Gå til innhold

Lån fra lånekassen til college i USA


Kattsi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har tenkt meg på college meg til USA neste år. Skolen jeg har tenkt meg på er ikke på listen til lånekassen for tilleggsstipend. Jeg har alltid trodd at man fortsatt vil kunne få lån fra lånekassen det første året. Men jeg hørte idag at man ikke ville få noe støtte fra lånekassen, hverken stipend eller lån, er dette riktig?

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg har tenkt meg på college meg til USA neste år. Skolen jeg har tenkt meg på er ikke på listen til lånekassen for tilleggsstipend. Jeg har alltid trodd at man fortsatt vil kunne få lån fra lånekassen det første året. Men jeg hørte idag at man ikke ville få noe støtte fra lånekassen, hverken stipend eller lån, er dette riktig?

 

Takk for alle svar :)

 

What's your alma mater of choice?

Lenke til kommentar

Dette er regulert av tildelingsforskriften pgf 35-2:

 

§ 35-2. Første året av bachelorutdanningen

 

Det gis støtte til det første året av bachelorutdanningen ved utvalgte læresteder av høy kvalitet, også når dette året ikke tilsvarer utdanning på bachelornivå i Norge, se § 35-1. Støtte kan også gis dersom det andre året ikke tilsvarer utdanning på bachelornivå i Norge. Det er en forutsetning at den resterende delen av utdanningen oppfyller vilkårene i § 35-1. Departementet bestemmer hvilke læresteder som er omfattet av ordningen, ut fra lærestedenes plassering på internasjonalt anerkjente rangeringslister.

 

Det gis ikke støtte til første året (freshman-året) av bachelorutdanning ved læresteder i USA. Det gjøres unntak

a) for første året av kiropraktorutdanning

b) når utdanningen er særlig godt tilrettelagt for studenter med nedsatt funksjonsevne, og

c) for første året av bachelorutdanning i USA som er med i ordningen med tilleggsstipend, se § 41-3.

 

Med "støtte" menes utdanningsstøtte, altså penger fra Lånekassen i det hele tatt. (Støtte gis som lån som deretter kan bli omgjort til stipend.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...