Gå til innhold

Utlendingsnemda tror ikke at mennesker skifter tro?


Anbefalte innlegg

Det er en sak som har pågått en stund nå som handler om at asylsøkere konverterer og ikke blir trodd av Utlendingsnemda.

 

For eksempel iranere som slutter å være muslimer står i fare for å bli forfulgt i hjemlandet. Det er mange millioner muslimer som lever under trussel om dødsstraff om de slutter å tro på Allah.

 

Saken har to sider:

 

1) Asylsøkere sier at de slutter å være muslimer kun for å få oppholdstillatelse.

2) Asylsøkere flykter fordi de har sluttet å være muslimer og vil derfor bli forfulgt.

 

Jeg vil jo bare si en ting helt klart og tydelig: Ingen personer i staten eller noen andre steder kan si "nei, du har ikke sluttet å tro på din tidligere religion"! Slik fungerer det ikke. Klart jeg ser ønsket om å ikke la et hvert menneske som klarer å krabbe seg fra midtøsten til Norge få oppholdstillatelse bare ved å si at de har sluttet å tro på Islam. Samtidig er det helt umulig å bedømme noe slikt. Her må reglene endres.

 

Vi kan jo gjøre det samme med Utlendingsnemdas avgjørelser. De sier at asylsøkere ikke har skiftet tro, men jeg tror ikke egentlig Utlendingsnemda er ærlig i sine avgjørelser. Derfor velger jeg å avgjøre at Utlendingsnemdas tro om asylsøkeres frafall av tro ikke er ekte. Det er bare et påskudd for å nekte mennesker oppholdstillatelse.

 

Hvordan skal det gjøres?

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den saken du referer til gjelder jo asylsøkere som ved avslag på sine asylsøknader plutselig konverterer til kristendom e.l. fordi norske regler da sier at de må få opphold til en ny gjennomgang er gjort.

Det er påfallende mange som gjør dette. Selvfølglig "noe" ugunstig for de som ER kristne eller de som vil vekk fra krigsherjede land hvor de er i reel livsfare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vil jo bare si en ting helt klart og tydelig: Ingen personer i staten eller noen andre steder kan si "nei, du har ikke sluttet å tro på din tidligere religion"! Slik fungerer det ikke.

 

Den dagen du, eller noen andre, kan garantere at asylsøkere ikke sier: "nei, jeg har ikke sluttet å tro på min tidligere religion, det er bare noe jeg sier for å få komme inn i landet"! så kan nok UDI slutte å mistenke disse også....

 

Vet om flere tilfeller av asylsøkere som kom inn i landet fordi de påsto at de var homofile og etter et år eller to så søker de om å få resten av familien sin gjenforent, for da er de plutselig, mirakuløst nok, ikke homofile lenger!!!

 

Hva skal man møte en slik ufattelig uærlighet med egentlig? Hvor går grensen? Det er bare å innse at så og si samtelige av de som søker asyl her i landet gjør det av økonomiske årsaker og ikke fordi de er spesielt forfulgt eller truet eller annet... Problemet ligger veldig ofte i det motsatte, at UDI ikke tør å sende dem hjem igjen i frykt for alt det disse regimene de kommer fra skal finne på...

 

 

Syntes egentlig du maler et utrolig unyansert bilde her jeg, der UDI er den store slemme ulven ALLTID og alle de som søker asyl ALLTID er de som snakker sant og som er de snille... For så enkelt er det ikke... Hvorfor skulle de ellers kaste passet og alt de eier og har FØR de kommer hit foreksempel, hvis de faktisk hadde en legitim grunn til å komme hit? Isteden spinner de en hel haug med løgner om sin fortid...

 

 

 

Har selv en venninne som gikk hen og giftet seg med en iraker for en del år isden, og som hun fant ut, etter fem år sammen, athan fremdeles var gift da hans gamle kone plutselig sto på døra deres med hans to andre barn, barn hun ikke hadde hørt ham snakke om en eneste gang... De har en sønn sammen til og med. Hun fant også ut at navnet til han hun var gift med slettes ikke var det han hadde oppgitt og han kunne derfor ikke bli stilt for retten fordi han hadde bedrevet bigami... Skjønn det den som vil...

 

Hun lever i konstant frykt i dag for at faren skal gjøre alvor av truslene og ta sønnen med seg tilbake til Iran for å gå på koran skole... Hele fyren er en jævla hykler av dimmensjoner egentlig, en snylter på samfunnet og som, til tross for at han flere ganger er tatt for trygde snusk, fremdeles får trygd... Blir kvalm av slike mennesker jeg, de har ingenting i vårt samfunn å gjøre ene og alene fordi de ikke er ærlige nok til å passe inn her.

 

Nå kjenner jeg flere som er helt OK også da, for all del, men de også har innrømmet at det ikke nødvendigvis var det de oppga som asylgrunnlag som var den egentlige grunnen til at de er her.... Så rosenrødt er dette ikke... tvert i mot, for hvor skal vi sette grensen hen da? Skal vi ta inn alle bare fordi vi ikke skal ha lov til, i følge deg, i tro at de juger om årsaken? Eller skal vi slippe inn de som har de mest troverdige årsakene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det må jo tydeligvis gjøres noen endringer i Iran før det gjøres noen i Norge.. :hm:

Definitivt! Iran er moden for endring, situasjonen der er helt bak mål og skaper store problemer for resten av verden.

Det er vel bare å fjerne muligheten for opphold basert på konverteringer.

Ja, men det blir det samme som å fjerne asyl for trusler om dødsstraff i hjemlandet. Vanskelig situasjon!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Syntes egentlig du maler et utrolig unyansert bilde her jeg, der UDI er den store slemme ulven ALLTID og alle de som søker asyl ALLTID er de som snakker sant og som er de snille... For så enkelt er det ikke... Hvorfor skulle de ellers kaste passet og alt de eier og har FØR de kommer hit foreksempel, hvis de faktisk hadde en legitim grunn til å komme hit? Isteden spinner de en hel haug med løgner om sin fortid...

Det er et utrolig svart-hvitt bilde. Jeg har aldri noen sinne kritisert UDI for noe som helst. Blir det ikke et unyansert bilde av deg å si at UDI alltid blir den store slemme ulven?

 

Om en person, uavhengig av noe som helst av identitet oppgir å ha sluttet å tro på islam så har den personen det. Det er det samme som å si at jeg er glad. Uavhengig av om jeg er glad eller ikke, så kan ingen kritisere min påstand eller si at jeg lyver. Om hjemlandet mitt er Iran og de har dødsstraff for å være glad, så er jo det åpenbart en situasjon som jeg kan utnytte. Men det er ikke en situasjon der noe annet menneske kan benekte at jeg er glad! Det er umulig.

 

Den eneste måten å måle en persons religiøsitet er å la den personen svare for seg. Noen annen måte er umulig.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, men det blir det samme som å fjerne asyl for trusler om dødsstraff i hjemlandet. Vanskelig situasjon!

 

Ja, ser at det kan sammenlignes til en viss grad, men i det siste tilfellet, så er det i hvert fall en mulighet for å kunne bekrefte at dette virkelig stemmer, basert på kontrollerbare og akseptert informasjon og registreringer. Og at statene så kan komme frem til gode nok kompromisser, der det er mulig.

 

Men at det er enkelt, nei det blir det vel aldri, så lenge vi har vepsebolet midtøsten å måtte forholde oss til

Lenke til kommentar

Om en person, uavhengig av noe som helst av identitet oppgir å ha sluttet å tro på islam så har den personen det.

Bullshit and you know it!!!

 

Hva enkelte er villige til å gjøre for å komme inn i landet sier jo sitt til at vi ikke kan tro alt dem sier, selv ikke at de har hoppet av islam. Så dette er bare pissprat fra deg, som antagelig kjenner en eller annen som akkurat har blitt kastet ut av landet på det grunnlaget og derfor ikke tenker rasjonel i det hele tatt...

 

 

Det er det samme som å si at jeg er glad. Uavhengig av om jeg er glad eller ikke, så kan ingen kritisere min påstand eller si at jeg lyver.

Er du så dum eller har du tatt kurs? Du vet da MEGET vel hvem som må bevise sin påstand, ikke sant? Hvordan tror du norge ville sett ut om vi hadde trodd alle de som kommer og vil inn her?

 

Du snakker som om UDI ikke har noen kriterier i det hele tatt, at det sitter folk i mottaket som stiller like hjerteskjærende blanke for hver eneste en som søker om asyl og ikke har noen føringer å gå ut etter annet enn at de, ifølge deg, skal tro blindt på hver eneste påstand om frafall av islam.... Skjerp deg er du snill, nå er det følelser som spiller inn her, ikke rasjonalitet...

Lenke til kommentar

Bullshit and you know it!!!

 

Hva enkelte er villige til å gjøre for å komme inn i landet sier jo sitt til at vi ikke kan tro alt dem sier, selv ikke at de har hoppet av islam. Så dette er bare pissprat fra deg, som antagelig kjenner en eller annen som akkurat har blitt kastet ut av landet på det grunnlaget og derfor ikke tenker rasjonel i det hele tatt...

Hva har skjedd med deg? Blitt forutinntatt på dine eldre dager?

 

Om jeg har vært muslim og sier at jeg nå har sluttet å være muslim så kan ikke du eller noe annet menneske nekte for det! Det er kun meg selv som bestemmer og kontrollerer hva jeg har sluttet å tro på eller ikke. Det kan ikke måles av deg eller noen andre!

Er du så dum eller har du tatt kurs? Du vet da MEGET vel hvem som må bevise sin påstand, ikke sant? Hvordan tror du norge ville sett ut om vi hadde trodd alle de som kommer og vil inn her?

 

Du snakker som om UDI ikke har noen kriterier i det hele tatt, at det sitter folk i mottaket som stiller like hjerteskjærende blanke for hver eneste en som søker om asyl og ikke har noen føringer å gå ut etter annet enn at de, ifølge deg, skal tro blindt på hver eneste påstand om frafall av islam.... Skjerp deg er du snill, nå er det følelser som spiller inn her, ikke rasjonalitet...

Nei. Jeg snakker som at individet selv, og ikke UDI, kan si hva individet tror på. Om jeg erklærer meg selv som muslim så kan ikke du, UDI eller kongen si noe på det. Om jeg sier at jeg er muslim, så er jeg muslim. Det kan ikke måles!

 

Dette er kjernern i hele debatten! Det har ingenting med innvandirng å gjøre. Det har med tro. Det har individet selv full råderett over. Ingen stat eller menneske kan si noe som helst om hva du tror på eller ikke.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Hva har skjedd med deg? Blitt forutinntatt på dine eldre dager? Om jeg har vært muslim og sier at jeg nå har sluttet å være muslim så kan ikke du eller noe annet menneske nekte for det! Det er kun meg selv som bestemmer og kontrollerer hva jeg har sluttet å tro på eller ikke. Det kan ikke måles av deg eller noen andre!
Joda, det kan bevises, bare det at man ikke har noen lyst til å være den som krever slikt bevist! Religion er et omtåelig tema for de fleste, muslimer kanskje i serledeshet... Men de kan kanskje begynne å pisse på bilder av mekka, spise bacon og gjøre og si en del som også er helt utenkelig for en muslim å gjøre? Slik at de kan bevise sin utro?

 

Men bare å si det holder ikke, det skjønner du og? Det blir som de som påsto de er homofile det og som kort tid etter inviglet asyl søker om å få hele familen opp hit også... For de var plutselig ikke homofile lenger....

 

 

Nei. Jeg snakker som at individet selv, og ikke UDI, kan si hva individet tror på. Om jeg erklærer meg selv som muslim så kan ikke du, UDI eller kongen si noe på det. Om jeg sier at jeg er muslim, så er jeg muslim. Det kan ikke måles! Dette er kjernern i hele debatten! Det har ingenting med innvandirng å gjøre. Det har med tro. Det har individet selv full råderett over. Ingen stat eller menneske kan si noe som helst om hva du tror på eller ikke.

 

Kjære deg Abigor... Jeg har hatt inntrykk av at du er ganske så fornuftig og gjennomtenkt i det aller meste, men her glipper det litt eller? Du kan proklamere hva faan du vil du, men det vil ikke si at UDI IKKE krever deg for litt mer bevis for dine påstander! Er ikke noe galt i det, kun sunn fornuft.

 

Og har det ikke noe med innvending å gjøre? Hvorfor er overskriften at UDI ikke tror på folk som sier de ikke er muslimer da? Tror du UDI er så dumme at de ikke mistenker at dette KAN (det trenger ikke å være det, for all del...) være et nytt evne de har funnet som de kan dra veksler av? Etter hva jeg skjønte åpnings innlegget så nekter UDI folk å komme inn i landet på grunnlag av frafalen tro...? Problemet her er jo at ALT for menge av de som kommer hit ikke kommer på det grunnlaget de oppgir, de kommer for å nyte godt av de godene man får som nordmann og alt for mange av dem har ikke engang tenkt å yte noe tilbake for det de får. DET er problemet her og ikke at vi ikke slipper inn noen få som sier at de ikke er muslimer og som du så gjerne ville ha inn hit til landet..

 

 

Som sagt før, bruk hodet litt da, du er da ikke ukjent med det du? Ingen som nekter noen å tro, eller ikke her, kun om de får asyl på det grunnlaget... Og hvor mange ikke-muslimer tror du vil knakke på norges dør om vi helt fritt tar inn alle som sier at de er ikke-muslimer og påstår at de kan bli drept hvis de blir sendt tilbake igjen? Jeg bare spør... Prøv å koble inn virkeligheten igjen er du snill, for nå syntes jeg du er ute å kjører her, muligens på et emosjonellt grunnlag...?

Lenke til kommentar

Dette er kjernern i hele debatten! Det har ingenting med innvandirng å gjøre. Det har med tro. Det har individet selv full råderett over. Ingen stat eller menneske kan si noe som helst om hva du tror på eller ikke.

Individet har full råderett over sin tro, mens UDI har en jobb å gjøre, og må vurdere påstand vs faktum. Jeg blir helt ærlig frustrert over den formuleringen du benytter her, det må jo være ganske innlysende at det må foretas en vurdering av sannhetsgehalten i påstanden "jeg har skiftet tro", og at noe annet i praksis ville resultere i full åpning av grensene?

Lenke til kommentar

sannhetsgehalten i påstanden "jeg har skiftet tro", og at noe annet i praksis ville resultere i full åpning av grensene?

Excackly my point too!!

 

Det holder ikke å si dette, for det tror jeg at selv den mest blåøyde i UDI for lenge siden har lært at disse folkene ikke akkurat er ærlige når de legger frem sine saker.... (En må huske på at der vi som er født her i landet betaler vår skatt med ære (vel... nesten da, vi skjønner i det minste at staten ikke kan drives etter basar prinsippet) og stort sett er ærlige og IKKE snylter på staten (Jeg gjør ihvertfall ikke det, det setter jeg min ære i å ikke gjøre..) så er det ansett som æresfullt og kjempe positivt i Iran og andre muslimske regimer om man klarer å snyte penger ut av regimet, da er man en heders kar...)

 

Vi har kanskje et av verdens åpneste land der det meste, utrolig nok, ER basert på ærlighet og tillit, to ting som ikke engang er i vokabularet til de aller fleste muslimer... De har en "ære" som går på helt andre ting, som æres drap, æres juling av kona/datter og lignende barbariske ting som de kaller æresfullt...

 

Og hva mener Abigor da? Skal vi bare slippe alle inn som sier at de ikke er muslimer lenger og som påstår at de vil bli drept for det i landet de kommer fra? Ville vært fint å hørt hva du mener er det riktige her....

Lenke til kommentar

Det er bare løgn at mennesker henrettes i Iran utelukkende fordi de er homofile eller har kristent livssyn. Det ligger alltid andre kriminelle handliger bak evt. dødsdommer, men det tier eller unnlater norsk media å belyse.

 

Dermed har man skapt et klima der man kan "konvertere" både til kristendom eller homofili (helst begge deler samtidig) for å oppnå opphold i Norge

 

Så hva bør myndighetene forholde seg til? Løgn eller sannhet?

Lenke til kommentar

Det er bare løgn at mennesker henrettes i Iran utelukkende fordi de er homofile eller har kristent livssyn.

 

Det er et faktum at homofilie og konvertitter henrettes i Iran.

 

Iranske myndigheter sier at de har smuglet narkotika inn i landet for å forsøke å unngå oppmerksomhet både ifra nasjonale og internasjonale menneskerettighetsgrupper, organisasjoner som FN, og andre lands myndigheter.

Lenke til kommentar

Joda, det kan bevises, bare det at man ikke har noen lyst til å være den som krever slikt bevist!

Hva jeg tror på kan kun bevises av hva jeg sier om min tro. Du kan ikke måle min tro eller fravær av tro med noen vitenskapelige intstrumenter! Du kan ikke se det med noe mikroskop. Du kan høre det med mikrofon.

 

For å være dønn ærlig realistisk og naturalistisk:

 

Min religion - hva jeg tror på - fravær av tro eller ikke tror på kan du eller noen andre aldri måle. Det kan ikke måles.

 

Om jeg sier at jeg er homofil så kan hverken UDI, politiet eller kongen selv nekte for det. Sier jeg at jeg er homofil - så er jeg per definisjon homofil. Hva du sier spiller ingen rolle.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...