Gå til innhold

Foreldre tror PC-en skal begynne å brenne på dagen


Anbefalte innlegg

Hei jeg trenger litt hjelp, foreldrene mine har fått det for seg at PC-en kan begynne å brenne helt uten grunn. De begynner å sammenligne at Titanic var 100% sikker, men allikevel sank. Dett er veldig irriterende når jeg prøver å holde en minecraft server oppe 24/7. Jeg håpet dere kunne hjelp meg å overtale dem. De er litt sta og står på sitt så det er ikke så lett å gjøre det alene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei jeg trenger litt hjelp, foreldrene mine har fått det for seg at PC-en kan begynne å brenne helt uten grunn.

Det er klart den kan ta fyr, alt elektrisk utstyr kan det. Sjansen er imidlertid liten. Jeg skrur normalt av PCen når den ikke er i bruk, men trenger den å stå på så gjør den det uten at jeg bekymrer meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp en slike overspenningsvern skjøytelending, si at den forhindrer brann....bør hjelpe.

 

 

Du kan jo også fortelle at det er jo "PC'er" på 24/7 overalt i verden, servere for å holde websier oppe osv osv. Ingen av disse har tatt fyr.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Det finnes teknologier i datamaskinen som forhindrer at den blir for varm. Si til dem også at det er ikke så veldig stor forskjell på en server som står på et datasenter sammen med tusenvis av andre servere, og teknologien i datamaskinen din.

 

Det som oftest forårsaker fyr i en datamaskin er i batteriet hos bærbare, men de er ca like utsatt som mobilbatteriet dem går med i lomma.

 

Invester i bedre kjøling, si til dem at dette forhindrer at maskinen ikke kan bli farlig nær varmt nok til å selvantenne, og gjør en avtale med dem at du skal støvsuge maskinen en gang i mnd, noe som vil forhindre tette kjøleribber og dårlig kjøling. Har dem forresten renset deres maskiner for støv?

 

Oddsene for at maskinen din tar fyr iløpet av de årene (med støvfjerning) den skal stå på er mindre enn dødsfall med peanøtter.

 

Titanic's nedgang var vel hovedsaklig mannskapet som var for dårlig. Du er vel et bra mannskap for din maskin? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal nok litt til før en PC begynner å brenne helt uten grunn. Det skal veldig mye varme til før det skjer. De fleste PCer holder seg på ca. 80 grader under full load, og ved den temperaturen er det ingen grunn til at den skal begynne å brenne. Det er større sjanse for at det begynner å brenne i det elektriske anlegget i huset. Altså utenfor PCen, ikke inni den. Om du skal få en PC til å brenne er det letter å helle bensin på og tenne en fyrstikk. Og selv da brenner det mest sannsynlig bare til bensinen er brent opp. Og om PCen av en eller annen merkelig grunn skulle bli så varm at det kan være fare for at den kan beguynne å brenne så kommer den chipen som blir så varm (jeg vil tro at det blir CPUen) brennes (merk: den tar ikke fyr) og PCen blir ødelagt og slår seg automatisk av. Men jeg har hatt opp til to-tre PCer på i over 24 timer uten av at de tar fyr eller blir ødelagt. De er til og med ikke spesielt varme, og jeg vil tro at hvis den bare kjører en minecraft server å blir ikke dem PCen så varm. Vi er i 2013 og PCer har eksistert i 30 år. Jeg ville tro at hvis PCer hadde tatt fyr om de sto på 24/7 så hadde de funnet en løsning på det. Tenk på hvor mange PCer som står på 24/7 og driver mye tungere programmer en din og selv da tar de ikke fyr.

Lenke til kommentar

Mange som er veldig skeptiske til å la elektriske apparater stå på mens en er ute av huset. Her er det veldig vanskelig å argumentere mot. Muligheten for brann vil alltid være tilstede, selv om det er minimalistiske odds for at dette skal forekomme, som andre ovenfor har vært inne på.

 

Ser at de nevner Titanic som sank og her åpner de muligheten for ett fint argument. Om de setter verdier høyere enn sitt eget liv?, hvis de er redd for at det skal begynne å brenne når det ikke er noen hjemme. Eller om dere kan brenne inne uten å merke det,(om natten selvfølgelig)? Er vi så dårlig beskyttet her i huset mot brann? For regner med de går om bord i en båt, selv om Titanic sank. Regner også med de tar fly, selv om det er fly som styrter. Dette skjer oftere enn at en pc plutselig skal ta fyr. Aldri hørt om ett tilfelle hvor en stasjonær pc har begynt å brenne, selv med mye støv inni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beste argumentet er kanskje at en PC er omtrent like (lite) brannfarlig som et kjøleskap (som er en selvfølge i tilnærmet alle norske husholdninger).

 

Men det hjelper lite å sammenligne slike ting. Tenkte jeg også skulle sammenligne med en varmtvanns tank. En datamaskin har ikke samme nytten, en klarer seg fint uten at den skal stå på døgnet rundt. Mat og renhold må en/alle ha.

 

Litt gammel link, men her tar de for seg litt om emnet http://www.hardware.no/artikler/naar_maskinen_tar_fyr/72674 Ingen statistikk på kun datamaskiner, men alt kontorutstyr totalt. Vis de den linken her og be de lese den.

Endret av otl
Lenke til kommentar

skal gi deg en beskrivelse av hvor mye galt en kan gjør, uten at det brenner.

 

Eg og min stor søster fikk våres første pc i 1997.

 

Den stod i mitt rom. vi hadde Modem 56k internet...

 

om eg var oppe langt på natt satt eg på Dyna rundt hele kabinettet, slik at pcn ikke skulle bråke så mye :p

 

JA eg sa DYNA rundt heile kabinettet. dette gjor eg i flere måner, om eg ikke husker heilt feil var det slik i 1,5 år. og Pc begynnte ikke å brenne selv om den hadde lite luft tilgjengelig!.

Den pc varte til 2000- eg kjøpte ny, og den funket forsatt.

 

tror den hadde 4 gb harddisk, enten 16 eller 32 mb ram :p hehe xD

 

og forresten du skal IKKE støvsuge en pc- på grunn av statisk elekrtisitet- men du skal blåse ut støvet :)

Lenke til kommentar

skal gi deg en beskrivelse av hvor mye galt en kan gjør, uten at det brenner.

 

Eg og min stor søster fikk våres første pc i 1997.

 

Den stod i mitt rom. vi hadde Modem 56k internet...

 

om eg var oppe langt på natt satt eg på Dyna rundt hele kabinettet, slik at pcn ikke skulle bråke så mye :p

 

JA eg sa DYNA rundt heile kabinettet. dette gjor eg i flere måner, om eg ikke husker heilt feil var det slik i 1,5 år. og Pc begynnte ikke å brenne selv om den hadde lite luft tilgjengelig!.

Den pc varte til 2000- eg kjøpte ny, og den funket forsatt.

 

tror den hadde 4 gb harddisk, enten 16 eller 32 mb ram :p hehe xD

 

og forresten du skal IKKE støvsuge en pc- på grunn av statisk elekrtisitet- men du skal blåse ut støvet :)

 

Også i tillegg er det dumt å bruke støvsugeren, i og med at det er større mulighet for at det skal begynne å brenne, følge statistikken ;)

Lenke til kommentar

Også i tillegg er det dumt å bruke støvsugeren, i og med at det er større mulighet for at det skal begynne å brenne, følge statistikken ;)

 

hehe :) fun fakt dA!

 

siden eg var helt noob på pc. så opna eg ikke kabinettet før 2000! xD fordi det var en garanti klistermerke på dørene, av typen " garantien brytes visst dette seglet brytes".

 

å når eg opna pcn i 2000.....wow var ca 3-4 cm med STØV lag nederst i kabinettet xD hahahaha

Lenke til kommentar

Men det hjelper lite å sammenligne slike ting. Tenkte jeg også skulle sammenligne med en varmtvanns tank. En datamaskin har ikke samme nytten, en klarer seg fint uten at den skal stå på døgnet rundt. Mat og renhold må en/alle ha.

Jeg har da ikke sammenliknet nytten på noen måte? Jeg svarte på trådstarters spørsmål om hvor brannfarlig en PC kan være og sammenliknet med noe tilnærmet alle har i hjemmet. Og jeg mener at det er ganske reelt å sammenlikne brannfaren (ikke nytteverdien) i en PC som står på konstant med et kjøleskap: Begge produserer varme og har problem med støvansamling. Moderne kjøleskap har elektronikk som jobber hele tiden slik som en PC. Kompressoren (motoren) i kjøleskap går ikke hele tiden som viftemotorer i en PC, men moderne kjøleskap starte og stopper så ofte at det nesten virker som den går kontinuerlig.

Har ingen tall på det, men tipper at stasjonære PC-er og kjøleskap forårsaker omtrent like mange få branner.

Lenke til kommentar

De fleste PC-er er laget for å kunne stå på 24/7 med tilsyn kun et par ganger i året.

 

Det skal noe til for at foreldrene dine har fått en slik misoppfating og da tror jeg det er enklere å flytte for seg selv/bytte foreldre enn å overbevise dem om at deres misoppfatning er skivebom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk aldri hørt om en PC som har brent opp ! (så lenge huset den står i ikke gjør det først :) )

 

Selvfølgelig kan en komponent ryke og brenne opp, men den brenner av etter få sekunder med et lite (men dyrt) røyksignal. En feil i strømforsyningen kan også ryke sikringene, men ikke brenne opp.

Jeg vi si at PCen er den elektriske komponenten i huset som sist vil brenne opp eller sette fyr på huset, spesielt om den har metall kabinett.

 

Da er nok sannsynligheten for at TVen, kaffetrakteren og routeren (som jo alltid står på) skal brenner opp noen millioner ganger større. Alle disse har brennbart plasthus, PCen står i metallhus som ikke er brennbart.

 

Selvfølgelig bør du koble fra ADSL linja di når det tordner, og er det nært også stoppe den og koble fra strømmen.

Står den på 24/7 bør du åpne den 1-2 ganger i året og gjøre den ren for støv, spesielt vifter.

 

Har selv hatt PC som server 24/7 i over 15 år uten problemer.

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har da ikke sammenliknet nytten på noen måte? Jeg svarte på trådstarters spørsmål om hvor brannfarlig en PC kan være og sammenliknet med noe tilnærmet alle har i hjemmet. Og jeg mener at det er ganske reelt å sammenlikne brannfaren (ikke nytteverdien) i en PC som står på konstant med et kjøleskap: Begge produserer varme og har problem med støvansamling. Moderne kjøleskap har elektronikk som jobber hele tiden slik som en PC. Kompressoren (motoren) i kjøleskap går ikke hele tiden som viftemotorer i en PC, men moderne kjøleskap starte og stopper så ofte at det nesten virker som den går kontinuerlig.

Har ingen tall på det, men tipper at stasjonære PC-er og kjøleskap forårsaker omtrent like mange få branner.

 

De skjønner vel ikke hvorfor de skal doble faren for brann, på noe som ikke har noe nytte verdi, hvem vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...