Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmelde ei uten førerkort for å tyvlåne bilen min mens jeg var på sjøen..


Anbefalte innlegg

Ja hvordan skal jeg få frem dette på en forståelig måte...

La oss bare si at X = dama mi, Y = Kjerringa uten førerkort/tyvlåneren og Z = Enda ei kjerring, men med førerkort og uskyldig tredjepart.

 

Så begynner vi:

 

Jeg reiser på sjøen, bilen min står igjen på P-plassen til leiligheten. X bor der med meg, så hu er der når jeg er bortreist.

Jeg har gitt beskjed om at bilen skal stå, men legger igjen nøklene med den beskjed at bilen KAN flyttes av praktiske årsaker (skulle bestille ny sofa, da hadde den stått i veien). Og at evt. X kan bruke bilen (med sjåfør med førerkort) ved behov, siden X heller ikke har førerkort.

 

Så plutselig en dag ringer en mann som jeg ikke kjenner meg og spør om jeg eier bilen med regnr. mitt. Ja sier jeg spørrende, og da informerer han meg om at bilen min, jo den står 10 mil unna der jeg bor i veien FORAN garasjen hans. Låst og med ingen fører til stede.

 

Ringer så X og spør hva i helvete dette er for noe, da kommer forklaringen:

 

Jo, Hun og Y har vært på tur, Y har alltid sagt at hun har førerkort og kjørt rundt i andre biler, så hun trodde på henne (og alle rundt tror) hun har førerkortet. De blir så stoppet av Politiet, og da viser det seg at Y ikke har førerkortet likevel. Så gjør de en ransakelse av bilen, der de også finner hasj i lommeboken til Y. Ene Politimannen satt seg så bak rattet i bilen min og kjørte den til Politikontoret sammen med X. Y måtte sitte bak i politibilen.

 

De blir så avhørt hver for seg, X slipper unna mens Y blir igjen og får sin straff for å ha kjørt uten førerkort, påvirket av piller og annet styr og vesen, samtidig som hun også blir siktet for oppbevaring av hasj. Politiet beslagla også nøkkelen til bilen med den beskjed at det får komme noen med førerkort og hente bilen.

 

Alt dette skjer, uten at jeg som bileier blir informert av politiet!!!

 

X og Y går hvert til sitt og snakkes ikke mer etter dette.

 

Så, grunnen til at bilen min plutselig forsvinner 10 mil unna er at, jo, Y har nemlig kontaktet Z som har førerkort, og sagt at de har fått lov å låne bilen min.[løgn] (Hverken jeg eller X har samtykket til dette), så de får hente ut MIN bil igjen fra Politiet, uten at jeg har blitt informert. Og så har de råna rundt i den, og kjørt den milevis unna for så å parkere foran garasjen til en mann og gå fra bilen. (De fikk etterhvert bilen på plass igjen)...

 

Så når jeg kom tilbake i dag så kom jeg hjem til en bil med et interiør som lukter en blanding av tobakk og ny wonderbaum, og med tom bensintank. (var full når jeg satte den fra meg)......

 

Har det noe for seg å anmelde Y for tyvlåning av bilen min? Og skal politiet bare levere ut nøklene mine slik til første og beste som kommer med et førerkort uten å engang kontakte meg? (har vært tilgjengelig på telefon 24/7)...

 

Setter stor pris på svar og innspill :)Anonym poster: 36ba91c65d7b0b1ee987626e2c974a1d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men "Z" blir kun informert om at de har fått LOV til å låne bilen til sine gjøremål, hun var ikke klar over at X og Y hadde blitt stoppet og fått problemer, heller ikke klar over at jeg aldri hadde tillatt dette. Z Kjenner ikke meg engang (jeg vet bare hvem hun er og navnet men ikke noe mer). Anonym poster: 36ba91c65d7b0b1ee987626e2c974a1d

Lenke til kommentar

Ja hvordan skal jeg få frem dette på en forståelig måte...

La oss bare si at X = dama mi, Y = Kjerringa uten førerkort/tyvlåneren og Z = Enda ei kjerring, men med førerkort og uskyldig tredjepart.

 

Så begynner vi:

 

Jeg reiser på sjøen, bilen min står igjen på P-plassen til leiligheten. X bor der med meg, så hu er der når jeg er bortreist.

Jeg har gitt beskjed om at bilen skal stå, men legger igjen nøklene med den beskjed at bilen KAN flyttes av praktiske årsaker (skulle bestille ny sofa, da hadde den stått i veien). Og at evt. X kan bruke bilen (med sjåfør med førerkort) ved behov, siden X heller ikke har førerkort.

 

Så plutselig en dag ringer en mann som jeg ikke kjenner meg og spør om jeg eier bilen med regnr. mitt. Ja sier jeg spørrende, og da informerer han meg om at bilen min, jo den står 10 mil unna der jeg bor i veien FORAN garasjen hans. Låst og med ingen fører til stede.

 

Ringer så X og spør hva i helvete dette er for noe, da kommer forklaringen:

 

Jo, Hun og Y har vært på tur, Y har alltid sagt at hun har førerkort og kjørt rundt i andre biler, så hun trodde på henne (og alle rundt tror) hun har førerkortet. De blir så stoppet av Politiet, og da viser det seg at Y ikke har førerkortet likevel. Så gjør de en ransakelse av bilen, der de også finner hasj i lommeboken til Y. Ene Politimannen satt seg så bak rattet i bilen min og kjørte den til Politikontoret sammen med X. Y måtte sitte bak i politibilen.

 

De blir så avhørt hver for seg, X slipper unna mens Y blir igjen og får sin straff for å ha kjørt uten førerkort, påvirket av piller og annet styr og vesen, samtidig som hun også blir siktet for oppbevaring av hasj. Politiet beslagla også nøkkelen til bilen med den beskjed at det får komme noen med førerkort og hente bilen.

 

Alt dette skjer, uten at jeg som bileier blir informert av politiet!!!

 

X og Y går hvert til sitt og snakkes ikke mer etter dette.

 

Så, grunnen til at bilen min plutselig forsvinner 10 mil unna er at, jo, Y har nemlig kontaktet Z som har førerkort, og sagt at de har fått lov å låne bilen min.[løgn] (Hverken jeg eller X har samtykket til dette), så de får hente ut MIN bil igjen fra Politiet, uten at jeg har blitt informert. Og så har de råna rundt i den, og kjørt den milevis unna for så å parkere foran garasjen til en mann og gå fra bilen. (De fikk etterhvert bilen på plass igjen)...

 

Så når jeg kom tilbake i dag så kom jeg hjem til en bil med et interiør som lukter en blanding av tobakk og ny wonderbaum, og med tom bensintank. (var full når jeg satte den fra meg)......

 

Har det noe for seg å anmelde Y for tyvlåning av bilen min? Og skal politiet bare levere ut nøklene mine slik til første og beste som kommer med et førerkort uten å engang kontakte meg? (har vært tilgjengelig på telefon 24/7)...

 

Setter stor pris på svar og innspill :)Anonym poster: 36ba91c65d7b0b1ee987626e2c974a1d

 

 

 

Hadde anmeldt den personen Y på stedet. Snakket hardt med min kjære X, å sørget for at Y ikke nærmer seg igjen. Gitt klar beskjed over hva som er mitt, og deres til Y. Hva som er lov og ikke. Og hva jeg synst om at hun kjører MIN bil med tillatelse? av din kjære X.

Uten att du er klar over det, eller har gitt tillatelse.

 

Hadde anmeldt det på stedet, og ringt politiet og gitt dem inn.

Når dem først kom til bunns i saken, burde dem også komme til topps.. Det innebærer at bileier får informasjon ville jeg da trodd. meget rart vist ikke synst nå jeg.

 

Neste gang, gjem unna nøklene til bilen, lite bensin på tanken..

 

OM det er noe som haster, eller av praktiske årsaker, så sier du hvor nøkkelen er..

 

Jeg selv hadde flydd i filler om bilen min ble brukt på den måten. Respektløst og helt uten mening..

Anmeld forholde, så holder nok Y seg unna!

 

Hva det angår Z, hadde jeg tatt en telefon til personen, og lurt på hva i alle dager hun drev med.. Gitt beskjed til politiet, og kanskje vurdere og anmelde dette også..

 

Når det har vært narkotika inne i bilde, ville vel politiet vært inntrisert i en anmeldelse..

Dessuten får du jo kanskje ha bilen i fred, siden du gir en reaksjon som alle parter missliker.. Får seg vel en smekk kanskje. Kanskje nok til og holde folk unna ?

 

 

Man skal jo avtale med bileier, tid og sted..

Av sikkerhetsmessige årsaker skal jo du kunne vite om personer som kjører bilen HAR førerkort. Så du hadde kanskje fått en smell, om dem hadde utsatt noen for noe..

 

For og ikke snakke om forsikringselskap som blir skeptiske etterhvert om noe skulle skje..

Endret av Oleleh13
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta en prat med politiet, og annmeld forholdet. Om de drar den vanlige varianten sin, og sier at det greieste i slike situasjoner er å la være å annmelde denne gangen og heller gjøre det neste gang, ikke hør på de. Dette er som oftest noe de drar opp av hatten for å gjøre hverdagen sin lettere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jaja, Y er en idiot, og X burde ha tenkt seg om. Enig i at det holder å ringe Z og si at du ikke syntes noe særlig om saken, og at hun i fremtiden bør tenkte seg om to og tre ganger før hun gjør sånt. Hadde jeg vært Z, og en av mine venner hadde sagt at hun hadde fått låne en bil og hadde behov for en sjåfør et par timer, ville jeg ikke tenkt at det var noe kriminelt ved det.

 

Jeg er veldig interessert i hva politiet har tenkt å finne på. Jeg ville anmeldt dem her. Ikke bare har de levert ut en bil til personer som ikke har noe med bilen å gjøre, de har levert ut en bil, til personen de selv hadde arrestert på grunnlag av manglende førerkort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jaja, Y er en idiot, og X burde ha tenkt seg om. Enig i at det holder å ringe Z og si at du ikke syntes noe særlig om saken, og at hun i fremtiden bør tenkte seg om to og tre ganger før hun gjør sånt. Hadde jeg vært Z, og en av mine venner hadde sagt at hun hadde fått låne en bil og hadde behov for en sjåfør et par timer, ville jeg ikke tenkt at det var noe kriminelt ved det.

 

Jeg er veldig interessert i hva politiet har tenkt å finne på. Jeg ville anmeldt dem her. Ikke bare har de levert ut en bil til personer som ikke har noe med bilen å gjøre, de har levert ut en bil, til personen de selv hadde arrestert på grunnlag av manglende førerkort.

Ja, men det er Y som har overtalt Z (som har førerkort) til å bli med til politiet for å hente ut bilen og sagt at de ha fått lov å låne den (så de har brukt den en hel helg). Hvilke løgner de har funnet på seg imellom (eller som Y har funnet på) vet jeg ikke. Enda.

 

Finner det hele veldig interessant at politiet både inndrar og leverer ut bilnøklene UTEN å i det hele tatt ta kontakt med meg som står som bileier???? Er dette rette praksisen da? Anonym poster: 36ba91c65d7b0b1ee987626e2c974a1d

Lenke til kommentar

Utrolig tafatt av politiet å gi tilbake bilen til hun de tok for å kjøre uten lappen eller noen helt fremmede (z alene). Og det burde kanskje ringt en bjelle hos Z når hun går til politiet og henter en bil for så å råne den 100 km? Det høres for meg ut som om Y og Z har samarbeidet om å ta seg en tur med bilen din og at de har ledd seg ihjel hele veien begge to.

 

Har du vurdert muligheten for at X også var med på den 10 mil turen etter at de hentet bilen, men ikke vil innrømme det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

FrihetensRegn påpeker grunnen til at jeg mener at Z på ingen måte er "uskyldig tredjepart". Selv om Y selvfølgelig er den som har oppført seg verst her, så mener jeg at det bør ringe noen bjeller når man får "låne" en bil man må hente ut fra politistasjonen. Når man da vet (eller burde vite) at Y er både dophue og tydeligvis lystløgner, så har man jaggumeg drete på draget og kan ikke bare si at "ja men jeg visste ingenting".

 

Det sagt: Ta kontakt med politiet og anmeld forholdet. Enkelt og greit. Så får de avgjøre hva man skal gjøre både med Y og med Z.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, nå har jo bilen blitt kjørt ihvertfall 200km mens de hadde den i helgen, men tror ikke vi skal snakke verditap i denne situasjonen siden bilen ikke er noe å skryte av for å si det slik :lol:

 

Det som plager meg mest, er at 2 personer( Y og Z) som jeg mener ikke har noe å gjøre på veien i det hele tatt har råna rundt i min bil, med min forsikring osv. I tillegg var/er bilen i en slik stand at den må kjøres med omhu, med en toppakning som var helt på kanten. (Nå er den definitivt gåen), kom hjem til en bil med kraftig ventiltikking, lavt oljenivå og en masse kjølevæske i oljen. Slik jeg kjenner bilen så sier det en del om hvordan den har blitt kjørt. Så vondt er gjort verre, tidligere enn nødvendig...

 

Er fysisk umulig at X var med på den turen, så det er utelukket. X var bortreist den helgen og trodde at bilen fortsatt sto utenfor Politikontoret, helt til jeg ringte og spurte hva F bilen min gjør der og der, og så foran garasjen til en fyr ingen av oss kjenner. Det var da hun ringte Y og fikk høre sannheten.

Anonym poster: 36ba91c65d7b0b1ee987626e2c974a1d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...