Gå til innhold

Microsoft: ? Derfor er Surface RT bedre enn iPad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes jeg "mulighet for stativ og tastatur" er egenskaper som gjør Surface RT overlegen i forhold til iPad? Nei. Jeg synes tilgangen på slike enheter - riktig nok fra tredjepart - gjør at Ipad derimot er overlegen i forhold til Surface RT. Så det argumentet synes jeg ikke Microsoft var heldig med.

 

Hvis jeg skulle demonstrere at Surface RT er overlegent Ipad, ville jeg gjort en større sak av forskjellene i multitasking enn accessory-tilgangen, det er helt klart.

Lenke til kommentar

Microsoft gjør her kardinalbrøleren i all markedsføring. De sammenligner seg med et coolere produkt, og så unngår de bevisst å nevne coolhet (x-faktor) og snakker kun om tekniske data og pris. Det blir som å prøve å selge Lada ved å sammenligne med Mercedes, de fleste velger Mercedesen hvis de har råd, selv om Mercedesen mangler sigarettenner og koster litt mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå syntes jeg faktisk sånne reklamestønt kan være litt artige om de blir gjort riktig og på en godt gjennomført måte, at selskaper går litt i strupen på hverandre ser jeg egentlig ingenting galt med så lenge markedsføringen er relativt reell ikke bare full av svada.

 

Nokia sin Lumia 925 vs iPhone 5 kamera reklame for eksempel syntes jeg var litt artig, de tok jo basically Apple sin egen reklame, tok en vri på den og fikk et ganske så rettferdig fokus på det faktum at Nokia Lumia 925 har et bedre low-light kamera sammenlignet med iPhone 5. Nå liker jeg Windows Phone veldig godt og kunne så absolutt tenke meg å teste ut en Lumia 925 når den nå kommer på det norske markedet denne måneden, og vil nok også teste ut en Lumia 1020 når den kommer senere på året men enn så lenge foretrekker jeg iOS og iPhone men syntes det likevel er helt greit at Nokia kjører slike reklamestønt hvor de fremhever det som faktisk er hakket bedre med sin modell kontra markedslederen.

 

 

Nå har det vell alltid vist seg å være en heller elendig strategi å nevne konkurrenten i sin egen reklame, det understreker jo på mange måter at selskapet er smått desperate når de har like stort fokus på å rakke ned på konkurrenten som de har på å fremheve sitt eget produkt. Det gir jo også konkurrenten gratis PR og reklame uten at de må gjøre noe som helst.

 

 

Disse Microsoft Windows RT reklamene derimot syntes jeg ofte faller litt igjennom, de har lenge kjørt reklame på Asus nettbrett og nå Surface RT mot iPad og flere av aspektene de nevner i disse reklamefilmene er jo regelrett svada. De legger ofte opp til at du får mer lagring for pengene med Windows RT nettbrettet uten å overhode nevne hvor mye operativsystemet faktisk sluker så du i realiteten ikke sitter igjen med noe større lagring sammenlignet med iPad.

 

De er også veldig flinke til å sammenligne med iPad modeller med mer lagring, eller med 3G / LTE støtte for å få det til å virke som at iPad koster mer enn den faktisk gjør for å sette Windows RT nettbrettene i et bedre lys, for å få de til å virke så mye rimeligere når de i realiteten ikke er det.

 

 

Hele greia med tastaturet i denne siste reklamen faller jo på egen urimelighet, det er jo ekstrautstyr som må kjøpes ved siden av og skal vi først begynne å sammenligne ekstrautstyret som er tilgjengelig til iPad kontra Windows RT, det inkluderer da eksternt tastatur så når jo ikke Surface RT opp i det hele tatt så jeg syntes den vinklingen blir veldig snau og tildels misvisende.

 

 

 

Syntes det forøvrig er snodig at Microsoft legger såpass store ressurser i markedsføring av Windows RT nettbrett da dette er en plattform stort sett alle produsenter (Asus, Samsung osv..) har gått ut å kritisert og mer eller mindre bekreftet at de vil fase ut fullstendig til fordel for Windows 8 nettbrett da de ikke ser noe marked for rene Windows RT nettbrett. Microsoft selv bekreftet vell mer eller mindre under sin BUILD konferanse for litt siden av Windows RT sånn som vi kjenner det i dag er på vei bort og at det går over til fullverdige Windows 8 nettbrett, da er det jo litt snodig at de markedsfører Windows RT så til de grader som de gjør nå. Er det for å få solgt ut restlagret og dermed lure ignorante kunder til å skaffe Windows RT nå før det fases ut, eller har Microsoft tenkt til å fortsette å satse på Windows RT til tross for den labre mottakelsen og uttalelsene fra tredjepartsprodusenter som ikke er villige til å dedikere ressurser mot Windows RT?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Microsoft er gått fra å være gubbe-triste til nesten tragiske. De bør ansette nye markedsføringsfolk når de kommer med slike håpløse PR-stunt som dette.

Når agendaen på slike utspill er så åpenbare så her så skjønner jeg ikke at de tør.

Microsoft lager noen OK produkter og de har lov til å prøve å være "freshe", men de må tåle å tape når de ikke får det til. Har mistet absolutt all tro på Microsoft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...