Gå til innhold

[Løst] Hvordan setter jeg opp nettverksprinter via switch?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg har et hjemmenettverk bestående av flere PC-er koblet sammen via en INTELLINET gigabit switch.

En nettverksprinter er også koblet til switchen.

 

Switchen er helt ny, og problemet er: Jeg søker etter printeren, men den dukker ikke opp, uansett hva jeg prøver (ulike maskiner, ulike kabler osv.). Jeg har resatt printeren til fabrikkinnstillinger.

 

På den forrige switchen vi hadde, var printeren koblet til på samme måte, og det fungerte fint. Alle maskinene som er koblet til switchen snakker sammen, og får internett gjennom switchen. PCene kjører Windows 7.

 

Er det slik at printeren må settes opp mens den er koblet til en maskin via usb?

 

Noen tips til hvordan jeg løser dette?

 

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører du dhcp i switch eller annet sted? Har ev. den nye switchen annet scope? Står skriveren din til fast ip i gammelt scope?

 

Heisann, der spør du om ting jeg ikke har peiling på. Er ikke veldig IT-kyndig.

 

Switchen har vi ikke gjort noe med, annet enn å plugge kablene vi skal ha i den. Hva mener du med Scope? Den har små ledlys som indikerer om der er liv i kontakten. Den lyser på alle inngangene, inkludert printeren.

 

Angående printeren, hvordan finner jeg ut av det?

 

Har du mulighet til å veilede meg på hvordan jeg finner ut av dette?

Lenke til kommentar

Start kommandolinje på en PC, kjør ipconfig /all og se om du har DHCP, hva som er din DHCP-server, og hva som er din ip-adresse. Skriv ut en config-side fra skriver og se om den også har DHCP (og har fått riktig IP), ev endre den til en ny fast IP i samme nett. Husk at du må sette opp skriverene med ny IP-port på alle PCene dersom den har fått ny adresse.

Lenke til kommentar

Heisann,

 

jeg har et hjemmenettverk bestående av flere PC-er koblet sammen via en INTELLINET gigabit switch.

En nettverksprinter er også koblet til switchen.

 

Switchen er helt ny, og problemet er: Jeg søker etter printeren, men den dukker ikke opp, uansett hva jeg prøver (ulike maskiner, ulike kabler osv.). Jeg har resatt printeren til fabrikkinnstillinger.

 

På den forrige switchen vi hadde, var printeren koblet til på samme måte, og det fungerte fint. Alle maskinene som er koblet til switchen snakker sammen, og får internett gjennom switchen. PCene kjører Windows 7.

 

Er det slik at printeren må settes opp mens den er koblet til en maskin via usb?

 

Noen tips til hvordan jeg løser dette?

 

Mvh Lars

 

Om du kun har byttet switchen så skal du ikke trenge gjøre noe mer. Prøv en restart på alle enheter\rutere\modem.

 

En switch gir ikke ut noen adresser, alt dette gjøres av ruteren. Så du skal kunne bytte ut hvilken som helst hjemme switch med hvilken som helst annen, uten å gjøre noe videre for å få det til å virke som det gjorde før.

 

Edit: Om du ikke har hatt switch før så skal det for så vidt heller ikke ha noe å si, ettersom den kun "splitter" en kabel til flere individuelle.

 

Det eneste jeg kan se som kan ha blitt gjort feil er .. nei. Ingenting. Prøv en annen port i switchen for skriveren. Kanskje en defekt port?

 

Eller er det en mer avansert switch som har andre muligheter enn å kun å være en switch? Hva heter modellen? Det pleier å stå på undersiden av boksen.

Endret av ReVeiLeR
Lenke til kommentar

Ta ut en statusrapport via skriverens menysystem. Rapporten inneholder mest sannsynlig informasjon om nettverksoppsettet.

 

Gjetter på at skriveren får tildelt IP-adresse fra nettet ditt (ruteren din), dvs. DHCP. Når du koblet om til ny switch fikk skriveren en annen IP-adresse. PCene dine vet ikke om denne endringen og du får ikke skrevet ut.

 

Forutsatt at problemet er som beskrevet over, bør du få satt (dvs. definere via skriverens menysystem) en fast (permanent) IP-adresse (innenfor samme subnett som ruteren din bruker på lokalnettet ditt) på skriveren og endre skriverport til å matche den nye IP-adressen til skriveren.

Lenke til kommentar

Trodde de fleste av dagens hjemmeskrivere brukte hostname nettopp for å unngå sånt kluss? I så fall om det var det som var feilen så ville det jo fungere å sette inn cd'en som fulgte skriveren å la installasjonsveiviseren søke opp skriveren for deg og konfigurere den som den skal.

Lenke til kommentar

Ta ut en statusrapport via skriverens menysystem. Rapporten inneholder mest sannsynlig informasjon om nettverksoppsettet.

 

Gjetter på at skriveren får tildelt IP-adresse fra nettet ditt (ruteren din), dvs. DHCP. Når du koblet om til ny switch fikk skriveren en annen IP-adresse. PCene dine vet ikke om denne endringen og du får ikke skrevet ut.

 

Forutsatt at problemet er som beskrevet over, bør du få satt (dvs. definere via skriverens menysystem) en fast (permanent) IP-adresse (innenfor samme subnett som ruteren din bruker på lokalnettet ditt) på skriveren og endre skriverport til å matche den nye IP-adressen til skriveren.

Heisann, nå har jeg fått printet ut en slik side. Der står IP-adressen.

 

Kan jeg søke etter IP-adressen til printeren fra PCen, nå som jeg kjenner adressen?

 

Det du skriver om subnett forstår jeg meg dessverre ikke på. Og jeg forstår heller ikke hvorfor PCen ikke finner skriveren når jeg søker etter nye skrivere, selv om den har fått ny IP adresse?

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Gå på skrivere, "Legg til ny skriver", velg nettverksskriver, deretter "Angi TCP\IP", hvor du skriver inn addressen til skriveren.

Har nettopp gjort det, men får til svar at "enheten ikke finnes i nettverket"!

 

Printeren er slått på, har prøvd med ulike cat 5-kabler, alt ser ut til å være i orden, men jeg finner den ikke, verken når jeg søker på IP-adressen eller HOST NAME.

 

Jeg har prøvd med printeren koblet til switchen, og switchen koblet rett i min PC. Ikke liv noe sted...

Lenke til kommentar

printeren har IP-adresse 192.168.100.32, PCen har 193.160.157.234.

Hvis det er riktig, så har du et problem, men IP-adressen du oppgir på PC er vel en ekstern IP.

 

Trykk Windows-tasten, skriv cmd og trykk enter. Skriv ipconfig og sjekk IPv4-adresse og Standard gateway. Disse burde være samme som printeren bortsett fra siste tallet.

Lenke til kommentar

Hvis det er riktig, så har du et problem, men IP-adressen du oppgir på PC er vel en ekstern IP.

 

Trykk Windows-tasten, skriv cmd og trykk enter. Skriv ipconfig og sjekk IPv4-adresse og Standard gateway. Disse burde være samme som printeren bortsett fra siste tallet.

Heisann,

 

takk for hjelpen. IPv4 adressen er 172.20.xx.xxx, altså langt unna adressen til printeren. På Standard Gateway står det ingenting. Dette er et jobbnett. Kan det hende det er sperret for innblanding av printere eller annet eksternt ustyr?? Jeg skal forsøke å høre med IT-ansvarlige og!

Lenke til kommentar

Heisann,

 

ja var litt upresis i førsteposten. Det var på jobb (en liten arbeidsplass vel og merke), men jeg kalte det hjemmenettverk av gammel vane.

 

Problemet løste seg nå, da IT-ansvarlig gav meg en ny IP-adresse til printeren som jeg la inn. Som dere antydet var det dismatch mellom IP-adressene på PCen min og printeren.

 

Takk for alle råd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...