Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

22 år gammel, føles som om jeg er i overgangsalderen


Anbefalte innlegg

Er en 22 år gammel fyr, har alltid vært så full i energi, men nå er det helt slutt, føler meg oppbrukt. At jeg har møtt veggen. Det er mer futt i kollegaene mine som er 50-60 år gamle.

 

Prøver å trene slik jeg gjorde for noen år siden, men det nytter ikke. Jeg makter rett å slett ikke å yte noe.

 

Jeg jobber mye, på jobben går vi turnus og vakter (sover og jobber 2 ganger pr. døgn). På jobben prøver jeg så godt jeg kan å være 100% skjerpet, og gjør en god jobb. Er en del press i arbeidsoperasjonene (lite folk, mye som foregår så man må følge med på). I løpet av dagen så koker hodet mitt mye, er helt glovarm i hele ansiktet.

Likevel så ser jeg på kollegaene mine at de har sine nedturer og stressende perioder de også, men de ser ut til å klare dette så mye bedre enn meg. Selv om de er dobbelt så gamle som meg og vel så det så har de fortsatt overskudd til å trene i gymsalen etter vakt. Sover også utrolig tungt og begynner på snorkingen allerede før jeg har sovnet helt, ofte er det veldig vanskelig å komme seg opp når vekkerklokken ringer. Hender innimellom at den ringer i flere minutter og jeg våkner ikke.

 

Gjør det ikke så bra økonomisk heller, mye inn og desto mere ut... Livssituasjonen er blitt slik. Ser forbedring langsiktig, men foreløpig går det tregt. Må hente meg inn økonomisk før videre skolering, og føler jeg må henge i nå og få dette til i løpet av 1-2 år.

Samboeren min er det mye krangling og elendighet med, ødelegger litt for meg når jeg er på jobb og har også vært vanskelig når jeg er hjemme. Men har selvsagt også vært mye godt. Er som regel min feil at vi krangler, og det har jeg innsett.

 

I dag spurte en god kamerat som jeg ikke har vært hos på en stund om hva det er som skjer med meg, "du ser jo 10 år eldre ut!" sa han. Og det slo meg, gnisten i meg har jo nesten forsvunnet helt. Jeg husker når jeg så meg selv i speilet på badet for halvannet år siden, da så jeg en glad og sterk fyr, i dag ser jeg nedbrutt, sliten og forjævlig ut. Magen har også vokst noe voldsomt.. 120kg/185cm er jeg nå...

 

Dette ble et lengre innlegg enn planlagt, ønsker å komme meg ut av denne onde sirkelen før det er over og ut med meg. Noen som har erfart dette, og kommet seg ut av det? Anonym poster: a3dba2169577fbff32d80e1b0312c88e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er fornuftig her er å sykemelde deg til du kommer til hektene igjen og så analysere hva du bør gjøre videre for å finne ut hvilke grep som er fornuftig å ta.

 

Det å krangle når man er sliten gjør ikke ting bedre. Husk at en sak mellom to parter alltid har to subjektive sider i tillegg til den objektive.

 

Det at magen vokser kan være for å døyve emosjonelt stress og stress for å føle seg bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For meg høres det ut som ts har møtt veggen eller en lettvegg. Og den vanlige og mest ubrukelige måten å takle dette på, er å se på sine kollegaer hvor mye flinkere de er til å fungere med en overlesset timeplan - for dermed å konkurrere opp til samme nivå. Du vet slett ikke hvordan de har det, og det er ikke sikkert de selv vet hvordan de klarer det. Det du kan tenke over er følgende:

 

For å bli fri til noe, må du først bli fri fra noe annet - det hjelper deg ikke å bli mer kompetent til enda mer multitasking, fordi det skyver bare problemet ditt litt lengre foran deg, og du kommer til å møte det igjen, men da kanskje som et enda større personlig problem.

 

Du må rett og slett slappe av, og lytte til hva kroppen din forsøker å fortelle deg

 

:)

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens :)

Ja har møtt veggen, blir verre og verre for hver arbeidsperiode. Tidvis går det også veldig bra, for så å gå ned igjen etter noen uker. Jeg liker egentlig det jeg gjør, men det har blitt i så stor skala, har tenkt mye på det å bytte jobb. Vil ikke si så spesifikt hva jeg jobber med da det er tett miljø innenfor den bransjen, og der jeg jobber er det eneste stedet i bransjen der de går dette vaktsystemet. Kan si så mye som at det er innen den maritime næring, på skip.

 

Selv om jeg tror jeg hadde hatt godt av en sykemelding så er det noe som stopper det, har egentlig alltid hatt den innstilling at jeg ikke skal sykemelde meg før jeg ligger rett ut fysisk syk, og syns ikke det burde skje så tidlig da jeg ikke har mer enn noen få år i bransjen.

 

Her så får jeg jobbe så mye overtid utenom den faste rotasjonen så mye det passer meg, det gikk veldig fint i starten der jeg likte å være utslitt og når jeg nærmet meg grensene så tok jeg meg fri noen dager for så å stille 110% igjen. I dag er det bare å glemme dette, jobber kun mine perioder nå og that's it, men blir fortsatt gåen og er sprengt i flere dager etter at jeg har kommet hjem på fri. Arbeidet er ikke tungt fysisk men det går på det psykiske. Anonym poster: a3dba2169577fbff32d80e1b0312c88e

Lenke til kommentar

Kvartlivskrisen ja, hehe :p

 

Kostholdet er alt for dårlig mener jeg, takler ikke tran, ikke på kapsel engang. Blir sur i magen når det løser seg opp, selv ikke de som skal løse seg opp lengre nedi systemet fungerer. Spiser heller ikke fisk.

 

Grønnsaker spiser jeg rikelig av, men drikker for lite rent vann har jeg innsett, og begynt å gjøre noe med. Anonym poster: a3dba2169577fbff32d80e1b0312c88e

Lenke til kommentar

Ånden er villig men kjødet er skrøpelig.

 

Her har du en konflikt mellom holdningene dine og fysiologien, og om du ikke lytter til det nå så blir det værre. Du er overmoden for en sykemelding. Det er ikke en generalprøve du holder på med, det er livet ditt, og om du ikke tar grep nå så gjør du det bare værre for deg selv. Jevn moderat belastning er det som man funker best med, overtid skal ikke være regelen hvis det sliter deg ut, la det heller være unntaket av og til.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...