Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse men sykemeldt


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg sitter i en litt rar situasjon, hvor arbeidsgiver peprer meg med "sånn er Norsk lov" og jeg føler meg svært urettferdig behandlet.

 

Jeg ble sykemeldt i 30 dager pga skade i hånd, som gjør at jeg ikke kan utføre mitt gjelene arbeid, og ble derfor sykemeldt i 30dager. På disse 30 dagene, har jeg fått beskjed om at avdelingen jeg jobber på (sammen med 3 personer) blir lagt ned, av økonomisk grunnlag.

 

Ok, jeg kan forstå det økonomiske grunnlaget, og det har vært forutsett en liten stund, men ikke noe mer enn det. Problemet mitt er da at jeg får en mail fra arbeidsgiver som sier at jeg kun har 2uker oppsigelsestid, fordi jeg var under prøvetid? (selv om det står 1 måned i kontrakten) Selv om denne prøvetiden gikk ut, da jeg var sykemeldt. Jeg har ikke fått noe beskjed om noe utsettelse, eller forlengelse av prøvetid.

 

Jeg tror (kanskje noen kan svare på dette?) at man må bli tilbudt en ny stilling innenfor firmaet når en avdeling legges ned. Jeg ble dette, men dette er en stilling jeg absolutt ikke har kunnskaper i, eller utdannelse/erfaring med. Jeg syntes da det blir urimelig og føler meg ut-fryst da jeg blir tilbudt en stilling jeg ikke har noen relasjon til.

 

Er overhodet denne oppsigelsens lovlig? Med tanke på at jeg får den mens jeg er sykemeldt? Skal jeg bare si det er greit med 2uker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: Er du fagorganisert? Og/eller har du en tillitsvalgt? Dette er en situasjon som er vanskelig å ta alene...

 

Til jussen i det: (Jeg ser bort fra at det kan være smartere å ikke stå på krava, og redegjør for hva du har krav på.)

 

Angående oppsigelsestiden: Prøvetiden må være avtalt eksplisitt. Hvis det er avtalt, er utgangspunktet at oppsigelsestiden i prøvetiden er 2 uker. Prøvetiden kan utsettes med den tiden du er borte, hvis to vilkår er oppfylt: Du må være opplyst om det når du begynte i jobben (ikke bare at det var prøvetid, men også at den kan forlenges), og du må før prøvetidens utløp opplyses om at den forlenges.

 

Du har ikke rett til å bli tilbudt en ny stilling, men dersom nye stillinger finnes, har du fortrinnsrett på disse om du er kvalifisert. Dette gjelder dog bare når du har jobbet 12 måneder eller mer de siste to årene, og siden du er under prøvetid er vel ikke dette oppfylt? Da har du ikke fortrinsrett på ny stilling.

 

Med andre ord: Du har ikke fortrinnsrett på ledige stillinger, og du har i alle fall ikke krav på å bli tilbudt ny stilling tilpasset deg. Du HAR derimot krav på 1 måned oppsigelsestid, og ikke 2 uker.

 

Dersom avdelingen rent faktisk legges ned og også de andre sies opp, så er dette en saklig oppsigelse med grunnlag i arbeidsgivers forhold. Du er kun beskyttet fra å bli sagt opp med grunnlag i sykdommen, og dersom du blir oppsagt mens du er syk skal oppsigelse presumeres å være begrunnet i sykdommen. Men denne presumsjonen trumfer ikke alt, dersom det faktisk er en annen grunn som kan bevises er det ikke ulovlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...