Gå til innhold

Guide: Android-skolen del 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En fiffig liten detalje som jeg liker godt er å skjule status-baren også for å få det hele litt ryddigere. Alt man trenger derfra er egentlig bare notifikasjoner om tapt anrop/sms, men man får disse på respektive ikoner også. (Helt nederst) Det man ser helt øverst er ikke statusbar, men widget hvor jeg har valgt de hyppigste quicksettings og lommelykt.

 

Ved å legge inn en gesture for stausbar er den lett tilgjengelig om man vil inn dit.

 

Min hjemmeskjerm med selvlaget widget: (joda, vet jeg har to klokker der. Work in progress)

 

post-131485-0-59842400-1353909615_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

See what he did? Fullt mulig ved å jailbreake ^^. Gjerne ikke i like stor grad, but still.

 

Er ganske begrenset hva du får gjort med jailbreak. Dessuten er det få som har stor nok teknisk innsikt eller tør og jailbreake. Selv fant jeg ut at det var vanskelig og kronglete og skifte tema på iPhone etter JB. En annen ting er at nesten alt av mods har såpass mye bugs at de nesten er ubrukelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, teknisk innsikt er vel strengt tatt ikke noe man trenger for å jailbreake med verktøyene for det. Får man til dette med launchers uten problem på android så klarer man definitivt å jailbreake en iphone.

 

Har ikke gjort det selv på iphone på lange lange tider, mener dog å huske at det var en smal sak å endre tema med appene som var lagd for det. Selv om det som med launcherene jeg skriver om under, er mange som er bugga/halvferdige etc.

 

Mulig android launchers har blitt bedre siden sist jeg prøvde meg. Men min erfaring er at svært mange launchers er ufattelig dårlige, bugs er en ting, men grunnleggende funksjonalitet som forsvinner fordi launcheren ikke nødvendigvis er kompatibel med akkurat den telefonen du har. Samt at det ofte er svært knotete å få widgets som passer, og som kan skinnes. Husker jeg reiv meg greit i håret fordi det alltid var et eller annet element som ødela det jeg prøvde å få til ved å ikke kunne skinnes, ikke fungerte, eller som bare var b0rked i den launcheren.

 

Utvilsomt gøy å knote med når man får det til though, i begge os.

 

 

 

Lenke til kommentar

En fiffig liten detalje som jeg liker godt er å skjule status-baren også for å få det hele litt ryddigere. Alt man trenger derfra er egentlig bare notifikasjoner om tapt anrop/sms, men man får disse på respektive ikoner også. (Helt nederst) Det man ser helt øverst er ikke statusbar, men widget hvor jeg har valgt de hyppigste quicksettings og lommelykt.

 

Ved å legge inn en gesture for stausbar er den lett tilgjengelig om man vil inn dit.

 

Min hjemmeskjerm med selvlaget widget: (joda, vet jeg har to klokker der. Work in progress)

 

post-131485-0-59842400-1353909615_thumb.png

Fin den. Personlig foretrekker jeg å ikke vise klokka. Klokke har jeg på statusbaren, på armen og generelt på alle mulige enheter rundt meg. Samme med været i stor grad. Det har jeg utenfor.

 

Jeg får legge ved min lille widget også. En "tilfeldig sitater"-sak jeg lagde for en stund siden. Oppdatert for Android 4.2 nå, med støtte for lock-screen.

post-41438-0-89789300-1352897390_thumb.png

Lenke til kommentar

Fin den. Personlig foretrekker jeg å ikke vise klokka. Klokke har jeg på statusbaren, på armen og generelt på alle mulige enheter rundt meg. Samme med været i stor grad. Det har jeg utenfor.

 

Jeg får legge ved min lille widget også. En "tilfeldig sitater"-sak jeg lagde for en stund siden. Oppdatert for Android 4.2 nå, med støtte for lock-screen.

Vel, jeg er helt avhengig av både statusbar og klokke på min mobil. Armbåndsur kan fort gå feil, spesielt om man flytter seg en tidssone eller tre. Sitater kan jeg dog klare meg fint uten (man blir jo bombet med dette om man logger seg på en linux-maskin uansett). Hva vær-widgets angår så er det jo flere av dem som viser værvarsel for et par dager fremover noe som jeg synes er greit. Dagens vær er nok mer "nice to know", selv om det av og til er greit å vite at det skal begynne å regne i løpet av dagen selv om det er opphold utenfor vinduet ditt.

 

Jailbreak av iOS gir deg ikke på langt nær de samme mulighetene for tilpassing slik en rootet Android gjør. iOS startskjermen er fremdeles veldig statisk og man er litt prisgitt hva man finner i Cydia. Det morsomme er jo at man finner apps for rootede telefoner helt lovlig i Google Play store.

 

Ellers så har jeg funnet en bra launcher som heter Nova Launcher som jeg fremdeles synes er meget bra (på en Samsung tlf). Den er kanskje ikke like bra på HTC om man må ha Sense-widgets...

Lenke til kommentar

Vel, jeg er helt avhengig av både statusbar og klokke på min mobil. Armbåndsur kan fort gå feil, spesielt om man flytter seg en tidssone eller tre. Sitater kan jeg dog klare meg fint uten (man blir jo bombet med dette om man logger seg på en linux-maskin uansett).

 

...snip...

Var nok litt uklar. Det jeg mente var: Jeg har klokke på statusbaren, derfor trenger jeg ikke klokke i en widget. Det blir dobbelt opp på mobilen, i tillegg til de klokkene man har andre steder. Dårlige armbåndsur går fort feil (de billigste og dyreste -> designklokker). Gode klokker går for det meste riktig, men point taken. Forøvrig sjelden jeg flytter meg over tidssoner uten å være klar over det. :)

 

What? Sitater er jo fremtiden! Eller ikke. Jeg laget den først og fremst fordi jeg ville sette meg litt inn i apps og widgets på Android. I tillegg til at jeg har sånn cirka 20k sitater liggende som et resultat av en tilsvarende widget til Wordpress...

 

Plass på "hjemmeskjermene" er begrenset. Derfor velger jeg heller å ha apps jeg bruker ofte der, for det meste samlet i grupper. I tillegg til kalender (jeg har 8 kalendere... Jobb, privat, kone, barn, osv) og en liten widget for datatrafikk.

Lenke til kommentar

Kort spørsmål om antivirus på Android:

Er det noen som har fått noe utbytte av antivirus på sin mobil? Eller som kanskje kjenner noen som har fått det? Altså, har det blitt funnet virus, trojaner eller annet hos noen?

 

Og hvis ja, hva er kilden? Play, tredjeparts store eller "bukta"?

Lenke til kommentar

Var nok litt uklar. Det jeg mente var: Jeg har klokke på statusbaren, derfor trenger jeg ikke klokke i en widget. Det blir dobbelt opp på mobilen, i tillegg til de klokkene man har andre steder. Dårlige armbåndsur går fort feil (de billigste og dyreste -> designklokker). Gode klokker går for det meste riktig, men point taken. Forøvrig sjelden jeg flytter meg over tidssoner uten å være klar over det. :)

 

Dyre armbåndsur er oftere unøyaktige, fordi de er mekaniske, og har andre ting som gjør de dyre. Det har sjeldent noe med presisjonen å gjøre. Ett preist kvartsur trenger ikke å være dyrt. For all del, jeg mener ikke at dyre ur er for upresise, men jeg føler ikke det er det som er hovedforskjellen mellom dyre og billige ur.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dyre armbåndsur er oftere unøyaktige, fordi de er mekaniske, og har andre ting som gjør de dyre. Det har sjeldent noe med presisjonen å gjøre. Ett preist kvartsur trenger ikke å være dyrt. For all del, jeg mener ikke at dyre ur er for upresise, men jeg føler ikke det er det som er hovedforskjellen mellom dyre og billige ur.

 

AtW

Kommer jo selvsagt an på hvor man setter grensen for billig og dyr også. Jeg betaler med glede mer for kvalitet, men ikke like villig for kun merke. En klokke skal ikke bare vise tiden, men også tåle en støyt. Samtidig skal den for mange være et smykke. Omtrent som en mobil med andre ord... ;)

 

Og da ble det jo ikke helt off-topic likevel.

 

Mer on-topic: Noe av den største styrken til Android er jo nettopp disse mulighetene vi har til å forandre mobilen til vårt eget velbefinnende. Fra noe så enkelt som å endre bakgrunnsbilde eller ringelyd, til å forandre launcher, oppførsel (med tasker og tilsvarende) eller bytte ut med en helt annen rom. Og det er opp til hver enkelt hva man vil forandre, om noe som helst.

Lenke til kommentar

Tja, teknisk innsikt er vel strengt tatt ikke noe man trenger for å jailbreake med verktøyene for det. Får man til dette med launchers uten problem på android så klarer man definitivt å jailbreake en iphone.

 

Har ikke gjort det selv på iphone på lange lange tider, mener dog å huske at det var en smal sak å endre tema med appene som var lagd for det. Selv om det som med launcherene jeg skriver om under, er mange som er bugga/halvferdige etc.

 

Mulig android launchers har blitt bedre siden sist jeg prøvde meg. Men min erfaring er at svært mange launchers er ufattelig dårlige, bugs er en ting, men grunnleggende funksjonalitet som forsvinner fordi launcheren ikke nødvendigvis er kompatibel med akkurat den telefonen du har. Samt at det ofte er svært knotete å få widgets som passer, og som kan skinnes. Husker jeg reiv meg greit i håret fordi det alltid var et eller annet element som ødela det jeg prøvde å få til ved å ikke kunne skinnes, ikke fungerte, eller som bare var b0rked i den launcheren.

 

Utvilsomt gøy å knote med når man får det til though, i begge os.

 

Google Play -> Søk (eller gå på mest nedlastet/betalte/populære apps) -> Installer.

 

Dersom du ikke er fornøyd med de themes som allerede er der -> Finn nye på samme måte, eller via appen selv.

 

Altså... Det skal mye til å bli enklere enn det :-P

 

Vel, jeg er helt avhengig av både statusbar og klokke på min mobil. Armbåndsur kan fort gå feil, spesielt om man flytter seg en tidssone eller tre. Sitater kan jeg dog klare meg fint uten (man blir jo bombet med dette om man logger seg på en linux-maskin uansett). Hva vær-widgets angår så er det jo flere av dem som viser værvarsel for et par dager fremover noe som jeg synes er greit. Dagens vær er nok mer "nice to know", selv om det av og til er greit å vite at det skal begynne å regne i løpet av dagen selv om det er opphold utenfor vinduet ditt.

 

Jailbreak av iOS gir deg ikke på langt nær de samme mulighetene for tilpassing slik en rootet Android gjør. iOS startskjermen er fremdeles veldig statisk og man er litt prisgitt hva man finner i Cydia. Det morsomme er jo at man finner apps for rootede telefoner helt lovlig i Google Play store.

 

Ellers så har jeg funnet en bra launcher som heter Nova Launcher som jeg fremdeles synes er meget bra (på en Samsung tlf). Den er kanskje ikke like bra på HTC om man må ha Sense-widgets...

 

Korrigering: Jailbreaket iOS har mindre tilpasningsmuligheter enn Android har UTEN root.

 

Jeg har ikke root, og har vel strengt tatt aldri vurdert det noe særlig heller. Jeg personaliserer min Android akkurat så mye jeg har lyst (Nå forandrer jeg ikke akkurat hele verden, men allikevel, du kan gjøre ekstremt mye uten root.)

 

 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange trekker fram root i det hele tatt. Folk gjør ting så utrolig mye vanskeligere enn det egentlig er... De lar på en måte dem som ikke kjenner Android fortsette å tro at Android faktisk er vanskelig og komplisert, og at man faktisk må kunne noe for å modifisere.

Bare se på beskrivelsen min der oppe. Det er like vanskelig som å prøve ut et nytt spill fra Google Play eller AppStore, og det er ingen som sier at dette er en svært vanskelig operasjon, hvor man trenger root og jailbreak...

Lenke til kommentar

Har rootet Android tidligere, for å legge inn diverse apper som krevde det og noen ekstra muligheter i roms som jeg endte opp med å aldri bruke.

 

Nå har jeg en Galaxy Nexus med Android 4.2 (vanilla ftw). Takju forøvrig. Har ikke savnet root en eneste gang. Forøvrig er det slik at en rootet mobil er mindre sikker, selv om det sikkert er en non-issue for de fleste.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...