Gå til innhold

[Løst] Reise til london under 18


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er 17 år og har planer om å reise til london (Alene, siden mine foreldre ikke ville la meg reise alene. Så jeg sitter og planlegger en liten runaway trip) Planen er å få noen over 18 til å bestille billetten til meg, siden jeg må være 18 for å kjøpe billett, å rett og slett bare stikke dit i et par dager. Men det jeg alltid har lurt på er om jeg vil bli stoppet i passkontroll eller i noen slags form for kontroll, eller på flyplassen i england fordi jeg er under 18. Jeg har gått igjennom alt jeg har funnet på nettet om reise til utlandet når man er under 18 om det er noen som har blitt nektet reise men har funnet 1000 forskjellige svar på dette. Så spørsmålet er egentlig kan man virkelig bare få noen annen til å kjøpe bilett å bare stikke uten å bli stoppet i noen kontroll eller ved insjekking osv og bli nektet reise pga at man er under 18? Eller glir man rett forbi sånnt på flyplasser osv når man er under 18 så lenge du har bilett og pass og alt stemmer. Any help appreciated guys.

 

Edit: Biletter er reservert, im off ;)

Endret av mkri96
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke ha anbefalt å reise med falske opplysninger. Det kan gå veldig ille. Men tror grensen er 16 år. Etter det regnes du som voksen, og du betaler voksenbillett og kan reise alene. Tror dette gjelder både innenlands og utenlands. Er som sagt ikke helt sikker her, og det kan hende det varierer fra flyselskap til flyselskap. Du må kanskje ha en skriftlig godkjennelse fra en over 18, men prøv å let litt på f.eks. sas.no og norwegian.no.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha anbefalt å reise med falske opplysninger. Det kan gå veldig ille. Men tror grensen er 16 år. Etter det regnes du som voksen, og du betaler voksenbillett og kan reise alene. Tror dette gjelder både innenlands og utenlands. Er som sagt ikke helt sikker her, og det kan hende det varierer fra flyselskap til flyselskap. Du må kanskje ha en skriftlig godkjennelse fra en over 18, men prøv å let litt på f.eks. sas.no og norwegian.no.

Vell det blir jo ingen falske opplysninger, bare at noen over 18 har betalt billetten min, ellers skal jeg jo levere gyldig pass og alt, spørsmålet er bare om de ville ha sluppet igjennom noen under 18. Men true, det kan gå riktig ille, det er derfor jeg ville forsikre meg først før jeg hoppet uti det uten og være 100% sikker Endret av mkri96
Lenke til kommentar

Vell det blir jo ingen falske opplysninger, bare at noen over 18 har betalt billetten min, ellers skal jeg jo levere gyldig pass og alt, spørsmålet er bare om de ville ha sluppet igjennom noen under 18. Men true, det kan gå riktig ille, det er derfor jeg ville forsikre meg først før jeg hoppet uti det uten og være 100% sikker

 

Hvis du får billett på den måten, så kommer du ikke til å bli stoppet i noen kontroll. Men er som sagt ikke helt sikker på reglene her, så jeg anbefaler å sjekke nettsidene til ulike flyselskaper.

Lenke til kommentar
Hvis du får billett på den måten, så kommer du ikke til å bli stoppet i noen kontroll. Men er som sagt ikke helt sikker på reglene her, så jeg anbefaler å sjekke nettsidene til ulike flyselskaper.
Sjekket foreksempel SAS, og da får jeg enten bestillt en "ungdomsbillett" eller en helt vanlig voksenbillett så da regner jeg med at det skal gå glatt. Endret av mkri96
Lenke til kommentar

Det enkleste vil være å ringe flyselskapet og spørre?

 

Edit: Jeg kan for øvrig aldri tenke meg at det vil oppstå noen komplikasjoner om du som 17-åring reiser alene til London. Gjør du det for kjærligeheten må du jo for all del ta sjansen også.

Endret av Langdon
Lenke til kommentar
Putt billettene dine i en slik og sleng den rundt halsen, så vil alt gå bra. ...eller du kan bare reise på vanlig måte. Jeg var i hvert fall i England flere ganger før jeg ble 18, og hadde aldri problemer.
Haha ja, hva slags alibi brukte du ;) Endret av mkri96
Lenke til kommentar

Merk! Det er viktig at de som følger barnet er på flyplassen til flyet er i luften. Barn mellom 5 og 11 år som reiser sammen med en person over 16 år, trenger ikke å reise som UM. Barn under 5 år kan ikke reise alene, men må ha følge med en person som har fylt 16 år

 

 

Barn 12 - 15 år

Barn mellom 12 og 15 år kan reise alene med SAS, men kan også søke om assistanse. Bestillingen må gjøres hos SAS Customer Contact Center på telefon 05400.

 

dette er fra SAS sine sider, Så med SAS kan du fly alene uten noe videre tull fra du er 16 år gammel. og det samme infoen fant jeg også her

 

http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/barn/

 

så 16 år er grensa på og fly alene uten videre tull,

Lenke til kommentar

Var en sak om dette for en stund siden, at unger ned i 12-års alderen kunne bestille og dra alene med fly. Husker ikke helt hvor, og fant det ikke ved kjapp googling nå.

 

Husk ihvertfall å si fra med en lapp etter du har dratt, så det ikke settes i gang noen leteaksjon.

Lenke til kommentar

Var en sak om dette for en stund siden, at unger ned i 12-års alderen kunne bestille og dra alene med fly. Husker ikke helt hvor, og fant det ikke ved kjapp googling nå.

 

Husk ihvertfall å si fra med en lapp etter du har dratt, så det ikke settes i gang noen leteaksjon.

Finner et alibi i tidsrommet jeg er i england så det vil ikke bli satt igang noe leteaksjon. Har ikke helt lyst til å ha norske myndigheter etter meg hehe ;) Endret av mkri96
Lenke til kommentar

Haha ja, hva slags alibi brukte du ;)

Det er ikke alle som reiser til England som har rømt hjemmefra og trenger alibi eller andre løgnhistorier. Jeg reiste 2 av gangene for å kjøre gokart med noen venner. Ellers var jeg der også på ferietur med min daværende kjæreste. Foreldrene mine fikset billetter hver gang, men om det var nødvendig vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle som reiser til England som har rømt hjemmefra og trenger alibi eller andre løgnhistorier. Jeg reiste 2 av gangene for å kjøre gokart med noen venner. Ellers var jeg der også på ferietur med min daværende kjæreste. Foreldrene mine fikset billetter hver gang, men om det var nødvendig vet jeg ikke.

Må ikke misforstå skal ikke rømme hjemmefra, skal bare dra til london i et par dager for å besøke kjæresten. Og hvor i England dro du for å kjøre gokart?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...