Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pris pr punkt, spotter.


Anbefalte innlegg

Har kjøpt oss nytt hus, ferdig medio november 2013. Det leveres uten lyspakke, og jeg lurer derfor på om noen her har erfaring med å sette inn spotter?

 

Hva må man regne med å betale pr punkt?

Og hvor magne spotter trenger man?

 

Siste spørsmål veit jeg er litt subjektivt, samt vanskelig å svare på uten plantegninger, men se for dere en åpen 2. etg med åpen løsning mellom kjøkken, stue og spisestue. ca 60m2

 

NB! ikke LED, blir for dyrt.

Kommer til å kjøpe 230V spotter med dimming. De skal være lette å bytte til LED ved en senere anledning. (ikke 12V)

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange watt ser du for deg ?

For eks 50W pr pære og 30 pærer så er du oppe i 3000kr pr kvartalstrømregning om de er på 24/7

VS led som ville gitt 300kr.

Det er 10 x dyrere i drift , men så er dimbare pærer ekstra dyre igjen.

Hvor stor er forskjellen på det du har undersøkt?

Lenke til kommentar

Har kun snakket med en slektning som er elektriker, og det var i følge han at LED er foreløpig dyrt, og at prisen på denne typen spotter vil synke betraktelig. Men om strømregningen blir tilsvarende dyr, er det kanskje ikke noe poeng å "spare" de pengene"?

 

Har ikke tenkt på watt-problemstillingen. noen anbefalinger?

 

Fikk pris på 150 kr pr spott på "vanlige" pærer, og ca 700 med LED. Pluss arbeidstimer og brytere/transformator osv.

Lenke til kommentar

Med mindre slektningen din kan ordne deg en god deal på downlights så er 1200-1500 per downlight ferdig installert av et firma en pris jeg ofte ser ifm. slike tilbud (dette er da snakk om 12V, mulig prisen er noe annerledes på 230V). Da tror jeg ikke dimmer er inkludert så prisen vil jo stige avhengig av hvor mange du trenger (avhengig av hvor mange rom det er snakk om).

 

Angående wattstyrke: Ettersom du skal ha 230V så er det ganske vanlig at det følger med enten 35 eller 50W. Får du med 50W (f. eks fordi det følger med downlightsene du kjøper) hadde jeg bytta ut pærene til 35W (kanskje lavere hvis det finnes). 50W lyser veldig sterkt og 10 slike vil bli som en varmeovn å regne (ettersom 90-95% av forbruket i en halogen pære forsvinner i varmeenergi). Dette er kanskje ingen big deal på vinteren, men det er merkbart på sommeren når det er varmt ute og du ikke har på annen varme.

 

Jeg ser poenget med at det er enklere å bytte fra 230V halogen til LED ved en senere anledning, men 12V downlights gir et penere lys enn 230V. Du kan jo ta en titt på denne tråden: Byggebolig - 12V eller 230V downlights før du bestemmer deg ;-)

Lenke til kommentar

Med mindre slektningen din kan ordne deg en god deal på downlights så er 1200-1500 per downlight ferdig installert av et firma en pris jeg ofte ser ifm. slike tilbud (dette er da snakk om 12V, mulig prisen er noe annerledes på 230V). Da tror jeg ikke dimmer er inkludert så prisen vil jo stige avhengig av hvor mange du trenger (avhengig av hvor mange rom det er snakk om).

 

Angående wattstyrke: Ettersom du skal ha 230V så er det ganske vanlig at det følger med enten 35 eller 50W. Får du med 50W (f. eks fordi det følger med downlightsene du kjøper) hadde jeg bytta ut pærene til 35W (kanskje lavere hvis det finnes). 50W lyser veldig sterkt og 10 slike vil bli som en varmeovn å regne (ettersom 90-95% av forbruket i en halogen pære forsvinner i varmeenergi). Dette er kanskje ingen big deal på vinteren, men det er merkbart på sommeren når det er varmt ute og du ikke har på annen varme.

 

Jeg ser poenget med at det er enklere å bytte fra 230V halogen til LED ved en senere anledning, men 12V downlights gir et penere lys enn 230V. Du kan jo ta en titt på denne tråden: Byggebolig - 12V eller 230V downlights før du bestemmer deg ;-)

 

Mange gode tips her, takker og bukker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde også valgt 230v om du ikke går for LED. Ellers synes jeg det er finere med en kombinasjon av flere lyskilder. Mange velger spotter som eneste lyskilde, og det blir sjelden pent. Å kombinere det med fine vegglamper(lampepunkter på vegg) og gulvstående lamper er fint.

 

Husk plassering mtp. vegghengt kunst og lignende.

Lenke til kommentar

Har nettopp fått pris fra elektriker for montering av seks stk. spotter i tak med brannkasser boring av hull, dimmebryter etc. Alt inkludert og ferdig montert 10.200,- inkl.mva.

 

Usikker på hva slags pærer det er snakk om, men sikkert vanlige pærer vil jeg tro?

 

Dette er på et baderom.

Lenke til kommentar

BjerkneZ:

 

Har du et ca tall på hvor mange punkter det var snakk om?

Inkl. antall spotter, + bryter osv.

 

Akse:

 

Poenget ditt er legitimt, og vurdert. Spottene skal kun være en basic lyskilde, ikke den som skal "bestemme" alt lyset i rommet. Lamper i forskjellige størrelser/former og styrker skal spres utover rommet for å bestemme hvor lysfokuset skal være. (om det makes any sence)

 

Over spisebordet skal vi ha en lysekrone.

Tipper denne: (om vi ikke synes den er for politisk korrekt)

 

http://www.designersrevolt.com/en/product/Poul_Henningsens_Artichoke_45_-White-MDE286-WHITE.php

Lenke til kommentar

BjerkneZ:

 

Har du et ca tall på hvor mange punkter det var snakk om?

Inkl. antall spotter, + bryter osv.

 

Akse:

 

Poenget ditt er legitimt, og vurdert. Spottene skal kun være en basic lyskilde, ikke den som skal "bestemme" alt lyset i rommet. Lamper i forskjellige størrelser/former og styrker skal spres utover rommet for å bestemme hvor lysfokuset skal være. (om det makes any sence)

 

Over spisebordet skal vi ha en lysekrone.

Tipper denne: (om vi ikke synes den er for politisk korrekt)

 

http://www.designers...DE286-WHITE.php

Skrev jeg ikke det?

 

Vertfall, så er det snakk om 6stk. punkter (spotter) inkludert alt. Lysdimmer/bryter, brannkasser, arbeid, ledninger etc. Har også fått pris på samme jobb som er langt rimeligere, men ingen polakker skal få røre det elektriske annlegget i mitt hus.

Lenke til kommentar

Hehe, ser nå at du skrev det i første innlegget ditt, my bad.

Javel, regner med å trenge ca 20 spotter tilsammen i 1 og 2 etg. Muligens jeg slipper unna med rundt 30K.

 

Ingen polakker skal få røre noe som helst i mitt hus, i allefall ikke noe som kan medføre en brann/vann risiko. Regner med å spørre utbygger/entrepneøren jeg bruker om å komme med en pris. På den måten får jeg en ansvarlig entrepneør på det meste som har med bygget å gjøre. Slik at dette også kan tas med på 1 og 5 års innspesksjonene.

Lenke til kommentar

Sleng inn 50W pærer og dim dem ned. Jeg har 50Ws pærer i leiligheten, og har vel bare kjørt dem på full guff når jeg har behandlet gulv eller vegger. Pærene holder mye lenger om du dimmer dem ned, og de bruker selvsagt mindre strøm. Jeg fikk montert 20-24 spotter i ny leilighet for 3 år siden, og har vel byttet 3 pærer så langt. Gikk ikke for LED den gang, fordi lyset var så kaldt.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...
Prusk skrev (På 26.3.2013 den 12.10):

Sleng inn 50W pærer og dim dem ned. Jeg har 50Ws pærer i leiligheten, og har vel bare kjørt dem på full guff når jeg har behandlet gulv eller vegger. Pærene holder mye lenger om du dimmer dem ned, og de bruker selvsagt mindre strøm. Jeg fikk montert 20-24 spotter i ny leilighet for 3 år siden, og har vel byttet 3 pærer så langt. Gikk ikke for LED den gang, fordi lyset var så kaldt.

Bygde hus i 2009 og har enda ikke byttet en pære i huset har 36 lyspunkter.*bank i bordet*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...