Gå til innhold

Her er de splitter nye Oculus Rift-brillene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært artig å prøve....

 

Ser det er litt surmuling på forumet oculusvr.com. Spesielt at dem nekter å gi noen opplysninger om skjermen utover at det er OLED og strobingen dem har laget for å redusere uskarpe bevegelser. (oppløsning inkludert, 1080p er nok guesstimert av Wired)

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Ser supert ut! Blir like gira hver gang de viser fram en ny versjon! Utvikler versjonen er kul den også, men man blir litt lei av den dårlige skjermen og alle problemene som følge med(oppløsning, kvalme, blur etc). Lommeboka åpnes gladelig for disse når de slippes senere i år :)

Lenke til kommentar

testa den forrige versjonen en hel helg på en del spill og var utrolig artig, vil si at skrekkspill f.eks Alone in the Rift var veldig skummel på disse brillene. tror ikke jeg har blitt så redd siden jeg såg min første skrekkfilm i slutten av 80tallet. så dette er absolutt noe man bør ha som spille utstyr hvis man skal leve seg ordentlig inn i spillene. men oppløsninga var veldig veldig dårlig på den første versjonen, og var masse blurs da en bevget hodet fort. men den nye prototypen høres veldig lovende ut

Lenke til kommentar

Eneste ankepunktet jeg har er planene som tilsynelatende går ut på å knytte denne til en appstore, og at alle applikasjoner til brillene må kjøpes gjennom denne.

 

Hvis dette medfører riktighet, ser jeg ikke for meg at det blir aktuelt å få dette til å fungere med for eksempel ARMA 3 kjøpt på Steam etc.

 

Egen appstore som knytter forbrukeren til en enkelt butikk er heller ikke gunstig for forbrukeren da dette ødelegger alt som heter konkurranse i sluttleddet.

 

Kjøpe gjør jeg sikkert like vel, men jeg burde ikke av prinsipp. Det er ille nok slik det har blitt på mobil og nettbrett...

Lenke til kommentar

Store spørsmålet blir jo hvor mange spill i fremtiden som vil få støtte for dette.. :p

 

Slike briller må man jo ha til bilspill, battlefield osv.. :D

 

Oculus Rift er såpass stor at hvis ikke spillet støtter det fra fabrikk, kommer nok det til å støtte det etterhvert, enten via en oppgradering eller en communitymod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste ankepunktet jeg har er planene som tilsynelatende går ut på å knytte denne til en appstore, og at alle applikasjoner til brillene må kjøpes gjennom denne.

 

Hvis dette medfører riktighet, ser jeg ikke for meg at det blir aktuelt å få dette til å fungere med for eksempel ARMA 3 kjøpt på Steam etc.

 

Egen appstore som knytter forbrukeren til en enkelt butikk er heller ikke gunstig for forbrukeren da dette ødelegger alt som heter konkurranse i sluttleddet.

 

Kjøpe gjør jeg sikkert like vel, men jeg burde ikke av prinsipp. Det er ille nok slik det har blitt på mobil og nettbrett...

Helt enig!...men jeg har ingen forestilling om at Oculus kommer til å låse alt til en egen store. Meget mulig at de vil gjøre det svært enkelt for deg å kjøpe fra dem, men å låse deg til den vil nok virke mot sin hensikt + ...hvor lang tid vil det ta, før noen hacker en sånn løsning? Er tross alt PC'er disse brillene er ment for i første omgang.

Ut ifra alle spekulasjoner og rykter som har gått på mtbs3d, oculusVR og reddit tipper jeg at de kommer til å lage en butikk som vil fungerer sømløst med Riften på som av, hvor du rett og slett kan kjøpe, spille og launche spill rett fra brillene. Har du kjøpt et spill utenfor Oculus Store, må du starte det opp utenfor, som du må gjøre pr idag.

....legger de til muligheten for å legge til spill som kan launches rett i VR miljøet, hadde det også vært fint, men jeg er happy uansett :)

Viktigste er at de lager en løsning som fungerer!

Endret av smileyy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette begynner å se veldig, veldig bra ut :)

 

Det jeg synes er litt synd, er at de har valgt å fokusere på en midlertidig løsning for 6-DOF. Jeg skjønner at det er viktig for dem å vise fremdrift på CES, men håper at ikke for mye tid og penger har blitt brukt på IR-LED + kamera løsningen de har per nå. En tilsvarende løsning har allerede eksistert lenge i Naturalpoints sin Track-IR serie, og den har veldig klare begrensninger.

 

Det viktigste er at idet du har snudd deg 180 grader rundt, for å se hva pokker som skjer bak deg, klarer ikke lenger kameraet å se hvordan du plasserer hodet. Track-IR løser dette ved å "oversette" bevegelsene dine, slik at små bevegelser på hodet, gir større utfall i spillet. Dette er den eneste løsningen Naturalpoints egentlig kunne gå for, i og med at den kombineres med en stasjonær skjerm, og du er naturligvis avhengig av å ha denne innenfor synsfeltet til enhver tid. Sånn sett fungerer Track-IR bra, og du får en god innlevelse, men det krever trening å faktisk bruke denne headtrackingen, siden hodebevegelsen ikke blir 1:1 i forhold til viewporten i spillet.

 

En løsning som OR kan (og bør) bruke, i og med at skjermen tross alt følger hodet, er aksellerometerbasert måling. Jeg vil anta at det er dette de jobber med som en endelig løsning for brillene, men det kan godt være utfordringer rundt dette, som jeg ikke kjenner til. Ett problem jeg vet kan oppstå i slike tilfeller, er "drift"; altså at sensorene har små avvik som akkumulerer over tid, og at "nullposisjonen" mistes. Dette kan i verste fall løses med en dedikert "nullstill" knapp, som man trykker på når man veit at man står/sitter i "vanlig" posisjon. Det vil gå litt utover innlevelsen i spillet, så det er vel mest ønskelig å finne en bedre løsning.

 

For å komme nevne en annen utfordring med IR-LEDs som posisjonstrackere, så har jeg årelang erfaring med Track-IR og deres Track-Clip Pro, som bruker nettopp IR-LEDs. En uventa kilde til store problemer, er sol, både direkte og indirekte. Oppvarmede overflater som havner i kameraets synsfelt, forvirrer softwaren fullstendig, og gjør trackingen helt uberegnelig. På lyse sommerdager kan dette gjøre trackingen fullstendig ubrukelig; ikke all varmestråling stoppes av vanlige gardiner.

 

TL;DR: IR-LEDs er ingen god løsning.

Lenke til kommentar

Helt enig!...men jeg har ingen forestilling om at Oculus kommer til å låse alt til en egen store. Meget mulig at de vil gjøre det svært enkelt for deg å kjøpe fra dem, men å låse deg til den vil nok virke mot sin hensikt + ...hvor lang tid vil det ta, før noen hacker en sånn løsning? Er tross alt PC'er disse brillene er ment for i første omgang.

Ut ifra alle spekulasjoner og rykter som har gått på mtbs3d, oculusVR og reddit tipper jeg at de kommer til å lage en butikk som vil fungerer sømløst med Riften på som av, hvor du rett og slett kan kjøpe, spille og launche spill rett fra brillene. Har du kjøpt et spill utenfor Oculus Store, må du starte det opp utenfor, som du må gjøre pr idag.

....legger de til muligheten for å legge til spill som kan launches rett i VR miljøet, hadde det også vært fint, men jeg er happy uansett :)

Viktigste er at de lager en løsning som fungerer!

Vell, de leker med mange forretningsmuligheter, men det de sier er at de i alle fall prøver å komme bort fra en løsning der de skal tjene penger på å selge selve brillene. Faktisk ønsker de å gjøre dem nærmest gratis. Så da må man enten tjene penger på solgte spill, abonnement for bruk, eller lisensiering for å integrere mot produktet.

 

Ingen av disse løsningene er spesielt gode slik jeg ser det da de på en eller annen måte medfører begrensinger eller andre ulemper. Da betaler jeg heller 5000 kr for brillene.

 

Her er en uttalelse jeg fisket opp tidligere, så får man tolke den som man vil.

 

 

Oculus Rift er ikke ment til å være et artig tilleggsutstyr til PC eller konsoll. Det skal bli en egen plattform, og selv om informasjon om operativsystem ikke er offentliggjort enda er det lett å se for seg en egen app-butikk for brillene. Oculus trenger en PC eller en konsoll for maskinkraften, men Brendan Iribe tviholder på at det blir en egen plattform som vil gi en komplett VR-opplevelse. De leker også med tanken om å utvikle egne spill.
Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

Of course, when the Rift ships later this year, it'll have some form of UI built in for navigation and management. All that is being developed in-house at Oculus VR. In terms of internal game development, though, that avenue is just now being explored. "We'll see where it goes," he added. "But I wouldn't be surprised if we didn't do more and more internal development."

Se http://www.engadget.com/2014/01/07/oculus-rift-game-development/#comments for det fulle intervjuet fra i forigårs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...