Gå til innhold

3 fas 230V til 400V


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har kjøpt kompressor som normalt går på 380V.

På nettsiden til butikken står det at det er en "Kobberviklet motor på 5,5 hp (4 kW) Leveres med 400V."

Og under spesifikasjonene står det:

"Volt: 230V/400V 3 fase (kobles om til 230V av kunde)"

 

Problemet er at jeg har kun en 3-fase 230V tilkobling i garasjen - den runde, blåe kontakten med 4 pinner.

 

Jeg har koblet kompressoren til 230V som om det var en 400V tilkobling men da vil ikke elektromagneten i kontraktoren kicke inn med mindre jeg skyver den inn. Da begynner motoren å gå.

 

Butikken sier at det eneste jeg trenger for å få den til å gå på 230V er å

kjøpe en kontaktor for 230v 3 fase.

 

Kan det stemme? Vil ikke en motor som i utgangspunktet skal gå på 400V miste en del av effekten ved omkobling til 230V ?

 

Bilder av skiltene og tilkoblingsboksen:

https://drive.google...ckU&usp=sharing

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

War: Etter det jeg leste så har du koblet om fra stjerne- til trekanttilkobling (eller omvendt).

Vil ikke motoren miste effekt/styrke ved en slik omkobling?

 

Da jeg ringte en elektriker og spurte så sa han at motoren kommer til å miste mye effekt ved en slik omkobling - " en mister 66% effekt med samme kobling, både strøm og spenning blir redusert med 42,5%."

 

Butikken sier derimot "Det stemmer ikke. Fordi dette er en motor som skal opp på en bestemt turtall.

Bytter du ikke kontaktor så taper du kraft. Når du bytter kontaktor så opprettholder du samme turtallet på motoren."

 

Her kan du se innkoblingsboksen i motoren:

 

https://docs.google.com/file/d/0BwLLtuv6Sw3yZWlzaWlVLVI4QkU/edit?pli=1

Endret av yazzy
Lenke til kommentar

Vil ikke trykket i kompressoren (bar) bli lavere ved lavere motoreffekt ?

En motor som ikke har like mye styrke vil ikke da greie å presse sammen luften like effektivt..?

 

Er det sant at kompressoren kommer til å ha nøyaktig de samme egenskapene ved bytte av kontaktor?

Lenke til kommentar

Hvis den er merket "Volt: 230V/400V 3 fase" så vil det normalt tilsi at den kan kjøre på enten 230V eller 400V. Utfra bildet ser det ut sopm den allerede er koblet om til 230V (trekant-kobling).

 

Jeg antar at kontaktoren er 230V og koblet mellom en faseleder og N-leder og at du kan løse problemet med at den ikke slår inn med å koble den mellom to faseledere. Om den har 400V spole må den nok byttes, eller du kan muligens bytte spole på den.

 

Verne må antakeligvis også stilles inn til ny verdi, denne bør/skal stå på selve motoren.

Lenke til kommentar

Motoren vil trekke høyere strøm hvis du kobler den om til trekant og benytter 230V.

 

Se på tegningene War la ved i første svar, og tenk på det forenklet som en ren Ohmsk last. Når motoren kobles mot 380V vil 2 og 2 viklinger seriekobles, slik at spenningen fordelse over disse likt (blir ikke helt sånn i virkeligheten, men forenklet... Egentlig er forholdet 1.73). Motstanden dobles og strømtrekket halveres. Ved 230V er viklingene koblet i paralell (tegning 2). I forhold til 380V vil motstanden bli halvparten, og derfor strømmen fordobles.

 

Hvis du kobler 230V på en stjernekoblet motor (tegning 1) så skjer nok det som din elektrikker-venn hevder. Da får jo hver vikling bare halve spenningen :)

 

Koble om motoren til trekant (tegning 2) og bytt/juster/koble om kontaktor/motorvern og/eller hva som er før selve motoren :)

Endret av madammim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge motoren er beregnet for det vil du ikke tape noe effekt, altså så lenge motoren er dimensjonert for dette. Motoren vil bare trekke den strømmen den trenger for å drive kompressoren.

 

Edit: En slik motor kan som regel avgi mye høyere effekt enn det den brukes for. Det ligger inne sikkerhetsfaktorer for å unngå overbelastning. Så lenge alt er dimensjonert for å koble om er det ikke noen fare :)

Endret av madammim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis motoren er levert for å kjøre i 400 V TN nett, så vil den normalt være koplet i stjerne.

 

Da lasker man den om til deltakobling, slik som War beskriver over.

 

Det vil være litt forskjell på effekten, men ikke noen stor eller vesentlig endring enten man kjører stjerne og 400 V eller delta og 230 V. Ytelsen vil være noenlunde den samme, men ikke eksakt den samme. (10-15 prosent forskjell ??) Det kan også være at forskjellen i ytelse blir mindre.

 

Madammims betraktninger er jo også riktige.

 

Nå vet jeg ikke helt nøyaktig hva slags rele det dreier seg om, men det mest vanlige det er jo at styrestrømskretsen kjører 230 V enten det dreier seg om et TN eller et IT system. For IT systemet så forsynes stryrestrømskretsen fra to faser for eksempel L1 og L2 mens man bruker nøytralleder og en faseleder i forbindelse med TN systemer.

 

Det vil ikke fungere i det hele tatt å koble styrestrømmen mellom fase og jord i forhold til et IT anlegg.

 

Hvis man kobler styrestømmen mellom fase og jord i forbindelse med et IT system (dvs beholder oppkoblingen for TN anlegg) så vil det kunne oppstå en situasjon som faktisk kan være livsfarlig, samtidig som det kan tenkes at trekkmagneten bare "klikker" uten å slå inn.

 

Hvis det finnes et jordfeilvern i anlegget da vil dette slå ut og "mørklegge". Hvis det ikke gjør det så vil man kan kunne ha et potensielt livsfarlig overslag til jord.

 

For å finne ut av dette: Mål mellom begge faselederne og jord og trykk på startknappen. Hvis den viser noe særlig mindre enn 1 mega Ohm da er det ugler i mosen.

 

Legg gjerne ut en litt mer utdypende beskrivelse av styrestrøm/rele for innkopling.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Skal vi se .. nå fant jeg omsider fram til bildene som er lenket opp over.

 

Når det gjelder releet/kontaktoren så ser alt greit ut. Kjenner jo ikke dette releet fra denne fabrikanten, men det ser i alle fall ut som et "standardrele" som skal ha 230 V styrestrøm inn på A1 og A2 enten man bruker IT eller TN system.

 

Noen eller kanskje "mange" eller de fleste motorer er laget slik at de kjører med 400V når de er koblet i stjerne og 230V når de er koblet i delta. Dette pleier da å framgå av merkeskitet.

 

Hvis motoren i dette tilfellet var koblet slik som bildene viser, da ser dette ut til å være en motor som kjører med 400V i delta, og da kan man i så fall ikke koble den om til "230V bruk". Det går heller ikke fram av motorskitet at dette er en motor som kan kobles om til 230V.

 

Hvis bildene viser motorens koblingsboks og "laskene" slik som motoren ble levert (for å kjøre med 400V) da kan denne motoren ikke kobles om til 230V og det kreves faktisk en ny motor. (Hvis den hadde vært levert med en stjernekoblet motor, da ville situasjonen vært en helt annen. da kunne man koble den om.)

Lenke til kommentar

Arne22:

Bildene viser motor og tilkobling levert fra butikken. Jeg har ikke gjort noe som helst med den.

Selgeren sier motoren vil garantert fungere med 230V om jeg bytter ut kontaktor.

Motoren virker forsåvidt men da må jeg trykke inn trekkmagneten selv eller plassere trekkmagneten horisontalt...

 

LightSabre skriver at motoren "allerede er koblet om til 230V (trekant-kobling)." Kan det stemme? Det ser i allefall ut som den er det i forhold til degningen til War...

 

Skal jeg forresten bare koble til L1, L2 og L3? NO er det ingenting i. Hva skal jordlegningen kobles til ?

 

Som dere kan se på de to siste bildene på https://drive.google...ckU&usp=sharing

så står det at releet/kontaktoren er beregnet på 380V.

 

Er det nok med å koble motoren i trekant eller må jeg også bytte ut kontaktoren ?

Det ser jo ut som motoren allerede er koblet i trekant. Hvorfor går ikke trekkmagneten inn når jeg kobler til strøm ?

Endret av yazzy
Lenke til kommentar

Jordingen skal normalt kobles til godset på motoren og er en beskyttelse for farlige berørings spenninger.

 

Motoren ser ut til og være koblet til trekant kobling (230V)

 

Og angående kontaktor trur jeg det hadde vært lurt og byttet denne til en som er merket med 230V. For problemet med en 400V kontaktor blir vel at den ikke orker og slå inn ved så lav spenning som 230V men vil sikkert holde seg inne om du gir den en liten dytt ved innslag.

 

Og enda en ting ved kjøring på 230V vil motoren trekke mere strøm (Ampere), Så det kan hende du må justere motorvernet til og godta flere ampere før det løser ut.

 

Edit så hva madammim skrev og hvis motoren er beregnet for 380V ved Trekant kobling trur jeg ikke denne motoren er spessielt egent til 230V

 

Men kan ikke si jeg har vært borti en slik motor før. motorer pleier og være 230V ved trekant og 400V stjerne.

 

Enda en ting jeg stusset litt på er at det står Single phase motor på skiltet.

Noe som kan bety at den har et innebygd kondensator batteri og er egentlig bare beregnet for 230V en fase eller 400V (0V(pen leder) +400V (L1)).

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke kikket bedre på bildene dine før postet.

 

Da blir jo saken litt forskjellig.

 

Når motoren er koblet i trekant OG samtidig er beregnet for 380V vil omkobling til stjerne kun gjøres dersom du har enda høyere spenning, eller dersom du skulle trenge stjerne/trekant- vender pga for høy startstrøm.

 

Slik det er nå ville jeg ha hatt skriftlige garantier fra selger på at dette går bra på 230V... Er kompressoren forresten ny eller brukt? Problemet er jo at motoren blir svakere, som han elektrikeren poengterte. Det er kun prøv og feil som vil si om dette faktisk går bra i lengden.

 

EDIT: Slik det står i annonsen så skal kunden selv kunne koble om til 230V. Dette skal indikere ei omkobling fra stjerne til trekant, og eventuelt ei omkobling av kontaktor, samt justering av motorvern. Alt annet enn overstående vil være missvisende reklame, noe som gjør at jeg personlig ville ha returnert produktet, eller krevd ny motor/kontaktor for å gjøre dette mulig.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Motoren ser ut til og være koblet til trekant kobling (230V).

 

Flott. Da tydet jeg tegningen korrekt.

 

Og angående kontaktor trur jeg det hadde vært lurt og byttet denne til en som er merket med 230V. For problemet med en 400V kontaktor blir vel at den ikke orker og slå inn ved så lav spenning som 230V men vil sikkert holde seg inne om du gir den en liten dytt ved innslag.

 

Det stemmer, den holder seg inne når jeg dytter den inn og motoren virker tilsynelatende korrekt.

 

Og enda en ting ved kjøring på 230V vil motoren trekke mere strøm (Ampere), Så det kan hende du må justere motorvernet til og godta flere ampere før det løser ut.

 

Kan du se på noen av bildene hvor jeg kan justere motorvernet? Hva skal det i såfall justeres til?

 

Edit så hva madammim skrev og hvis motoren er beregnet for 380V ved Trekant kobling trur jeg ikke denne motoren er spessielt egent til 230V

 

Men kan ikke si jeg har vært borti en slik motor før. motorer pleier og være 230V ved trekant og 400V stjerne.

 

Ja, det ser litt merkelig ut. Selgeren mener bestemt at motoren vil kunne gå på 230 og 400V.

 

Enda en ting jeg stusset litt på er at det står Single phase motor på skiltet.

Noe som kan bety at den har et innebygd kondensator batteri og er egentlig bare beregnet for 230V en fase eller 400V (0V(pen leder) +400V (L1)).

 

Er det kanskje derfor den er koblet i trekant slik at den virker med 3-fas 400V ?

Lenke til kommentar

Som det står på det 4. bildet ditt så vil motoren kun være på 3KW, ikke 5,5KW som den er solgt som, hvis den benyttes på 230V...

 

Selgeren mener at en ny kontaktor beregnet på 230V vil gjøre at det ikke oppstår effekttap.

Er det bare tull ? Kan en kontraktor ha innvirkning på motoreffekten ?

Lenke til kommentar

En kontaktor er bare en bryter. Tenk lysbryter... Det som gjør at den ikke virker er at den er styrt av en elektromagnet. Denne magneten trenger ei viss spenning for å trekke bryteren sammen. Du bør ikke benytte den på for lav spenning. Det kan ende med at den bare slår bryteren halvveis på, noe som igjen kan føre til brente kontaktpunkter.

 

En ny kontaktor vil løse "kontaktorproblemet", men ikke resten. I tillegg er en kontaktor vanligvis nokså dyr å kjøpe i Norge...

 

Jeg ville ikke godtatt svaret fra selger. Det kan virke nå, men du har ingen garanti om hva som skjer etter hvert. Vet av egen erfaring at kompressosbruk om vinteren ikke er det samme som sommer. Den er mye vanskeligere å dra i gang når det er kaldt. Dersom du skal ha den stående varmt året rundt er jo ikke dette et problem, da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...