Gå til innhold

penger fra nav som student i ferien


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er for tiden student og har derfor ikke all verden med penger. Nå som sommeren har nærmet seg har jeg søkt på endel sommerjobber uten hell så langt. Siste utbetaling fra lånekassen er utbetalt og jeg regner alikevel med å måtte betale husleie i sommer. Nå vil jeg selvfølgelig prøve å ordne jobb, men hvis jeg ikke finner noe har jeg rett på penger fra nav el? Hadde jobb ifjor fra mars til august og tjente vel rundt 100000, var i militæret så får ikke feriepenger ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm jeg var ferdig med min tjeneste i mars i fjor så det er desverre mer en 12 måneder siden, men perioden etter dette var jeg i jobb frem til studiene mine startet. Kan også legge til at jeg har fagbrev gruppe L elektro, men desverre mangler jeg det årlige FSE kurset som er et krav, samtidig har jeg ingen erfaring i praksis utenfor lærlingsperioden. Jeg jobbet også på industribedrift og mine erfaringer fra vanlige hus/kontor innstalasjoner er ikke store. Derfor har jeg valgt å søke mer på jobber som ikke krever noe særlig utdanning, lagerjobber, butikkjobber osv.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Hei, jeg er for tiden student og har derfor ikke all verden med penger. Nå som sommeren har nærmet seg har jeg søkt på endel sommerjobber uten hell så langt. Siste utbetaling fra lånekassen er utbetalt og jeg regner alikevel med å måtte betale husleie i sommer. Nå vil jeg selvfølgelig prøve å ordne jobb, men hvis jeg ikke finner noe har jeg rett på penger fra nav el? Hadde jobb ifjor fra mars til august og tjente vel rundt 100000, var i militæret så får ikke feriepenger ..

Er du folkeregistrert i samme by som du studerer?

Lenke til kommentar

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du

- har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent

- har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G (folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspengerog svangerskapsrelaterte sykepenger regnes med i kravet til minsteinntekt

- er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dager

- er reell arbeidssøker (herunder at du aktivt søker arbeid, og holder din CV oppdatert på nav.no)

bor eller oppholder deg i landet

- som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student

 

Fant jeg på nettsiden. Uten å ha sjekket dette opp er jeg ganske sikker på at jeg har tjent mer enn 3g iløpet av de 3 siste år, ihvertfall hvis "inntekten" jeg hadde i militæret er gyldig. Men står jo at man skal ha redusert arbeidstid med 50% noe jeg ikke har hatt, samt at jeg er student.

 

Er dette en prossess som tar veldig lang tid? Jeg håper jeg får ordnet meg en sommerjobb, men uansett vil ikkke første lønning være før langt uti i juli, og kunne trengt litt penger frem til den tid også. Slik det er akkurat nå får jeg støtte hjemme ifra, men kan vel ikke være slik systemet er lagt opp ?

Lenke til kommentar

Hvis 90k ikke er nok å leve på i 12 måneder, så får man stemme på noen som mener noe annet til høsten. Dagpenger til studenter hver sommer hadde betydd en ganske stor utgift og en masse stress for navsystemet med tanke på oppfølging.

 

Og hvis du bare er student i 10 måneder, sier du ifra deg studentrabatter osv. de siste 2 månedene da?

 

Det er ingen som tvinger deg til å studere, velger man å jobbe som en del andre gjør, så kan man spare penger til evt. studier. Stusser også litt på at TS har hatt nesten ca. 175000 innom konto de siste 14 månedene, og er helt blakk nå.

Lenke til kommentar

som studenter så vil dere ikke se noe penger fra nav, for å få dagpenger så må du ha med deg dokumentasjon på at studiene er ferdig før du blir vurdert for dagpenger, for sosialpenger så får studenter i utgangspunktet ikke innvilget noe men du kn jo prøve å søke men det tar i samme slengen en god måned før det blir behandlet og selve summen om du skulle få noe er veldig liten.

Lenke til kommentar

Dere er vel studenter selv om dere har ferie.

 

Ikke hvis jeg ikke har penger til å betale semesteravgiften til høsten ;)

 

Hvis 90k ikke er nok å leve på i 12 måneder, så får man stemme på noen som mener noe annet til høsten. Dagpenger til studenter hver sommer hadde betydd en ganske stor utgift og en masse stress for navsystemet med tanke på oppfølging.

 

Og hvis du bare er student i 10 måneder, sier du ifra deg studentrabatter osv. de siste 2 månedene da?

 

Det er ingen som tvinger deg til å studere, velger man å jobbe som en del andre gjør, så kan man spare penger til evt. studier. Stusser også litt på at TS har hatt nesten ca. 175000 innom konto de siste 14 månedene, og er helt blakk nå.

 

90k er ikke nok til å leve av i Norge, bor i en liten drittby med alt for mange studenter iforhold til størrelsen (jeg er rett ut av VGS student) og må konkurrere med studenter som er langt mer kvalifiserte og erfarne enn meg for jobber det er alt for få av.

 

Altså greit de ikke ønsker å gi oss økonomisk støtte men det jeg ikke skjønner er hvordan de som lever på NAV og ikke gjør noe produktivt får så inn i granskauen mye mer økonomisk støtte en normale studenter som lever på mindre en hva minstelønn er i USA, ja i USA hvor det er mye billigere og leve enn her i Norge.

Lenke til kommentar

Studenter er ikke "kvalifiserte" til greie "studentjobber". Hvis du virkelig hadde gjort en innsats med å få deg en deltidsjobb, så tror jeg det hadde gått helt fint slik ståa er de fleste steder. Studenter har fri/ferie +- 2 måneder hver sommer, langt over hva vanlige folk i arbeid har. Jobber du bare en måned av disse, så har du betalt husleie, mat og rundt en tusenlapp til hver måned neste år. Jobber du begge månedene, så har du plutselig 3k hver måned neste år.

 

Ja ting er dyrt i Norge, men jobber betaler også greit. Skjønner lett at staten vil at folk skal gjøre en innsats isteden for å støtte alle studenter 110% slik at de skal få en 2 måneders ferie.

 

Er du på, og virkelig ønsker en jobb, så får du en sommerjobb bare man leter litt. Hadde 54k brutto forrige sommer over 2,5 måned. Kommer langt på sånt som student.

Lenke til kommentar

Hva vet du om studenter i usa? der så får de ikke noen % omgjøring når de består eksamen men alt de låner må de betale tilbake for å ikke snakke om at offentlig skole der er ikke nesten gratis som her.

Jeg sitter med inntrykk at sunn mat nede i usa koster en del om du ikke da ville satset på å leve på mcdonalds 1 dollar burger 3 ganger om dagen (ikke anbefalt av "super size me" karen).

la oss se minstelønn i usa er 7.25 usd som på 8 timer gir deg 58 dollar for en dag uten å trekke fra skatt.

som med en 5 dagers arbeidsdag om du jobber 8 timer 290 usd før skatt så 1160 usd i måneden brutto.

Om du ikke er kresen så finner du bopel i usa for en rundt 200-300 dollar så lenge det ikke er snakk om i en by da blir det fort mye dyrere.

 

Nå vet jeg ikke hvor mye en gjennomsnittlig student får i lån på et semester i usa men det er neppe luksus summer å skulle det ikke være nok til å betale for semesteret eller leve på så må du jo ha en jobb for å tjene inn nok til resten av avgifta å ha noe å leve på så da blir det fort verre enn det er her til lands for den gjennomsnittlige student.

Lenke til kommentar

Studenter er ikke "kvalifiserte" til greie "studentjobber". Hvis du virkelig hadde gjort en innsats med å få deg en deltidsjobb, så tror jeg det hadde gått helt fint slik ståa er de fleste steder. Studenter har fri/ferie +- 2 måneder hver sommer, langt over hva vanlige folk i arbeid har. Jobber du bare en måned av disse, så har du betalt husleie, mat og rundt en tusenlapp til hver måned neste år. Jobber du begge månedene, så har du plutselig 3k hver måned neste år.

 

Ja ting er dyrt i Norge, men jobber betaler også greit. Skjønner lett at staten vil at folk skal gjøre en innsats isteden for å støtte alle studenter 110% slik at de skal få en 2 måneders ferie.

 

Er du på, og virkelig ønsker en jobb, så får du en sommerjobb bare man leter litt. Hadde 54k brutto forrige sommer over 2,5 måned. Kommer langt på sånt som student.

 

Hva skal "kvalifiserte" og "studentjobber" bety i gåseøyne? Jeg har gjort en innsats med å skaffe meg deltidsjobber, har søkt på 8 jobber jevnt gjennom året har vært på 2 intervju (sammen med 64 andre, som også var aktuelle for den ENE stillingen som ble lyst ut) og ikke hørt en dritt fra 5 av de. Jeg har mer arbeidserfaring enn de fleste på min alder (sett iform av arbeidsår) og er fullt motivert til å arbeide ved sina studier og nå helst fulltid + mer i sommerferien. Men det er som sagt INGEN jobber her! På finn var det utlyst én jobb i 3 måneder (deltid) som absolutt ikke var aktuell da den kun hadde arbeidstider som var totalt uaktuelle med tanke på studiet. Jeg har søkt på alle aktuelle jobber som er lyst ut, eneste jeg har styrt unna er klesbutikkjobber fordi jeg føler jeg ikke hatt noe å bidra med der. Er listet hos rekrutteringsbyrået vi har her og har vært på møter hos dem, de vet også jeg er interessert i alt.

 

Hva vet du om studenter i usa? der så får de ikke noen % omgjøring når de består eksamen men alt de låner må de betale tilbake for å ikke snakke om at offentlig skole der er ikke nesten gratis som her.

Jeg sitter med inntrykk at sunn mat nede i usa koster en del om du ikke da ville satset på å leve på mcdonalds 1 dollar burger 3 ganger om dagen (ikke anbefalt av "super size me" karen).

la oss se minstelønn i usa er 7.25 usd som på 8 timer gir deg 58 dollar for en dag uten å trekke fra skatt.

som med en 5 dagers arbeidsdag om du jobber 8 timer 290 usd før skatt så 1160 usd i måneden brutto.

Om du ikke er kresen så finner du bopel i usa for en rundt 200-300 dollar så lenge det ikke er snakk om i en by da blir det fort mye dyrere.

Nå vet jeg ikke hvor mye en gjennomsnittlig student får i lån på et semester i usa men det er neppe luksus summer å skulle det ikke være nok til å betale for semesteret eller leve på så må du jo ha en jobb for å tjene inn nok til resten av avgifta å ha noe å leve på så da blir det fort verre enn det er her til lands for den gjennomsnittlige student.

 

Har jeg noengang nevnt studenter i USA? Nei. Jeg snakket om deres lovfestete minstelønninger som er der for å forsikre seg om en viss humanitær standard. Og som du sikkert vet er ikke USA kjent for å være så humane når det kommer til slik. Og nei sunn mat i USA koster ikke en dritt sammenlignet med Norge, jeg har bodd der så jeg bør vite det.

 

200-300 dollar er du ikke vel bevart? Det er USA ikke Afrika.

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

som sagt er du ikke kresen så finner du bolig til den prisen så lenge det ikke er innenfor en stor by, det kalles jo gjerne en slum da men det finnes unntak om det er et lite sted, et eksempel jeg kjenner til dontain/avastyefailboat youtuber 230 usd/month som har ganske bra standard i leiligheta.

Lenke til kommentar

Hva skal "kvalifiserte" og "studentjobber" bety i gåseøyne? Jeg har gjort en innsats med å skaffe meg deltidsjobber, har søkt på 8 jobber jevnt gjennom året har vært på 2 intervju (sammen med 64 andre, som også var aktuelle for den ENE stillingen som ble lyst ut) og ikke hørt en dritt fra 5 av de. Jeg har mer arbeidserfaring enn de fleste på min alder (sett iform av arbeidsår) og er fullt motivert til å arbeide ved sina studier og nå helst fulltid + mer i sommerferien. Men det er som sagt INGEN jobber her! På finn var det utlyst én jobb i 3 måneder (deltid) som absolutt ikke var aktuell da den kun hadde arbeidstider som var totalt uaktuelle med tanke på studiet. Jeg har søkt på alle aktuelle jobber som er lyst ut, eneste jeg har styrt unna er klesbutikkjobber fordi jeg føler jeg ikke hatt noe å bidra med der. Er listet hos rekrutteringsbyrået vi har her og har vært på møter hos dem, de vet også jeg er interessert i alt.

 

For å presisere: En dødsseriøs medisinstudent på 4. året blir ikke automatisk valgt over en hyggelig og serviceinnstilt 1. klassing når det kommer til jobb i feks. dagligvare.

 

Jeg ender opp med litt mindre enn 12 måneders arbeidserfaring før jeg skal begynne på studier og har 3 garanterte sommerjobber til neste år. Pluss gode referanser hos flere bemanningsbyråer og grei mulighet til å få en bra deltidsjobb i en stor studentby. Har vært arbeidsledig som deg og søkte vel på 30-40 jobber på 2 måneder, mange svarte ikke, mye konkurranse når jeg kom på intervju, men ordnet seg til slutt.

 

Enten så har du jobb og penger, eller så blir du sponset, eller så er livet kjipt som student. Jeg har jobbet med en del studenter, og ingen av de har klaget på for lavt studielån. Én jobbet såpass at han skippet studielån totalt, og hadde penger til overs til en bra bil.

 

Tips kan være å sjekke ut mulighetene for sommerjobb i studiebyen isteden for hjemme. Sommeren er høysesong for vikarer og ekstrahjelp, gjelder bare å være i forkant og der jobbene dukker opp. Dvs møt opp potensielle plasser, ikke bare finn.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...