Gå til innhold

Kommentar: - Du blir lurt trill rundt i sosiale medier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verdien av slike falske "likes" eller "followers" er jo minimal for oss som jobber med sosiale medier i bedrifter. Verdien bak en stor sosmed-profil ligger i antallet personer som mottar budskapet vi formidler. En bot er i så måte helt uinteressant som mottaker.

 

Selv om enkelte sikkert er mer opptatt av å fremstå som populære, tror jeg de aller færreste seriøse og større bedrifter kjøper falske "likes". Det er mer interessant å kjøpe ekte "likes" giennom Facebooks annonseringsnettverk.

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg blir ikke lurt av "Likes" på Facebook. Grunnløse påstander fra Hardware.no. Litt bakgrunnsjekk kan være nyttig før man beskylder leserne sine.

 

CNN, BBC, Businessweek, Harvard, Forbes, Twitter, Facebook og Google har alle advart, samt skrevet utflyllende innlegg om problematikken. Her skal du få en lenke til førstnevnte: http://edition.cnn.com/2012/09/27/tech/social-media/facebook-fake-likes/index.html Her nevnes det blandt annet at Facebook regner med å slette likes - til og med - fra pages som følger regelverket. Dette på bakgrunn av at spredningen av falske kontoer som "liker" er så stor.

 

Jeg beklager om dette ikke kom tydelig nok frem i teksten. Den er skrevet i god tro, for å kunne opplyse om at det skjer endel bak kulissene som ikke mannen i gaten nødvendigvis vet så mye om på nett. De finansielle kreftene bak manipuleringstjenester på nett er blitt big-business.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant det du skriver Jan Hagen.

 

Når man gjør et søkeresultat stoler man helt klart på at det produktet, nettsiden eller fansiden med flest likes er den "riktige" siden for det man søker på. Hvis en venner i tillegg er lurt på samme måte så hjelper det ikke at man stoler mer på venners tilstedeværelse på de samme sidene hvis vi alle i utgangspunktet befinner oss på helt feil plass.

 

Jeg leste også det andre innlegget du linker til om manipulering av søkeresultater og falske nettbutikker i google.

 

Av folk som bor i USA har jeg blitt fortalt at når man søker på produkter med google der så får man mye lettere opp nettbutikker/butikker i nærheten med de produktene man ønsker å kjøpe. Er det slik at dette problemet du henviser til i artikkelene om falske nettbutikker gjelder i alle land eller er det lettere i grisgrendte strøk enn det er i f.eks. USA.

 

 

Resultatet av dette er vel todelt. At vi lar oss svindle er en ting. Det som nok er verre er vel at vi mister tillit til google, facebook og andre kjente nettjenester og heller søker diskusjonsmedier som er brukerstyrt og ikke har et helt nazi og ukjent redigeringsorgan. Ref googles søke algorimter og facebooks til tider merkelige og kafka-aktige behandling og svar på hvorfor innlegg og brukere blir slettet.

 

Det man da kan stille seg spørsmål om er, hvor mye er egentlig facebook og google EGENTLIG verdt når vi begynner å miste tillitt til disse tjenestene? Jeg mener at aksjeverdien til en del av disse tjenestene (hvis vi holder oss til søk og sosiale medier) er sterkt overpriset. Dette er rett og slett bare et luftslott som lufta etterhvert vil gå ut av.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant det du skriver Jan Hagen. Når man gjør et søkeresultat stoler man helt klart på at det produktet, nettsiden eller fansiden med flest likes er den "riktige" siden for det man søker på. Hvis en venner i tillegg er lurt på samme måte så hjelper det ikke at man stoler mer på venners tilstedeværelse på de samme sidene hvis vi alle i utgangspunktet befinner oss på helt feil plass.Jeg leste også det andre innlegget du linker til om manipulering av søkeresultater og falske nettbutikker i google. Av folk som bor i USA har jeg blitt fortalt at når man søker på produkter med google der så får man mye lettere opp nettbutikker/butikker i nærheten med de produktene man ønsker å kjøpe. Er det slik at dette problemet du henviser til i artikkelene om falske nettbutikker gjelder i alle land eller er det lettere i grisgrendte strøk enn det er i f.eks. USA.Resultatet av dette er vel todelt. At vi lar oss svindle er en ting. Det som nok er verre er vel at vi mister tillit til google, facebook og andre kjente nettjenester og heller søker diskusjonsmedier som er brukerstyrt og ikke har et helt nazi og ukjent redigeringsorgan. Ref googles søke algorimter og facebooks til tider merkelige og kafka-aktige behandling og svar på hvorfor innlegg og brukere blir slettet.Det man da kan stille seg spørsmål om er, hvor mye er egentlig facebook og google EGENTLIG verdt når vi begynner å miste tillitt til disse tjenestene? Jeg mener at aksjeverdien til en del av disse tjenestene (hvis vi holder oss til søk og sosiale medier) er sterkt overpriset. Dette er rett og slett bare et luftslott som lufta etterhvert vil gå ut av.

 

Tusen takk skal du ha for en flott kommentar.

 

Jeg er helt enig med deg. Det du tenker på med tanke på USA og lokalt søk, stemmer. Google bruker i dag noe som heter et "universelt semantisk" søk, som gjør at søkeresultatet skal være tilpasset til "hvem som søker" og "hvor man søker". I store byer og land der Google har mye brukerdata kan de derfor vise et veldig nøyaktig resultat. I mindre land og byer, samt innenfor nisjer vil likevel ikke Google ha nok gode sider i topp #10 til å dytte ned de falske. Domenenavn har lenge vært overprioritert i søk og dette er noe de benytter i stor grad gjennom domenenavn som "produkt+geografisk plassering.com/no/se/fi". I Norge bruker Google også dansk, tysk og engelsk søkeresultat for å utfylle søket i de situasjonene der de ikke har nok gode norske nettsider.

Lenke til kommentar

Verdien av slike falske "likes" eller "followers" er jo minimal for oss som jobber med sosiale medier i bedrifter. Verdien bak en stor sosmed-profil ligger i antallet personer som mottar budskapet vi formidler. En bot er i så måte helt uinteressant som mottaker.Selv om enkelte sikkert er mer opptatt av å fremstå som populære, tror jeg de aller færreste seriøse og større bedrifter kjøper falske "likes". Det er mer interessant å kjøpe ekte "likes" giennom Facebooks annonseringsnettverk.

 

+1

 

Jeg er helt enig med deg. Jeg tror Ida Jackson sa det så fantastisk "en engasjert følger er verdt mer enn 1000 passive følgere". Jeg tror Sosiale Medier-rådgivning har enorm verdi for bedrifter som tar seg tid til å dedikere ressurser til det. Juksing, uavhengig medium, er aldri bra.

 

Studiet jeg viste til i innlegget beskriver en ting som som jeg personlig synes er veldig trist. En konto med falske followers og likes blir fulgt av ekte personer når den er "stor nok". Det vil da si at mange mennesker ignorerer falske signaler og "liker" fordi de tror personen eller bedriften er populær. Et slags flokk-symptom.

Lenke til kommentar

Fyrer på videre her jeg :-)

 

Som du nenvner så vil google gi oss andre resultater på søk om vi bor i USA enn om vi bor her på berget.

 

Det som er litt spesielt og for noen sikkert litt konspiratorisk er at noen av de store nyhetssidene tilpasser sine hovedoppslag på nyhetene avhengig av hvor du søker fra. På denne måten vil man i praksis får fram forskjellige "sannheter" om hva som er viktig her i verden avhengig av hvor man søker fra. For de fleste fungerer dette sikkert helt greit til daglig nyhetsstoff om lokale utfordringer der man bor, men hvis man ønsker å løfte blikket og se ting i et mer globalt perspektiv er faktisk dette en stor utfordring.

 

Interessant diskusjon er det ihvertfall.

 

Nå har du vel ikke lov til å drive med reklame her, men hva er linken tll bloggen på nettsidene du skriver for? Søker man på ditt firma og blogg så får man forklaring på hvordan man bygger opp en blogg best mulig og ikke selve bloggsidene deres ;-)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyrer på videre her jeg :-)Som du nenvner så vil google gi oss andre resultater på søk om vi bor i USA enn om vi bor her på berget.Det som er litt spesielt og for noen sikkert litt konspiratorisk er at noen av de store nyhetssidene tilpasser sine hovedoppslag på nyhetene avhengig av hvor du søker fra. På denne måten vil man i praksis får fram forskjellige "sannheter" om hva som er viktig her i verden avhengig av hvor man søker fra. For de fleste fungerer dette sikkert helt greit til daglig nyhetsstoff om lokale utfordringer der man bor, men hvis man ønsker å løfte blikket og se ting i et mer globalt perspektiv er faktisk dette en stor utfordring. Interessant diskusjon er det ihvertfall. Nå har du vel ikke lov til å drive med reklame her, men hva er linken tll bloggen på nettsidene du skriver for? Søker man på ditt firma og blogg så får man forklaring på hvordan man bygger opp en blogg best mulig og ikke selve bloggsidene deres ;-)

 

Selskapet jeg jobber for har definert sin blogg som kunnskap. Derfor får man opp mittselskap.no/kunnskap i stedet for mittselskap.no/blogg. Mulig vi endrer på dette på sikt, men tror jeg vil gjøre noen A/B tester og en multivariat først før jeg kommer med det innspillet.

 

Takk for innsiktsfulle spørsmål og gode kommentarer. Ha en flott uke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...