Gå til innhold

Omtale: Sirui T-2205X og Induro CT014


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tilgang på reservedeler er også viktig hvis man bruker stativ mye og er avhengig av rask deletilgang.

 

På hjemmesiden til Sirui finner man splitt-diagrammer på stativene som forenkler jobben med og finne riktig del, men på Induro står delene beskrevet, noe som kan gjøre at man kan oppleve og bestille feil del.

 

Men det viktigste er om man faktisk får tak på deler og hvor fort det går uansett stativ-merke, flere som opplever problemer ved og henvende seg til Norsk importør angående dette, kan være enklere og henvende seg direkte til produsent eller eBay.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Bare et kort spørsmål om vektgrensene: Er det vektgrense for kamera/objektiv eller for kamera/objektiv + ryggsekk eller annet man måtte velge å henge på kroken under stativet?

 

Hvilke begrensninger gjelder for plassering av tyngdepunktet? (Se for deg et kamera festet på stativet med et svært fremtungt objektiv uten eget objektivfeste)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bare et kort spørsmål om vektgrensene: Er det vektgrense for kamera/objektiv eller for kamera/objektiv + ryggsekk eller annet man måtte velge å henge på kroken under stativet?

 

Hvilke begrensninger gjelder for plassering av tyngdepunktet? (Se for deg et kamera festet på stativet med et svært fremtungt objektiv uten eget objektivfeste)

 

Dette var et veldig godt spørsmål Simen. Jeg skal se om kan finne ut dette :-) Når det gjelder lastevekt er jeg usikker på om det er beregnet totalt eller inkl bærevekt på krok. Ut i fra min erfaring med stativene tviler jeg på at kroken til noen av stativene tåler mye vekt. Men dette har jeg ikke testet ut.

Lenke til kommentar

Et nybegynner spørsmål: Følger det ikke med selve kamerafeste med vater og styrehendel? Er ikke det vanlig?

 

Normalt gjør det det, men på denne type stativer som er litt mer "proffe" ønsker kjøper selv å bestemme hvilken hode man ønsker, men man finner også pakkeløsninger i denne klassen også.

 

Ser at sirui ikke står oppført i prisguiden som produsent, man må søke spesifikk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Bare et kort spørsmål om vektgrensene: Er det vektgrense for kamera/objektiv eller for kamera/objektiv + ryggsekk eller annet man måtte velge å henge på kroken under stativet?

Data for vektgrense er så vidt jeg veit ikke standardiesert.

 

Jeg oppfatter det som om de fleste produsenter oppgir bæreevne i betydning hvor mye vekt stativet tåler før det begynner å svikte. Hiver du på så mye vekt, så vil de vibrasjonsdempenede egenskapene gjerne være tilnærma null.

 

Jeg for min del forsøker å laste maks en tredel av oppgitt bæreevne totalt. Og da snakker jeg om ved relativt korte brennvidder (opp til ca 200mm).

 

Jeg har nettopp bestilt meg en 400/4 og ved en slik brennvidde vil jeg gjerne på bæreevne på minst fem ganger totalvekt, altså minmum 15 kg. Det vil si at jeg vil måtte skifte både stativ og hode.

Med en slik rigg regner jeg med å få skarpe bilder ned mot 1/30s - 1/100s.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Skjønner ikke helt logikken deres når det gjelder bæreveske. For min del er bærevesken til Induro den beste, den har nemlig plass til stativ med påmontert hode!

De gangene jeg bruker bæreveske på stativet i forbindelse med transport er jeg veldig glad for at jeg ikke trenger å ta av stativhodet og skulle legge det i en eller annen veske/bag, men at det faktisk kan være der det hører hjemme - på toppen av stativet.

Lenke til kommentar

Tilgang på reservedeler er også viktig hvis man bruker stativ mye og er avhengig av rask deletilgang.

 

På hjemmesiden til Sirui finner man splitt-diagrammer på stativene som forenkler jobben med og finne riktig del, men på Induro står delene beskrevet, noe som kan gjøre at man kan oppleve og bestille feil del.

 

Men det viktigste er om man faktisk får tak på deler og hvor fort det går uansett stativ-merke, flere som opplever problemer ved og henvende seg til Norsk importør angående dette, kan være enklere og henvende seg direkte til produsent eller eBay.

Godt poeng med reservedeler. Jeg har et Sirui travel tripod Pro SIRUI T1205X MINI Carbon Fiber som en av festeskruer for ben gjenget seg ut og forsvant (forøvrig en klar svakhet med dette stativet). eBay selger klarte ikke å skaffe ny del. Heldigvis fant jeg selv en skrue med mutter som passet.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt logikken deres når det gjelder bæreveske. For min del er bærevesken til Induro den beste, den har nemlig plass til stativ med påmontert hode!

Litt sent svar, men:

 

Kommer sikker an på hvilken modell en har kjøpt. Jeg har en Induro AT413 og der er ikke bæreveska stor nok til annet enn bare stativet. Mao blir den ikke brukt av meg, desverre. Skulle gjerne hatt den stor nok til full rigg.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...