Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skjer dersom en ikke betaler regning for bompassering?


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

 

Jeg har hatt bil i 3 år, og og klarer å komme meg inn i den indre og ytre bomringen i Bergen fra sør uten å betale, men jeg må betale dersom jeg skal inn i den indre bomringen til Bergen fra nord, dette har jeg sjekket inne på nettsiden at de passeringene jeg foretar fra Bergen sør blir ikke registrert pga noe jeg gjør.

 

Det gikk nesten 1,5år før jeg fikk regning for å fornye avtalen, men jeg har bestemt meg for å ikke fornye avtalen, men nå i januar så fikk jeg en faktura for bompasseringer i januar fra Bergen nord. Den er på under 200 kr.

 

Jeg har bestemt at når jeg er ferdigutdannet som sivilingeniør i 2019, dersom jeg begynner høsten 2014, så skal jeg flytte til De Forente Arabiske Emirater.

 

Så dermed gjør det ingenting om jeg har inkasso og betalinganmerkninger i dette drittlandet, de kan ikke foreta tvang strekk fra en utenlandskonto, og jeg kommer ikke akkurat til å abonnere på norsk tjenester osv, dermed så spiller det ingen rolle om jeg blir svartelistet for alle tjenester i Norge (telefontjenester, Internett, kredittkort, leie, lån osv).

 

Hva skjer om jeg ikke betaler regningen, det blir naturligvis purring, deretter inkasso? Men hva skal de ta inkasso på, en brukt Mercedes fra 1997? Kan de sette meg i fengsel fordi jeg ikke har betalt for bompassering? Eller de kanskje kobler inn Statens veivesen eller politi og nekter meg å kjøre?

 

Her er det viktig med konkret og riktig besvarelse :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du planer om å bosette deg i Norge igjen noen gang?

Forresten fordel å tenke litt langsiktig, enda lengre enn utdannelse og en jobb...

200kr er ganske lite i forhold til konsekvensen det kan få når du om 30år beste,mer deg for å flytte tilbake til Norge...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

200 kr er ingenting for meg, det er en prinsipp sak, hvorfor skal jeg betale for et produkt som jeg ikke får? Og det blir sikkert slike regninger hver eneste måned fremover, siden jeg ikke har fornyet avtalen.

 

For øyeblikket så er jeg arbeidsløs, dermed kan de heller ikke ta lønnstrekk. Men kan de trekke fra eventuelt stipend, dersom jeg søker om det i fremtiden? Men stipend er ikke essensielt for meg, ettersom jeg har mulighet til å bo gratis i Trondheim hos familie i de årene jeg skal studere der. Og mine foreldre vil opprettholde min økonomi. Dermed er jeg heller ikke avhengig av lånekassen hvis jeg skal studere. Jeg har ingen planer om å flytte tilbake til Norge etter at jeg flytter til utlandet.

 

Så hvilke skader eller motstand kan dette drittlandet utføre som vil ha effekt?

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Disse usle 200 kronene er bare begynnelsen, de kommer til å spamme meg med regninger så lenge jeg har bil og kjører gjennom bomstasjoner. Jeg har planer om å ha bilen på veien mens jeg studerer. Så til slutt så vil jeg faktisk ikke ha betalt regninger til mange tusen kroner.

 

Jeg er bare interessert i hva konsekvensene blir, så må jeg vurdere avkastningen i forhold til tapet ved konsekvensene. Deretter tar jeg en beslutning i forhold til avkastningen.

Lenke til kommentar

200 kr er ingenting for meg, det er en prinsipp sak, hvorfor skal jeg betale for et produkt som jeg ikke får? Og det blir sikkert slike regninger hver eneste måned fremover, siden jeg ikke har fornyet avtalen.

Fordi det er lovpålagt å betale. På samme måte som skatt. Det sagt, er spørsmålet feil, all den tid du betaler for å passere gjennom bommen. Du passerer jo, ergo får du det du betaler for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

De selger bilen din. Evt. andre ting du eier. Så lenge du eier nåla i veggen får de pengene sine, bare slapp helt av.

 

Det er vel ikke slik at de kommer inn og auksjonerer bort brukte småting for å dekke inkassoen, de er vel heller ute etter eiendom (hus, leilighet, hytte osv), verdifulle kjøretøy (nyere bil, båt, campingvogn, motorsykkel osv), og luksusvarer (gjenstander til hundretusener av kroner). Og jeg har ingenting av dette.

 

Eller tar jeg kanskje feil her? at de kommer å auksjonerer bort en 4-5år gammel flatskjerm osv?

 

Mercedesen min kan jeg omregistrere på lojale venner eller familie. Der var det problemet løst.

 

Hva gjør de nå?

 

Edit: oppdatert

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Så dere mener at de for eksempel kan trenge seg inn i huset til familien min, og deretter tømme min residens for småting som gamle Xbox 360, brukte spill, brukte møbler, og denne 3 år gamle PCen?

 

Jeg kjenner noen som har masse inkassoer osv, og de har ikke blitt utsatt for dette, og de går på trygd og har ikke egen eiendom eller bil. Eneste inkassoselskapet kunne gjøre var å trekke fra trygden ved å gå til NAV. Denne personen har rotet seg oppi tull akkurat som på luksusfellen.

 

Jeg kan også opprette utenlandsk konto, slik at når jeg får penger så kan de heller ikke trekke direkte fra konto. Og jeg kan likevel bruke VISA i Norge akkurat som du kan bruke ditt norske VISA i utlandet på ferie.

 

Jeg vil bare ha dette på spissen; Hva kan de egentlig gjøre når du gir de sterk motstand?

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Mercedesen min kan jeg omregistrere på lojale venner eller familie. Der var det problemet løst.

 

Hva gjør de nå?

Bomselskapet vil da sende regning til den som bilen er registrert på. De lojale vennene dine vil neppe betale dine bompengeregninger. Hvis ikke de lojale vennene betaler dine bompengeregninger vil regningene bli sendt til inkasso og de lojale vennene dine vil få betalingsanmerkninger og vil få problemer med å få seg lån og inngå div. abonnementstjenester som telefoni, internet osv. Det spørs om vennene dine er venner med deg etterpå...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Tull,

 

Hvis du omregistrerer bilen, så må du også "omregistrere avtalen", ellers vil gammel eier få regningene til de ny eierne. Det er gammel eiers sitt ansvar å gi bompengeselskapet beskjed om eierskiftet.

 

Noen avissaker om dette;

 

http://www.tv2.no/un...il-3348756.html

http://www.dinepenger.no/bruke/se-opp-for-denne-bompengefellen/20342121

http://www.nrk.no/ny...dland/1.7961035

http://www.nettavise...icle3339485.ece

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Så dere mener at de for eksempel kan trenge seg inn i huset til familien min, og deretter tømme min residens for småting som gamle Xbox 360, brukte spill, brukte møbler, og denne 3 år gamle PCen?

 

Jeg kjenner noen som har masse inkassoer osv, og de har ikke blitt utsatt for dette, og de går på trygd og har ikke egen eiendom eller bil. Eneste inkassoselskapet kunne gjøre var å trekke fra trygden ved å gå til NAV. Denne personen har rotet seg oppi tull akkurat som på luksusfellen.

 

Jeg kan også opprette utenlandsk konto, slik at når jeg får penger så kan de heller ikke trekke direkte fra konto. Og jeg kan likevel bruke VISA i Norge akkurat som du kan bruke ditt norske VISA i utlandet på ferie.

 

Jeg vil bare ha dette på spissen; Hva kan de egentlig gjøre når du gir de sterk motstand?

 

Staten og Inkasso er to helt forskjellige ting. Betal nå du, så slipper du at gjelden øker noe helt idiotisk mye, og da blir bilen din solgt på tvangsauksjon for si 2000kr, og da trekker de gjelda fra den.

 

Vet ikke sikkert om de tar bilen din, men det jeg vet er at de øker gjelden idiotisk mye, og jeg VET også at de får pengene til slutt. Enten via trygd, skattepenger eller via eiendeler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvis vi tenker i gjennom dette, så er det faktisk mulig å gjøre det nesten umulig for staten å innkreve pengene, og du slipper unna alle problemene hvis du flytter utenlands, til for eksempel De Forente Arabiske Emirater som ikke har noe med Norge eller EU å gjøre. Og jeg tror ikke jeg får problemer med kreditten der dersom jeg tjener 700.000 kr i året som sivilingeniør i et skatteparadis.

Lenke til kommentar

Tull,

 

Hvis du omregistrerer bilen, så må du også "omregistrere avtalen", ellers vil gammel eier få regningene til de ny eierne. Det er gammel eiers sitt ansvar å gi bompengeselskapet beskjed om eierskiftet.

 

Noen avissaker om dette;

 

http://www.tv2.no/un...il-3348756.html

http://www.dinepenge...fellen/20342121

http://www.nrk.no/ny...dland/1.7961035

http://www.nettavise...icle3339485.ece

Det forutsetter at det foreligger en autopassavtale. Ved mislighold vil denne avtalen sies opp av bompengeselskapet, og man vil gå over på å bli fakturert for enkeltpasseringer. Utestående på oppsagt autopassavtale vil du stå ansvarlig for. Alle nye passeringer etter at denne avtalen er oppsagt vil registrert eier av bil stå ansvarlig for. Registrert eier vil nok i sin tur ha grunn til å kreve dette tilbake fra deg, som bruker av bilen, men det er en privat sak mellom deg og bileier.

 

Med andre ord så setter du lojale venner og familie i en knipe uansett.

 

Et lite tillegg:

Det blir svindyrt å ikke betale bompasseringene. Det ilegges en tilleggsavgift på 300 kroner, i utgangspunktet pr passering. Det ble så hinsides mye penger for så overraskende mange mennesker, at det ble regulert til én tilleggsavgift pr uke istedenfor. Så det blir minimum 1200 kroner i måneden, pluss det beløpet man faktisk har passert i bomringen for.

 

Jeg må ta forbehold om at denne informasjonen ikke er helt oppdatert og korrekt, det er nå åtte år siden jeg jobbet med dette. Jeg tror likevel ikke det har blitt noe billigere med årene.

Endret av Snirfle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Husk at de må først og fremst finne bilen, dersom jeg registrer en postboks, så kan jeg motta all posten der og da trenger jeg ikke å opplyse om min bostedadresse hos familien i Trondheim, dermed vil de ikke finne bilen, fordi de simpelt ikke vet hvor jeg bor hen.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du faktisk er alvorlig, for det virker langt fra virkeligheten at du faktisk ikke ser de ulempene og problemene du medfører både deg selv og potensielt din familie og dine venner. En hver person med litt ruslings i tankegangen ser dette.

 

Det er heller ikke sikkert at livet går akkurat som du har tenkt, og at flytting til utlandet enten blir utsatt eller uaktuelt. Da vil du ha problemer i mange år fremover med så enkle ting som å opprette diverse abonnementer (mobil, internett, tv, avis osv...), og må bruke mye tid og krefter på å prøve å sno deg unna kreditorer og inkassoselskap.

 

Betal regningene dine. Er du uenig i de, ta det opp med selskapet det gjelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har store problemer med å betale bompenger, årsavgift, og skatt til denne frekke griske sosialistiske bandittstaten Norge.

 

Jeg kan ikke unngå årsavgiften og skatt, derfor flytter jeg til utlandet. Men hvorfor skal jeg betale bompenger hvis det er mulig å slippe unna? Det er to fluer i en smekk. Jeg har sagt at jeg skal flytte til utlandet nesten hele livet, når jeg var yngre da var det Spania det gjaldt, men nå er det enten Dubai i De Forente Arabiske Emirater eller Bandar Seri Begawan i Brunei. Dette er jeg fast bestemt på.

 

Når jeg bor hos familie i Trondheim, så vil allerede diverse abonnenttjenester være på plass, som TV, Internett osv. Jeg har allerede 3 kredittkort med kredittgrense med høy kredittgrense, og jeg har allerede også et mobilabonnement. De vil ikke gi avkall på meg som kunde når jeg ikke har forsømt kundeforholdet, selv om jeg nekter å betale bompenger. Men jeg vil selvsagt få problemer med å få andre eller nye abonnementer.

 

Jeg er bare interessert i konsekvenser, ingen beslutning er fattet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...