Gå til innhold

Så mye raskere er PS4 med en SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er feil å være "neste-generasjon" med lagringsmediet fra oldtiden. Regner med at PS4 Slim, eller hva nå neste utgave vil hete (kanskje PS4 Flash?), kommer med SSD ut av boksen.

 

ehm, harddisken står helt klart i stil med resten av PCen. Det er litt rart å ha en SSD (som koster minst 700 kr for 128 GB) i en konsoll som koster 4000 kr.

 

PS4 og Xbox har allerede low-end prossesor og mid-end (den nederste delen av mid end) grafikkort. Å plutselig stappe inn en SSD der vil nok ikke komme til å skje. Det vil koste mer penger. De har allerede valgt å ikke ha prisen høyere enn 4000 når de valgte grafikkort og prossesor. De ville garantert valgt bedre grafikkort, istedenfor SSD. Jeg mener hvor lang tid bruker du på å starte PS4/loading screens i forhold til hvor mye tid du bruker på å spille?

Lenke til kommentar

ehm, harddisken står helt klart i stil med resten av PCen. Det er litt rart å ha en SSD (som koster minst 700 kr for 128 GB) i en konsoll som koster 4000 kr.

 

PS4 og Xbox har allerede low-end prossesor og mid-end (den nederste delen av mid end) grafikkort. Å plutselig stappe inn en SSD der vil nok ikke komme til å skje. Det vil koste mer penger. De har allerede valgt å ikke ha prisen høyere enn 4000 når de valgte grafikkort og prossesor. De ville garantert valgt bedre grafikkort, istedenfor SSD. Jeg mener hvor lang tid bruker du på å starte PS4/loading screens i forhold til hvor mye tid du bruker på å spille?

Jeg synes ikke det er rart å vie 700 kr til en av de viktigste komponentene i en dings til 4000 kr. Så skal det sies at Sony neppe hadde betalt 700 kr for en 128GB-disk som du nevner, men likevel.

 

Det tar meg et par gode minutter å komme igang med GTAV på PS3 (selv om vi ikke regner med oppdateringen jeg sikkert blir bedt om å laste ned først), og loadetider er i mine øyne viktigere enn antall polygoner eller noe i den duren, grafikken ble jo bra nok for over fem år siden ;)

Lenke til kommentar

 

 

ehm, harddisken står helt klart i stil med resten av PCen. Det er litt rart å ha en SSD (som koster minst 700 kr for 128 GB) i en konsoll som koster 4000 kr.

 

PS4 og Xbox har allerede low-end prossesor og mid-end (den nederste delen av mid end) grafikkort. Å plutselig stappe inn en SSD der vil nok ikke komme til å skje. Det vil koste mer penger. De har allerede valgt å ikke ha prisen høyere enn 4000 når de valgte grafikkort og prossesor. De ville garantert valgt bedre grafikkort, istedenfor SSD. Jeg mener hvor lang tid bruker du på å starte PS4/loading screens i forhold til hvor mye tid du bruker på å spille?

Jeg synes ikke det er rart å vie 700 kr til en av de viktigste komponentene i en dings til 4000 kr. Så skal det sies at Sony neppe hadde betalt 700 kr for en 128GB-disk som du nevner, men likevel.

 

Det tar meg et par gode minutter å komme igang med GTAV på PS3 (selv om vi ikke regner med oppdateringen jeg sikkert blir bedt om å laste ned først), og loadetider er i mine øyne viktigere enn antall polygoner eller noe i den duren, grafikken ble jo bra nok for over fem år siden ;)

Dette blir useriøst. SSDer er altfor dyre, og hadde presset prisene oppover. Det heter forretninger, og ikke veldedighet. Sony taper allerede penger på PS4.

Lenke til kommentar

Vell du kommer ikke langt med en SSD på 128 GB når spillene er nærmere 50GB. Så de måtte ha en langt dyrere SSD som standard da. Ville jo økt prisen betraktelig. Men synes det er en fin løsning at du selv kan koste på å bytte ut om du ønsker det ;) Kommer nokk til å bytte til SSD, men må bli billigere for de med 500GB ++ da :p Så vil nok beholde den harddisken som føger med en stund framover ;)

Lenke til kommentar

Dette blir useriøst. SSDer er altfor dyre, og hadde presset prisene oppover. Det heter forretninger, og ikke veldedighet. Sony taper allerede penger på PS4.

Selvfølgelig er det ikke useriøst å kritisere en ny dings for å bruke gammel teknologi. Jeg forstår at du forsvarer valget i forhold til pris. Jeg forstår at Sony ønsker lavere prispunkt enn de hadde ved nylanseringen av PS3. Jeg bare påpeker at det har hatt en skuffende innvirkning på valg av lagringsmedie.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er rart å vie 700 kr til en av de viktigste komponentene i en dings til 4000 kr. Så skal det sies at Sony neppe hadde betalt 700 kr for en 128GB-disk som du nevner, men likevel.

 

Det tar meg et par gode minutter å komme igang med GTAV på PS3 (selv om vi ikke regner med oppdateringen jeg sikkert blir bedt om å laste ned først), og loadetider er i mine øyne viktigere enn antall polygoner eller noe i den duren, grafikken ble jo bra nok for over fem år siden ;)

http://www.youtube.com/watch?v=EWFkDrKvBRU

 

Grafikk er mye mer enn bare polygoner :p

Du har f. eks AA. Det er jo ganske kjipt når alt er veldig kantete og grovt. Forskjellen på ultra og high er gjerne minimal, men forskjellen mellom low 30 fps og high 60 fps er ganske godt merkbar.

 

PS4 og xbox har ikke mer enn ok ytelse i dag, skulle de skrudd ned enda mer for å få inn SSD istedenfor (som også hadde minsket HDD størrelsen med nesten 400GB) så ville ytelsen vært som en low-end PC. Da hadde den slitt med å kjøre spill i Full HD, og det skal tross alt være en spillmaskin, så du bør være glad de ikke valgte SSD.

 

PhysX er nok bare for PC, du må enten ha NVidia grafikkort, eller bruke prossesoren, og konsollprossesorene er ikke i nærheten av kraftige nok.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har hatt SSD i PS3 i flere år, skal definitivt kjøpe en i PS4 når den tid kommer.

 

Meget enkelt valg, ettersom PS4 vil gi mye større fordeler med SSD enn PS3, som har et begrenset overføringsgrensesnitt.

 

Jeg er i tvil om hva jeg skal velge. SSD, eller SSHD disk for min PS4... Tenker på 1 tb

 

 

En annen fordel med SSD er jo at den holder seg betraktelig kjøligere enn en vanlig/hybrid disk.

Dette er et av ankerpunktene mine for å bruke SSD kontra hybrid.

 

 

Innen 14 dager, så vil jeg være en eier av PS4... :dribble:

 

Jeg vurderer å kjøpe en 1 TB SSHD hd til min PS4, men dine ankerpunkter for en SSD gjør meg usikker. Jeg har selv en SSD til min gaming laptop, men den ga jeg også 13 tusen for, kontra en PS4 til 3700kr. Føler det blir å kaste penger ut av vinduet. Om prisen ikke hadde vært et tema, så hadde jeg gått for en SSD uten å blunke!

 

Jeg trenger hjelp til å velge!

 

 

 

SSHD 799 kr : https://www.komplett.no/seagate-laptop-sshd-1tb-25/777309

SSD 2700kr. http://www.amazon.com/Samsung-Electronics-2-5-Inch-Internal-MZ-7TE750BW/dp/B00E3W1ALE/ref=sr_1_9?s=electronics&ie=UTF8&qid=1398344464&sr=1-9&keywords=Samsung+Electronics+840+EVO

Endret av Axxa
Lenke til kommentar

Jeg er i tvil om hva jeg skal velge. SSD, eller SSHD disk for min PS4... Tenker på 1 tb

Alt handler om pris. Spør du meg så er ikke SSHd så interessant, fordi det for det meste fortsatt bare er en kjedelig HDD.

 

Men fortsatt, det handler om penger ettersom like store SSD-er koster mye mer.

 

 

Jeg hadde fortsatt kjøpt SSD, 480 GB hadde sikkert vært nok. Jeg har 60 GB i min PS3 og skal være enig i at det er ganske lite når jeg må slette spill hele tiden. Dette er heller ikke bra for levetiden, men min SandForce-enhet har klart seg veldig bra. Merker litt at ytelsen har synket.

 

Dette skjer fortere jo mer av SSD-en er fylt opp. Så det er fordelsaktig å kjøpe mer enn man trenger og alltid ha litt ledig plass (minst 10-20 %). Er ikke dette hva spare area er for? Jo, men det fjerner ikke problemet - det utsetter det.

 

Så, hvor mye awesomeness har du råd til? Hvor mye er det verdt å få en mer stillegående, kaldere og raskere PS4? Hvor stor entusiasme har du for dette?

 

 

Innen 14 dager, så vilJeg vurderer å kjøpe en 1 TB SSHD hd til min PS4, men dine ankerpunkter for en SSD gjør meg usikker. Jeg har selv en SSD til min gaming laptop, men den ga jeg også 13 tusen for, kontra en PS4 til 3700kr. Føler det blir å kaste penger ut av vinduet. Om prisen ikke hadde vært et tema, så hadde jeg gått for en SSD uten å blunke!

 

Jeg trenger hjelp til å velge!

 

 

 

SSHD 799 kr : https://www.komplett.no/seagate-laptop-sshd-1tb-25/777309

SSD 2700kr. http://www.amazon.com/Samsung-Electronics-2-5-Inch-Internal-MZ-7TE750BW/dp/B00E3W1ALE/ref=sr_1_9?s=electronics&ie=UTF8&qid=1398344464&sr=1-9&keywords=Samsung+Electronics+840+EVO

Det du ikke skal kjøpe er Samsung 840 EVO ihvertfall. Lav levetid, til fordel for ytelsen. PS4 støtter per dags dato heller ikke TRIM, så det vil være viktig å prioritere en SSD med fortsatt god ytelse, men mer fokus på levetid.

 

Crucial sin M500 (og M550) er et eksempel på en disk som ofrer ytelse for levetid og er et litt misforstått produkt føler jeg. Resten av flokken slik jeg ser det er en mer balanse av ytelse og levetid, altså med pris tatt i betraktning.

 

 

Jeg hadde sett på enten Crucial M500 eller SanDisk Ultra Plus. Med verdi multiplisert med pris tatt i betraktning. (Crucial gir vel faktisk mest for pengene her.)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

 

Jeg er i tvil om hva jeg skal velge. SSD, eller SSHD disk for min PS4... Tenker på 1 tb

Alt handler om pris. Spør du meg så er ikke SSHd så interessant, fordi det for det meste fortsatt bare er en kjedelig HDD.

 

Men fortsatt, det handler om penger ettersom like store SSD-er koster mye mer.

 

 

Jeg hadde fortsatt kjøpt SSD, 480 GB hadde sikkert vært nok. Jeg har 60 GB i min PS3 og skal være enig i at det er ganske lite når jeg må slette spill hele tiden. Dette er heller ikke bra for levetiden, men min SandForce-enhet har klart seg veldig bra. Merker litt at ytelsen har synket.

 

Dette skjer fortere jo mer av SSD-en er fylt opp. Så det er fordelsaktig å kjøpe mer enn man trenger og alltid ha litt ledig plass (minst 10-20 %). Er ikke dette hva spare area er for? Jo, men det fjerner ikke problemet - det utsetter det.

 

Så, hvor mye awesomeness har du råd til? Hvor mye er det verdt å få en mer stillegående, kaldere og raskere PS4? Hvor stor entusiasme har du for dette?

 

 

Innen 14 dager, så vilJeg vurderer å kjøpe en 1 TB SSHD hd til min PS4, men dine ankerpunkter for en SSD gjør meg usikker. Jeg har selv en SSD til min gaming laptop, men den ga jeg også 13 tusen for, kontra en PS4 til 3700kr. Føler det blir å kaste penger ut av vinduet. Om prisen ikke hadde vært et tema, så hadde jeg gått for en SSD uten å blunke!

 

Jeg trenger hjelp til å velge!

 

 

 

SSHD 799 kr : https://www.komplett.no/seagate-laptop-sshd-1tb-25/777309

SSD 2700kr. http://www.amazon.com/Samsung-Electronics-2-5-Inch-Internal-MZ-7TE750BW/dp/B00E3W1ALE/ref=sr_1_9?s=electronics&ie=UTF8&qid=1398344464&sr=1-9&keywords=Samsung+Electronics+840+EVO

Det du ikke skal kjøpe er Samsung 840 EVO ihvertfall. Lav levetid, til fordel for ytelsen. PS4 støtter per dags dato heller ikke TRIM, så det vil være viktig å prioritere en SSD med fortsatt god ytelse, men mer fokus på levetid.

 

Crucial sin M500 (og M550) er et eksempel på en disk som ofrer ytelse for levetid og er et litt misforstått produkt føler jeg. Resten av flokken slik jeg ser det er en mer balanse av ytelse og levetid, altså med pris tatt i betraktning.

 

 

Jeg hadde sett på enten Crucial M500 eller SanDisk Ultra Plus. Med verdi multiplisert med pris tatt i betraktning. (Crucial gir vel faktisk mest for pengene her.)

 

Ok. Takk for svar og anbefalinger!

 

Hvilken SSD disk har du i din PS4?

Lenke til kommentar

Ok. Takk for svar og anbefalinger!

 

Hvilken SSD disk har du i din PS4?

:)

 

Jeg har ikke PS4, men hvis jeg hadde hatt så ville jeg nok ha kjøpt meg Crucial M500 480 GB. ;) Og etter å ha sjekket litt så får man ikke UltraPlus i høye nok størrelser. Hadde eventuelt måttet blitt Extreme II, som er en bra SSD - men dyrere enn nødvendig. Så M500 sier jeg.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Ok takk. Blir ikke 480 gig litt bortkastet da? :) De fleste sier jo at 500 gig blir ganske smått med nestegenerasjon og sine spill. Det får vel bli en vurderingsak. Hadde det ikke vært for at 1 TB ssd disk ligger på 2500 kr ca, så hadde valget vært lett!

Endret av Axxa
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...