Gå til innhold

Salgsforbud mot viktig del av HTC One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er da ikke HTC som stjeler innmaten, de har altså kjøpt den fra produsenten, ST. Det er ST som tydeligvis ikke har kontroll på avtalene sine med Nokia. Eventuelt Nokia som ikke har kontroll på avtalene sine med ST, hvis det ikke var så "eksklusiv" produksjon som de trodde.

 

HTC's overtramp her blir da at de har brutt patentet til Nokia, ved å kjøpe en ferdig mikrofonkomponent og implementere den. Hvorvidt de visste at de brøt dette patentet eller ikke, blir en annen sak.

 

Dette virker først og fremst som en alvorlig ripe i lakken for ST, sånn jeg ser det.

 

Edit: ved andre gjennomlesning ser jeg at patentene nevnt i artikkelen ikke har noe med denne komponenten å gjøre. Dermed har HTC ikke engang brutt en patent her, bare kjøpt en mikrofon hos noen som ikke har rett til å selge den fritt (ennå). Det er jo også kommet opp at det ikke er noen uklarhet her, ST har ikke kontroll på avtalene sine med Nokia, men Nokia har det.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig for folk å klage på Nokia her? HTC har rett og slett fått hendene på hardware som er utviklet av Nokia for bruk i egne telefoner.

 

Dette er som at Nvidia hadde snappet opp AMD GPUer fra Global Foundries og solgt de under sitt eget merke.

Endret av hubar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Herregud...Syntes Nokia burde konsentrere seg om å øke salget sitt enn dette her.

 

Det har bare gått en vei for Nokia i det siste og det er nedover, så at de saksøker HTC skjønner jeg godt, det er vel den eneste måten de klarer å få inn litt penger på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til alle som sier at det har gått nedover for Nokia i det siste, hva med å ta en titt på hvordan det har gått med HTC?

 

edit:

 

Og da er forklaringen ute også:

 

http://www.engadget.com/2013/04/23/nokia-mic-injunction-htc-one/

 

ST trodde avtalen bare var 6 måneder lang, mens den egentlig var 12 mnd. Stor fuckup fra deres side med andre ord, og Nokia er i sin fulle rett til å reagere.

Endret av hubar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har bare gått en vei for Nokia i det siste og det er nedover, så at de saksøker HTC skjønner jeg godt, det er vel den eneste måten de klarer å få inn litt penger på.

 

Ja det er nok en siste krampetrekning fra Nokia dette her så klart de forsøker å redde det som reddes kan...

 

Men dog, de har retten på sin side, ingen tvil om det.

Denne lydteknologien er uansett meget bra og gir fantastiske lydopptak, Nokia 808 har denne og Lumia 920 (i mono versjon).

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

 

 

Ja det er nok en siste krampetrekning fra Nokia dette her så klart de forsøker å redde det som reddes kan...

 

Men dog, de har retten på sin side, ingen tvil om det.

Denne lydteknologien er uansett meget bra og gir fantastiske lydopptak, Nokia 808 har denne og Lumia 920 (i mono versjon).

Ettersom siste resultater fra Nokia viser at de er på vei opp igjen så kan man jo lure litt på hvem som har krampe... ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Saken virker å være relativt grei, en tredjepart uten oversikt over egne avtaler. Ei heller gjelder dette Apple-diffuse patenter som fingerbevegelses mønster ol. Jeg finner ingen grunn til at Nokia skulle få noe moralsk negativitet slengt etter seg fordi de reagerer.

ST trodde avtalen bare var 6 måneder lang, mens den egentlig var 12 mnd. Stor fuckup fra deres side med andre ord, og Nokia er i sin fulle rett til å reagere.

He, he.. relativt pinlig gjennomført av slipseliten. Jeg hadde vært flau for å si det mildt. Noen bør gå.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

I artikkelen står det nevnt at Nokia benytter seg av patenter for å stoppe konkurrenter. I disse dager vil du lese negative kommentarer om alle som benytter seg av patenter for å stoppe konkurrenter. Hvis du synes det er flaut å lese dette, bør du holde deg unna kommentarene under alle artikler om salgsforbud, uten unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig for folk å klage på Nokia her? HTC har rett og slett fått hendene på hardware som er utviklet av Nokia for bruk i egne telefoner.Dette er som at Nvidia hadde snappet opp AMD GPUer fra Global Foundries og solgt de under sitt eget merke.

 

Dårlig sammenligning. Det er en liten mikrofon og ikke noe som tar lang tid å lage. Derfor burde Nokia bare godta det og hellerfor bare få en liten sjekk i lomma.

Lenke til kommentar

Det er to løsninger på dette:

 

1 - Få til en avtale med Nokia slik at telefonen ikke forsinkes, da tjener Nokia også penger, god løsning!

 

2 - Bytt til en enklere mikrofon med samme formfaktor, telefonen blir noe "dårligere", men ikke forsinket, mindre god løsning.

 

Jeg ville blitt overrasket om ikke Nokia var villig til å godta dette med litt håndpenge i mellom?

 

På den annen side, så er det lite som er gir mening i mobilmarkedet om dagen, jeg kan ikke forstå hvordan noen andre enn advokatene kan bli fete på mange av patentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...