Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ABS-bremsene fungerer ikke etter rep.- ingen varsellampe


ostenxx

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg fikk igjen min Honda CR-V tidligere i uken etter at den hadde vært på verksted. Det har blitt skiftet indre og ytre drivknute på høyre side foran.

 

I dag var jeg ute på glatta og kjørte på jobb. Da jeg bremset brått virket ikke ABS-en - samtlige hjul låste seg når jeg bunnet bremsepedalen.

 

Det lyser ikke noen varsellampe.

 

Er sikringen ute eller kan det være andre feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg fikk igjen min Honda CR-V tidligere i uken etter at den hadde vært på verksted. Det har blitt skiftet indre og ytre drivknute på høyre side foran.

 

I dag var jeg ute på glatta og kjørte på jobb. Da jeg bremset brått virket ikke ABS-en - samtlige hjul låste seg når jeg bunnet bremsepedalen.

 

Det lyser ikke noen varsellampe.

 

Er sikringen ute eller kan det være andre feil?

 

Det virker som om de har brukt feil ytre ledd. Det skal være tagger for å kunne leses av ABS sensoren og jeg mistenker at de har brukt ledd for en bil uten ABS. Uansett er det versksted sitt ansvar å rette opp feilen uansett om de har brukt riktig ledd.

Hadde vært fint om du opplyser om det er merkeverksted du brukte.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

 

 

Det virker som om de har brukt feil ytre ledd. Det skal være tagger for å kunne leses av ABS sensoren og jeg mistenker at de har brukt ledd for en bil uten ABS. Uansett er det versksted sitt ansvar å rette opp feilen uansett om de har brukt riktig ledd.

Hadde vært fint om du opplyser om det er merkeverksted du brukte.

 

Nei, jeg brukte et bilxtraverksted da dette er årsmodell 1997. Drivknuten skal være for samme årsmodell og for utgaven med ABS. Den ytre er ny, mens den indre er brukt (kjøpt fra en høgger i Danmark ettersom det har vært tørke både på nye og brukte indre drivknuter til denne bilen).

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor varsellampen ikke lyser. Burde den ikke gjøre dette?

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det kan godt hende at det er påbudt at det skal fungere, men realiteten er vel at ingen verksteder går vel inn og sjekker i detalj hva slags systemer en bil har montert fra fabrikk, for så å kryssjekke det med hva slags lamper som lyser. Det er sansynlig at de kan gjøre dette med funksjoner de kan se umiddelbart at bilen har, f.eks airbagger, men å se om en bil har ABS betyr gjerne å faktisk sjekke basert på VIN i produsentens system.

 

Men dette er vel delvis løst med at de fleste "nyere", dvs. nyere enn 10-15 år, har innprogrammert i instrumentpanelet hva slags lamper som skal lyse, så instrumentpanelet lyser opp lampen hvis den ikke får signal som den skal, men det hjelper selvsagt ikke på døde pærer der dette enda eksisterer.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

ABS er ikke påbudt i EU-kontroll. Hvis ABS-lampa ikke lyser er det ingen fare, Hvis lampa lyser, er det bare å koble ut lampa.

Dette er feil.

Bil MED ABS skal ha fungerende ABS.

 

Punkt 1.1.12 ABS/ABS-kobling til tilhenger

* ABS - varsellampe ute av funksjon 2

* ABS - varsellampe indikerer feil ved systemet 2

 

2 betyr at det er en 2er-feil som krever etterkontroll.

 

Unntaket er om importør dokumenterer at bremsesystemet fungerer som normalt (bremsebalanse, forsterkning ol) uten ABS fungerende. Dokumentasjon må da framvises ved EU-kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan godt hende at det er påbudt at det skal fungere, men realiteten er vel at ingen verksteder går vel inn og sjekker i detalj hva slags systemer en bil har montert fra fabrikk, for så å kryssjekke det med hva slags lamper som lyser. Det er sansynlig at de kan gjøre dette med funksjoner de kan se umiddelbart at bilen har, f.eks airbagger, men å se om en bil har ABS betyr gjerne å faktisk sjekke basert på VIN i produsentens system.

Det er ikke krav til at airbag skal fungere mtp. EU-kontroll. ABS identifiseres enkelt ved kontrollen under bilen. Der ser man som regel helt enkelt tannkransene og hjulsensorene med ledninger.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg satt inn bilen hos VW i Romania for service, the første de gjorde var å ta bilder av bilen utvendig. så gikk hun inn og startet opp motoren og tok et bildet av dashbordet.....bare som bevis at alle lamper var av i tilfelle jeg kom tilbake for å klage på feil senere.

Lenke til kommentar

Å kjøre rundt uten ABS er uansett galskap.

Mulig du kan lure EU-kontrollen (jeg vet ikke) men du lurer uansett deg selv mest.

 

 

Om verkstedet har gjort en tabbe, så skal de rette opp igjen skaden de har påført bilens bremser.

Kunden skal ikke kjøre rundt i en farligere bil.

 

Jeg er uenig i deg i at kjøring uten ABS er galskap. Jeg foretrekker kjøring uten.

 

Men uansett skal det i alle fall fungere som normalt etter reperasjonen, noe det ikke gjør.

 

Bilen går inn på service igjen i løpet av kommende uke. Det lukter også litt brent gummi av den etter kjøreturer.

 

FAEN!! Pengene får ben å gå på for tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enten så har du vært utrolig uheldig at en føler eller noe har gått i stykker rett etter at du fikk tilbake bilen fra verksted, eller så har det skjedd en eller annen feil når bilen var på verksted. Kan være så enkelt at en av følerne ikke har skikkelig kontakt.

 

Min erfaring med ABS er at vertfall på eldre biler så klarer man seg fint uten, men hadde selv en 2005 Bmw 5 serie der ene føleren sluttet å virke en gang på vinteren så jeg hadde hverken ABS eller antiskrens.. Da var den bra jævlig å kjøre da! Langt verre enn eldre bakhjulstrekkere jeg har hatt tidligere, som f.eks Volvo 740...

 

Men uansett, prisen på å skifte en sensor der var rett over tusenlappen for sensoren, og så enda en tusenlapp for diagnose og arbeid... Vil tro det er litt billigere på CR-Ven da å ha en Bmw på merkeverksted blir dyrt uansett hva som skal gjøres...

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...