må ha ett eller annet prikkemønster.

 

Ikke nødvendigvis. Litt avhengig av hvor mye analyse de klarer å gjøre, så har de to tilleggsmomenter de potensielt kan ta med i beregninga:

 

Det første, men definitivt vanskeligste, er å analysere slaget til motstanderen. Dvs, hvilken vinkel og i hvilken retning racketen treffer ballen. I og med at de jobber mot en menneskelig motstander, vil det høyst sannsynlig være kul umulig å programmere inn mønstre, som tar hensyn til alle mulige triks han kan finne på.

 

Det andre, som vil være (relativt sett) mye enklere rent programmeringsmessig, er å analysere forskjellen i ballens bane før og etter den spretter i bordet. Problemet er at dette gir et mye kortere tidsrom for analyse og påfølgende tilpasning av eget slag.

 

Jeg veit ikke hvor rask roboten og analyseverktøyet de bruker er, så jeg er oppriktig spent på resultatet av denne kampen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...