Gå til innhold

Test: Canon EOS 100D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Med minnekortet plassert under kameraet får man for eksempel ikke byttet kort mens kameraet står på et stativ. Er man av typen som ikke fotograferer så mye med stativ er ikke dette et problem

Når batterikapasiteten er estimert til ca.400 bilder er ikke dette et kjempeproblem siden man sannsynligvis må bytte batteri samtidig.

 

Jeg synes objektivfatningen på mitt eksemplar er veldig tight, må ta i ganske mye for og få låst objektivene i rette posisjon, spesielt når jeg bruker EF-objektiver.

 

Det jeg liker godt med 100D er nytten av skjermen ved fokusering, siden den er trykkfølsom kan man enkelt zoome og flytte fokuspunkt på skjermen, likeså når man blar i bildene, man drar bilsene sideveis og zoomer ved og utvide avstanden imellom fingrene.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vedr. batteri må jeg vel nok en gang anbefale å sjekke eBay for uoriginale. Det er mye advarsler om dette, men jeg har nå iallfall bestilt billige uoriginale til alle mine kameraer hittil, og ennå ikke fått dårlige batterier. Har alltid med minst 2 ekstra i veska, det passer svært skjelden godt å gå tom for strøm. I mange tilfeller har jeg også fått høyrere kapasitet enn originalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes Sony Alpha 3000 ser ut som et bedre kamera med lavere pris, og med ca. samme størrelse og formfaktor. Med Sony får man dessuten en moderne bildebrikke. Canon kan på sin side slå seg på brystet og trekke fram objektivutvalget sitt.

 

Og, du får elektronisk søker med Sony alpha 3000. Det er hvertfall en deal breaker for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi behøver ikke og lage enda en tråd med optisk vs elektronisk søker siden det emnet er diskuter utallige ganger i andre tråder, men det er motsatt for meg jeg liker optisk søker som 100D har :)

 

Enig. Men du missforsto. Jeg vil ikke ha elektronisk søker. Det at a3000 har det er en deal breaker. Så jeg også foretrekker foreks 100d

Lenke til kommentar

Fakta:

Canon 700D 13.2 x 9.9 x 7.9 cm, 525g, 4969,-

Canon 100D 11.7 x 9.1 x 6.9 cm, 370g, 3990,-

 

Nikon D3200 12,5x9,6x7,65 cm 505 gram, 3336,-

Riktig vekt 100D er 407 gram med batteri og minnebrikke, ikke 370.

D3200 har nyere og mer moderne minnebrikke, synes ikke det er logisk å klage over at den "trekker på årene" når den ble lansert 11 måneder tidligere enn testobjektet.

Lenke til kommentar

Fakta:

Canon 700D 13.2 x 9.9 x 7.9 cm, 525g, 4969,-

Canon 100D 11.7 x 9.1 x 6.9 cm, 370g, 3990,-

 

100D er litt mindre en normalt for denne type kamera.

Beskrivelsen "bittelite" om noe som er litt mindre enn normalt

virker som et salgstriks fra Canon selv.

Den er mye mindre. Selv om de fysiske målene er så forskjellige så er kameraet merkbart mindre i hendene. Jeg har selv omtalt det som "bittelite", noe jeg står for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis 700D er normalen for denne type kamera og 100D skal være "bittelite", hva blir det da mellom disse i størrelse "mindre" og "lite"?

Noe mellom "normal" og "bittelite" må det jo finnes?

 

Er klassisk salgstriks fra produsentene å bruke slike overdrevne betegnelser på nye produkter som strengt tatt bare er minimalt justert fra forrige utgave. Generelt tenkte jeg nå, ikke kun om Canon.

Lenke til kommentar

Det er lov å spørre, Maxwell. Men har du vært i en butikk og kjent på 100D, 700D og f.eks. Nikon D3200? Da vil du merke at 100D i praksis er vesentlig mindre en de to andre. Man skal ikke tro det, når man ser på antall millimeter.

 

edit: jeg tror 100D vil appelere til et annet publikum enn de som allerede har 700D - den er nok beregnet for de som vil ha et mer kompakt hus enn 700D, og de som har allerede har større Canon hus (7D og oppover) og vil ha et kompakt hus ved siden av.

Endret av tomsi42
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan virke som om 100D er den absolutte overtager etter 1100D. Størrelsen på dem er rimelig lik, så det blir nok ingen 1200D

Det er ikke meg i mot - 1000D og 1100D har jeg ikke hatt sans for; jeg synes de har vært for strippet og billig i utførelsen; særlig sammenlignet med Nikon D3x00. 100D derimot er et reellt alternativ.

 

Og prisen er vel på fin vei nedover?

Lenke til kommentar

Det er ikke meg i mot - 1000D og 1100D har jeg ikke hatt sans for; jeg synes de har vært for strippet og billig i utførelsen; særlig sammenlignet med Nikon D3x00. 100D derimot er et reellt alternativ.

 

Og prisen er vel på fin vei nedover?

 

Jeg har bare en liten forkjærlighet for 1100D siden det var mitt første skikkelige kamera. Dama har overtatt det nå. Bildene det gir duger godt, men jeg er helt enig med deg. 100D er sånn det burde være. Kan tenke meg prisen havner langt nede til slutt, og så spytter de nok ut en oppgradert modell etterhvert.

Lenke til kommentar

Det kan virke som om 100D er den absolutte overtager etter 1100D. Størrelsen på dem er rimelig lik, så det blir nok ingen 1200D

 

Har vært inne på tanken selv, men er delvis uenig. 100D fremstår som et vesentlig bedre kamera, bådepå innmat, finish og kvalitet. Størrelsesmessig er 1100D nærmere 700D enn 100D mener jeg. Men mye tyder på at Canon ikke vil lansere noe 1200D, og at 100D er starten på en arvtagerserie.

Lenke til kommentar

"Vil man ha et litt større kamerahus er storebrødrene Canon 650D og Canon 700D svært aktuelle kandidater. Her får du et litt større kamerahus og vridbar skjerm til et par tusen ekstra." Ikke et par tusen men kun 300,- mer for 650:

https://prisguiden.no/produkt/canon-eos-650d-161031/detaljer

Og da får du 5 bilder pr sek, bedre batteri, stereo mic og vridbar skjerm. Noe som nok er verdt 300,- ....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...