Gå til innhold

Nå kommer 4G-telefonene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Synes det er litt ironisk at media flere ganger har skrevet negativt om at iPhone 5 ikke har 4G, men det viser seg jo at flere andre også ikke har det. Men det er blitt forbigått i stillhet.

Lenke til kommentar

Synes det er litt ironisk at media flere ganger har skrevet negativt om at iPhone 5 ikke har 4G, men det viser seg jo at flere andre også ikke har det. Men det er blitt forbigått i stillhet.

Mye av den negativet omtale kom jo pga at Apple markedsførte iPhone 5 med 4G i flere land hvor den ikke støttet landeds frekvens.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Synes det er litt ironisk at media flere ganger har skrevet negativt om at iPhone 5 ikke har 4G, men det viser seg jo at flere andre også ikke har det. Men det er blitt forbigått i stillhet.

. Vel media kritiserer iphon 5 for å si at den har 4g når den kun har 4g som virker bare i Usa!! Ellers har padfone 2 4G, dårlig å ikke nevne den siden den kommer før jul og kan forhådsbestilles!!(det har vel med sponsor penger)
Lenke til kommentar

Litt herlig å se at Telenor må bite i eplet og lansere internasjonal Iphone-støttede frekvenser.

 

Sitat fra artikkel:

Det ble en smule oppstandelse da Apple lanserte sin iPhone 5-modell. Den har nemlig LTE/4G-støtte, men den støttet ikke de frekvensene som i utgangspunktet var valgt her i Norge. Senere ble det kjent at Telenor jobber med å sørge for støtte også for denne telefonen. Den støtten er imidlertid et stykke unna. Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor sa for en tid tilbake at dekning ville være på plass i løpet av første halvår 2013.

 

Bakvendtlandet Norge. Hvorfor ikke ta hensyn til det internasjonale når man først undersøker sakenes tilstand?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg kan fortsatt ikke begripe poenget med et 4G-nett til mobiltelefoner. Hvem er det som trenger mer båndbredde enn det man får av HSDPA(+) i en mobiltelefon? Når sider laster tregt, så er det stort sett heller på grunn av at man kun har ordinær 3G, eller er i et område der båndbredden strupes siden den må fordeles på et høyt antall abonnenter. I tilegg tar jo Telenor/Netcom seg ekstra betalt for tilgang til 4G-nettet, så for meg virker dette helt unødvendig..

Lenke til kommentar

Jeg kan fortsatt ikke begripe poenget med et 4G-nett til mobiltelefoner. Hvem er det som trenger mer båndbredde enn det man får av HSDPA(+) i en mobiltelefon? Når sider laster tregt, så er det stort sett heller på grunn av at man kun har ordinær 3G, eller er i et område der båndbredden strupes siden den må fordeles på et høyt antall abonnenter. I tilegg tar jo Telenor/Netcom seg ekstra betalt for tilgang til 4G-nettet, så for meg virker dette helt unødvendig..

Hvorfor styre så mye om 4G?

Jeg ser poenget med at det går raskere hvis du trenger raskere, men folk leser jo facebook og ser på youtube på telefonen. Kommer de virkelig til å få en bedre hverdag med 4G?

 

Da telefonen først ble presantert for den daværende amerikanske presidenten Rutherford B. Hayes, var hans reaksjon, "det var en smart liten oppfinnelse, men hvem i all verden skal noen gang få bruk for den?". Hadde man hørt på han så hadde kanskje utviklingen stoppet der allerede.

Lenke til kommentar

Litt herlig å se at Telenor må bite i eplet og lansere internasjonal Iphone-støttede frekvenser.

 

Sitat fra artikkel:

 

 

Bakvendtlandet Norge. Hvorfor ikke ta hensyn til det internasjonale når man først undersøker sakenes tilstand?

Det er en sannhet med modifikasjoner fra Telenor.

 

De hadde hele tiden planer om å bygge ut 4G i 1800MHz, men de ønsket å vente til auksjonen på 800MHz båndet var gjennomført. Første runde med 4G utbygging var uansett i store byer, og der er 2600MHz helt greit å starte med, siden ikke noe bruker frekvensområdet fra før.

 

Det er kun Telenor og NetCom som har blokker i 2600MHz-området.

I 1800MHz båndet har NetCom, Telenor og Mobile Norway blokker.

800MHz er som kjent ikke fordelt enda.

 

NetCom bruker for øyeblikket 1800MHz til LTE utenfor de største byenen (Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø), og vil i løpet av Q1 2013, også aktivere 1800MHz der.

 

Mobile Norway (Tele2 & Network Norway) bygger ut LTE kun i 1800MHz (i påvente av 800MHz auksjonen), de åpner nettet i januar 2013.

Lenke til kommentar

Litt herlig å se at Telenor må bite i eplet og lansere internasjonal Iphone-støttede frekvenser.Sitat fra artikkel:

Det ble en smule oppstandelse da Apple lanserte sin iPhone 5-modell. Den har nemlig LTE/4G-støtte, men den støttet ikke de frekvensene som i utgangspunktet var valgt her i Norge. Senere ble det kjent at Telenor jobber med å sørge for støtte også for denne telefonen. Den støtten er imidlertid et stykke unna. Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor sa for en tid tilbake at dekning ville være på plass i løpet av første halvår 2013.
Bakvendtlandet Norge. Hvorfor ikke ta hensyn til det internasjonale når man først undersøker sakenes tilstand?

 

Så, la meg se om jeg forstår deg riktig?

 

Du mener at Telenor/Netcom burde sjekke hva iPhone 5 kommer med, i lang tid før den blir lansert, istedetfor at iPhone 5 følger den standarden som i hvert fall tre andre selskaper har vist at de kan følge? Det er ikke akkurat som om iPhone 5 støtter veldig mange land, i hvert fall ikke når den kom ut. Da var det flere land som hadde 4G, men som ikke støttet iPhone. Apple måtte ut med en liten liste over land som faktisk støttet iPhones 4G.

 

Jeg liker at du tar utgangspunkt i at Apple er den som legger standarden. Det er jo det Apple er kjent for. Å følge eksisterende standarder.

Her har du tre mobiler (og med PadFone 2 og Note II er det fem mobiler og fire selskap) som støtter den 4G som Telenor i dag bruker, men de burde jo tenkt på hva iPhone kommer til å bruke, fordi det er jo DET som er den internasjonale standarden.......

Bakvendtlandet Norge.

 

Og jeg vil igjen understreke at 4G-nettene må tenkes på lenge før iPhone 5 kom ut, for at de skal fungere i dag. De har gjort grep for å støtte iPhone 5, og det ser ut til at det tar ca trekvart år. Jeg vet ikke om de hadde gjort noe i forkant, da. Men hvis de hadde det, betyr det jo at det tar enda lenger tid. iPhone 5 burde heller ta hensyn til internasjonale standarder, og bruke det "alle andre" bruker. Vi vet jo dog at dette ikke er typisk hverken Apple eller USA, så det er jo forventet at de bruker andre standarder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Snakker man fortsatt om LTE eller er det ekte 4G det er snakk om?

LTE har f.eks maks 299.6 Mbit/s mens 4G har 1 Gbit/s.

LTE støtter raske bevegelser, opptil 350 eller 500 km/t, noe som burde vært fint å bruke på tog, mens 4G synker til maks 100 Mbit/s om man beveger seg men tilbyr 1Gbit/s om man står i ro.

 

Med sammsnblandingen av LTE og 4G så er det fint om man presiserer dette.

 

To vidt forskjellige ting kan ikke blandes sammen slik det gjør. LTE er bra om man er i bevegelse, mens 4G er raskt om man står i ro. 4G tilbyr faktisk kun 1/3 av hastigheten til LTE om man beveger seg (f.eks i bil eller tog).

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Ser ikke poenget med 4G-telefon om man ikke har de dyreste abbonementene.

Fra 6.12.12 begrenser Telenor og djuice hastigheten på mobilabbonementene, uavhengig når abbonementene ble opprettet.

 

Fra og med 06.12.2012 er det begrensninger på de forskjellige abonnementene. djuice simply får hastighet opptil 6 Mbit/s. djuice easy og djuice phone får hastighet opptil 10 Mbit/s. djuice multi får hastighet opptil 20 Mbit/s. djuice all in 1 S,M, L får hastighet opptil 10 Mbit/s

 

Komplett M og L fra Telenor har også inntil 10 Mbit/s.

Dette er jo 3G-hastigheter!

 

Latterlig av Telenor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...