Gå til innhold

Test: Creative Sound Blaster ZxR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før brukte jeg alltid dedikert lydkort (ymse SB kort), men da jeg bygde i7-maskinen min i 2009, bestemte jeg meg for å prøve den innebygde lyden. Og det ble jeg faktisk overrasket over hvor god er. Lydfantaster fortrekker kanskje fortsatt eget lydkort da. Men mine egne krav har vel minsket over årene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Før brukte jeg alltid dedikert lydkort (ymse SB kort), men da jeg bygde i7-maskinen min i 2009, bestemte jeg meg for å prøve den innebygde lyden. Og det ble jeg faktisk overrasket over hvor god er. Lydfantaster fortrekker kanskje fortsatt eget lydkort da. Men mine egne krav har vel minsket over årene.

 

Tror kanskje en DAC er bedre investering enn et eksternt lydkort i dag

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Før brukte jeg alltid dedikert lydkort (ymse SB kort), men da jeg bygde i7-maskinen min i 2009, bestemte jeg meg for å prøve den innebygde lyden. Og det ble jeg faktisk overrasket over hvor god er. Lydfantaster fortrekker kanskje fortsatt eget lydkort da. Men mine egne krav har vel minsket over årene.
Tror kanskje en DAC er bedre investering enn et eksternt lydkort i dag

Et eksternt lydkort er jo en dac med ekstra funksjonalitet. Om det er en god investering eller ikke, kommer ann på om man trenger denne ekstra funksjonaliteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med Creative er at de fort finner på å kutte driverstøtte når det kommer et nytt OS.

 

Du har helt rett i dette. Jeg har eid mange Creative - kort opp gjennom årene, og de er mestre på å kutte driverstøtten ved overgang til nye OS.

 

Men det skal også nevnes at jeg er eier av Asus sitt Xonar Essence STX - lydkort som ble skrytt opp i været for noen år siden. Driveren til Windows 7 har ikke blitt oppdatert siden juni 2011 til tross for mange sjukdomstegn... Det er heller ikke god nok driverstøtte etter min mening på et såpass kostbart lydkort.

 

Jeg støtter meg til de som mener DAC+hodetelefonforsterker er et bedre alternativ. Dette blir min neste investering til datamaskinen og forhåpentligvis mitt farvel med dedikerte lydkort for all framtid.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Hvorfor ble det ikke avdekket noe særlig angående datterkortet, Hvilke komponenter osv er på dette?

 

Er signalene mellom "hovedkortet" og datterkortet analogt eller digitalt?

Hvis det er analogt så betyr det at Creative har solgt inn 2 DACer i dette settet, da "hovedkortet" også får sine signaler digitalt og trenger å konvertere dem analogt. Da er det mye bortkastede penger

 

Eller er det kun for å spare plass, og det kun inneholder omformer for de optiske, for så å sende dem digitalt over til "hovedkortet", så er det jo greit.

 

Kan lydkortet brukes uten datterkortet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett lydkort eller hva det det enn måtte være; høyreklikk på lyd ikonet -> Playback Devices -> Advanced -> skift fra 16bit 48000hz til 24bit 96000hz = Voila, super lyd! Veldig mange vet ikke dette, lyden blir krystallklar for de som har ører til dette.

 

Men ja, jeg kjører selv HDMI til ekstern NAD forsterker og får skikkelig guffe i store øretelefoner. Liker best det istedenfor ymse lyden fra hovedkortet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Slike lyttetester er i hovedsak verdiløse pga placeboeffekten. Skal man komme fram til statistisk signifikante forskjeller er det abx-test som teller.Jeg sluttet å lese artikkelen etter beskrivelse av testmetodikken.
Samme her

 

Når de først skulle gått så grundig til verks - hvorfor gjorde de ikke testen blind? da hadde jeg trodd på den. Hadde krevd 2 personer riktignok, men da hadde testen vært til å tro på igjen.

Lenke til kommentar

Hvorfor ble det ikke avdekket noe særlig angående datterkortet, Hvilke komponenter osv er på dette?

 

Er signalene mellom "hovedkortet" og datterkortet analogt eller digitalt?

Hvis det er analogt så betyr det at Creative har solgt inn 2 DACer i dette settet, da "hovedkortet" også får sine signaler digitalt og trenger å konvertere dem analogt. Da er det mye bortkastede penger

 

Eller er det kun for å spare plass, og det kun inneholder omformer for de optiske, for så å sende dem digitalt over til "hovedkortet", så er det jo greit.

 

Kan lydkortet brukes uten datterkortet?

1. Det er nok rimelig garantert digitalt mellom kortene, noe annet ville skapt masse unødvendig støy, og gjør hele vitsen med datterkortet borte, som skiller de to delene, slik at datterkortet og moderkortet ikke støyer for hverandre. Utseende bekrefter at det foregår ADC, da det er såpass mye komponenter.

 

2. Det er ingen DAC på datterkortet. Dette går ut fra spesifikasjonene, som sier at det kun er analoge innganger på datterkortet, og en DAC har ikke noe der å gjøre. Ville også vært rimelig ulogisk som du selv nevner å ha en ekstra DAC der.

 

3. Konklusjon: datterkortet er egentlig bare en stor ADC, med digital utgang, som jo strengt talt bare kan sendes digitalt til moderkortet uten noe særlig prosessering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...