Gå til innhold

Definisjon av en stor by?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, men man kaller jo Atlanta en stor by og der er det rundt 400 000 innbyggere

 

Som nevnt i linken min, varierer den grensen fra stat til stat. Hvorvidt Atlanta har 400 000 innbyggere eller ei, kommer jo også an på hvor man setter bygrensene. Oslo kommune har 600 000 innbyggere, men hvis man regner med tettbebyggelsen ut over kommunegrensen, kan man like gjerne si at byen Oslo har 900 000 innbyggere.

Lenke til kommentar

Ok, men man kaller jo Atlanta en stor by og der er det rundt 400 000 innbyggere

Nei, Atlanta har 4,975,300 i urban befolkning. I Norge så har vi

Oslo: 950K

Bergen: 245K

Stavanger: 197K

Tronsheim: 180K

 

Jeg vil definere stor by som over 500K mennesker. Ergo, vi har en stor by i Norge.

Lenke til kommentar

Nei, Atlanta har 4,975,300 i urban befolkning. I Norge så har vi

Oslo: 950K

 

Atlanta har 5,457,831 innbyggere innenfor "storbyregionen", noe som omfatter nærliggende byer og tettstrøk (selve byen har rundt 400'000 innbyggere). Dersom tilsvarende region legges til grunn ved beregning av antall innbyggere i Oslo, vil riktig estimat her være rundt 1,4 millioner.

Endret av Lightbulb
Lenke til kommentar

Atlanta har 5,457,831 innbyggere innenfor "storbyregionen", noe som omfatter nærliggende byer og tettstrøk (selve byen har rundt 400'000 innbyggere). Dersom tilsvarende region legges til grunn ved beregning av antall innbyggere i Oslo, vil riktig estimat her være rundt 1,4 millioner.

Ja, men nå skrev jeg ikke storbyregionen som inkluderer Drammen, men urban befolkning. Urban befolkning slutter der husene slutter og er den beste måten å finne ut hvor stor en by er..

 

Atlantas urban befolkning er 4,975,300.

Lenke til kommentar

Nei, Atlanta har 4,975,300 i urban befolkning. I Norge så har vi

Oslo: 950K

Bergen: 245K

Stavanger: 197K

Tronsheim: 180K

 

Jeg vil definere stor by som over 500K mennesker. Ergo, vi har en stor by i Norge.

Dette var byene våres befolkning. ikke urban område som har mye mer
Lenke til kommentar

Dette var byene våres befolkning. ikke urban område som har mye mer

Det er absolutt urban befolkning og tallene er riktige. Ta en titt på denne lenken https://en.wikipedia...y_by_population

 

Trykker du på hver av de byene så får du nyere tall.

 

Urban befolkning.

Oslo : 1,4 mil

Bergen : Usikker

Stavanger : 245 000

Trondheim: 265 000

Oslo: Feil, det er storbyregionen som inkluderer drammen, ikke urban befolkning

Bergen: Urban befolkning er 245K, Hvis du prater om storbyregionen så er det 395,800 innbyggere.

Stavanger: Feil, urban er 198K, storbyregionen er 297,569.

Trondheim: Feil om vi snakker om urban befolkning. Ingen anelse hvor du hentet tallene dine fra. Men Sør Trøndelag har 290K mennesker, så 265K i Trondheim er helt urealistisk. Fra det jeg ser så er det ca 210K mennesker i Trondheims byregion. Men jeg foretrekker å bruke urban befolkning, altså 180K.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Dette er vel 1. Jan 2009. Den nyeste er 1. apr 2013

Legg merke til at alle tallene mine er noe høyere. Det er fordi jeg gikk inn på hver by og fant de nyeste tallene. Men jeg brukte forsatt urban befolkning og ikke byregionen eller bysonen.

 

Salt Lake City da? 189 000

Det er bysonen og et prakteksempel på hvorfor man ikke bør bruke bysonen definert av politikerene.

 

Urban befolkning er 2,328,299 https://en.wikipedia.org/wiki/Salt_Lake_City

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...