Gå til innhold

Nokia Lumia 820 er i salg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3400 kroner for en mellomklassemobil? Det er jo det toppmodellene til Android koster om dagen, og de har jo alle HD-skjermer og mye sprekere hardware enn denne, og veier mye mindre enn 160 gram. Er virkelig Windows Phone så bra at det er verdt alle disse ulempene?

 

Helt klart, og det er ingen ulemper!

Lenke til kommentar

3400 kroner for en mellomklassemobil? Det er jo det toppmodellene til Android koster om dagen, og de har jo alle HD-skjermer og mye sprekere hardware enn denne, og veier mye mindre enn 160 gram. Er virkelig Windows Phone så bra at det er verdt alle disse ulempene?

 

Skjermen var noe laber, men SoC (CPU + GPU) var da ikke så alt for ille til den prisen, de fleste Android telefoner til 3400kr kan jo ikke skryte av stort bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virkelig? Når så du f. eks. Galaxy S3 eller Galaxy Note 2 til under fire tusen kroner, uten binding?

 

S3 kostet 3495,- kroner hos Lefdal og Elkjøp i forrige uke. Den kommer nok ned dit igjen i løpet av kort tid. Note 2 koster rett under 4000 kr. hos både Expert og Lefdal i skrivende stund.

Lenke til kommentar
3400 kroner for en mellomklassemobil? Det er jo det toppmodellene til Android koster om dagen.
Virkelig? Når så du f. eks. Galaxy S3 eller Galaxy Note 2 til under fire tusen kroner, uten binding?

 

Har sett s3 til 3,5k hos elkjøp og lefdal for en uke siden, lg x4 for 2,2k for en måned siden og one x for rett under 3k for noen uker siden....

WP er dyrt, svært dyrt - lumia 920 har samme specs som du får hos huawei for under 2k - nermere 4 ganger prisen og da må du også nøye deg med at du er en nokia eier :p

 

Lenke til kommentar
3400 kroner for en mellomklassemobil? Det er jo det toppmodellene til Android koster om dagen, og de har jo alle HD-skjermer og mye sprekere hardware enn denne, og veier mye mindre enn 160 gram. Er virkelig Windows Phone så bra at det er verdt alle disse ulempene?
Helt klart, og det er ingen ulemper!

 

Det er faktisk et veldig godt spørsmål ,og noe jeg tror jeg kan svare på (basert på mine erfaringer med overgangen fra Symbian og Android til Windows Phone 7.5 (Lumia 800)

 

Windows Phone OSet -er- veldig greit å bruke, jeg vil si det mest brukervennlige mobilOSet jeg har vært borti (Symbian, iOS (såvidt) , Android, Meego , Maemo ,Bada) ,men sjøl om dette er tilfellet var det mye som frustrerte meg med overgangen Symbian -> Windows Phone 7.5.

 

Kunne ikke lenger bare plukke filer,, bilder musikk og sende det over blåtann til andre mobiler (noe jeg har vært vant med å kunne gjøre i "alle" år)

Musikkspilleren hadde ingen form for lydredigering / equalizer (og fant aldri alternativer som kunne fikse dette => altfor lite bass )

Ikke noe mappesystem => en mobil med veldig mange installerte programmer gir deg en -laaaaang- liste å måtte bla igjennom)

Windows Phone 7.5 hadde ikke noen lett måte å kopiere filer fram og tilbake utenom Zune programvaren til PC (mens "gode gamle" Nokia / Ericsson og den type telefoner lot deg kopiere musikk ,og bilder fram og tilbake som om det skulle være en minnepinne ( :p sprøtt at Windows Phone 7.5 ikke kunne nytte seg av Windows Utforsker)

Dette er fikset i windows Phone 8

 

"Personer" - programmet / hubben , meldings systemet , epostbehandlingen ( og integrering av forskjellige instant messenger tjenester) er fantastisk fint.

 

Window's Phone 7.5 ( og det forholdsvis begrensede erfaringene jeg har gjort meg med WP8 (HTC 8X) er at det er kjempefine OSer ,men -irriterende- mange begrensninger ( i likhet med iOS)

Lenke til kommentar
Virkelig? Når så du f. eks. Galaxy S3 eller Galaxy Note 2 til under fire tusen kroner, uten binding?
S3 kostet 3495,- kroner hos Lefdal og Elkjøp i forrige uke. Den kommer nok ned dit igjen i løpet av kort tid. Note 2 koster rett under 4000 kr. hos både Expert og Lefdal i skrivende stund.

 

Vel, det er telefoner som har vært ute en stund. Om du har en genuin interesse for mobil, vet sikkert også du at telefoner har en høyere pris ved salgstart enn hva de har en stund etterpå.

Lenke til kommentar

WP er dyrt, svært dyrt - lumia 920 har samme specs som du får hos huawei for under 2k - nermere 4 ganger prisen og da må du også nøye deg med at du er en nokia eier :p

 

På ingen måte billig nei, sånn generelt sett så syntes jeg Windows Phone 8 telefonene legger seg på ca 400-800kr dyrere enn hva maskinvare og spesifikasjoner normalt skulle tilsi i dagens marked.

 

Og tatt i betraktning at Windows Phone 8 er et operativsystem som skriker etter oppmerksomhet og trenger flere brukere for å få litt fotfeste og fokus i markedet så er det jo litt snodig å prise seg på denne måten. Men det samme ser vi jo med Windows RT nettbrettene også, at prisingen generelt ikke står helt i stil med resten av markedet når det kommer til maskinvare for pengene.

 

Noe snodig markedsstrategi, og det at Windows Phone 8 er såpass ferskt og nytt på markedet forsvarer jo ikke prisingen når den strengt tatt burde vært motsatt vei tatt i betraktning Windows Phone sin nåværende markedsposisjon.

 

 

Personlig tror jeg det har noe med Microsoft sin normale trang til å ta litt vell mye for lisensiering fra partnerne sine, kombinert med at tilgangen på disse telefonene har vært noe laber som gjør at operatører, butikker og nettbutikker selger det til "overpris" i starten, rett og slett fordi de kan.

 

 

At maskinvaren står i stil med Huawei telefoner til under 2'000kr er bare vås, hvor har du funnet Huawei telefoner med grei tilgjengelighet som har Qualcomm MSM8960 "Snapdragon" SoC og 720P oppløsning osv osv.. til den prisen?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

WP er dyrt, svært dyrt - lumia 920 har samme specs som du får hos huawei for under 2k - nermere 4 ganger prisen og da må du også nøye deg med at du er en nokia eier :p

Specs er rimelig uinteressant når man ikke klarer å lage en os uten lagge og flyt. Min s3 hakker og lagger vesentlig mer enn guttungens lumia 800, som har veldig fin flyt og gir en god brukeropplevelse. Selvsagt er ikke wp perfekt, men synes det viser et veldig bra potensial. Kan ikke si det frister med Android telefon neste gang. Hadde jeg kjøpte ny tlf når hadde det blitt ios, grunnet et par viktige apper mangler ikke wp.

Endret av kimare
Lenke til kommentar

Ja, nå ja. Selvsagt. Men ikke rett etter lansering? Det er poenget.

 

Poenget er at Lumia 820 nå ligger i samme prissjikte som Galaxy S3 og HTC one X, og godt over LG Optimus 4X og Sony Xperia S . Hva de kostet ved lansering er irrelevant fordi Lumia 820 ikke var i salg da. Lumia 820 har mye dårligere skjerm enn alle disse, og mange av dem har sprekere SoC også. I tillegg er Lumia 820 stor, tykk og tung.

 

Det finnes Androidmobiler ned mot 2000 kroner som ikke står tilbake for denne Spesifikasjonsmessig. For eksempel har Huawei Ascend P1 også tokjerner på 1,5 GHz, en større skjerm (også OLED) med bedre oppløsning, og er både mindre og 50 gram lettere. Og det til mer enn 1000 kroner mindre. Den kostet til og med mindre da den var ny for et halvt år siden.

 

Ser man bort fra OS-et får man altså mye mer telefon for pengene med Android enn med Windows Phone. Det kan godt være at Windows Phone er bedre enn Android. Jeg vet ikke fordi jeg kun har prøvd sistnevnte. Jeg er derimot ikke fremmed for å prøve Windows Phone. Men telefoner som koster 1000 kroner mer enn tilsvarende (hardware) Androidmodeller er et dårlig sted å starte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Specs er rimelig uinteressant når man ikke klarer å lage en os uten lagge og flyt. Min s3 hakker og lagger vesentlig mer enn guttungens lumia 800, som har veldig fin flyt og gir en god brukeropplevelse. Selvsagt er ikke wp perfekt, men synes det viser et veldig bra potensial. Kan ikke si det frister med Android telefon neste gang. Hadde jeg kjøpte ny tlf når hadde det blitt ios, grunnet et par viktige apper mangler ikke wp.

Kanskje du har installert et program som gjør at din S3 føles sånn. Har selv en S3 og kjenner overhodet ikke igjen din beskrivelse av din S3. Hadde en Nokia Lumia 800 før den og verre søl har jeg ikke opplevd. En liten feil ble rettet via firmware oppdatering, men da kom det nye feil hele jævla tiden. Bye bye Nokia ble resultatet av den erfaringen.

Endret av Slettet+8713
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...