Gå til innhold

Test: Lian Li PC-V650


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg nekter å tro at det kabinettet er over 49cm i bredden, som dere oppgir. Om det stemmer så er det i hvertfall ikke et lite kabinett.

 

Klart det blir tull når de oppgir størrelsen på eska som kabinettet kommer i.

 

Kabinettet er 251 mm bredt, 360 mm høyt og 427 mm dypt.

 

Det er også feil at PSU er i bunnen, PSU er plassert 90 grader i forhold til vanlig, og kommer akkurat over eventuelle skjermkort.

Lenke til kommentar
Vi vil absolutt anbefale at man kobler viftene til en eller annen form for viftestyring, for eksempel på hovedkortet. Uten dette synes vi støyen blir for dominerende.

 

Hvorfor prøver dere ikke med alle viftene på 5 volt og bare vifte i front og bakkant? Hadde gjort testen interessant for de av oss som ønsker en stillegående maskin og er ikke snakk om mye jobb for å få til.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

NASifistisk.

 

Lian Li har et mATX med like mange 3,5 plasser som koster halvparten og er omtrent samme størrelse (2 cm høyere, 4 cm dypere og 5 cm smalere). Har ikke like mange 2,5'' plasser, men 2 5,25 kan fint konverteres til en del plasser.

 

Ikke like elegante løsninger på alt - men klart brukbart.

Lenke til kommentar

DET, forander jo sagen sagede manden. Han sagede i spiger. Takk for den oppklaringen Bolson ! Du er en bra mann å ha som kan rette opp tullette ting ! I går, før Bolson skrev, tenkte jeg at de som vanlig tok feil av Bredde og Dybde, og syns likevel det ble for stort til mitt bruk. Så viser det seg jo at dette er helt fint.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så vil jeg også si at Power i bunn av kassa er en toskete plassering som jeg ikke finner godtagbar.

Jeg ønsker PSU nede, kan ikke se noen vektig grunn til at den skal være på toppen. Dum vektfordeling og blir den blir matet med varmluft.

 

Et annet alternativ er Fractal's Define mini (210x395x490mm). Større, men lydisolert.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

For dere som syns det er litt smått, så har dere jo PC-V700-utgaven: http://www.tomshardw...v700,15240.html

 

Bittelitt større ^^

Liker ikke slike mål. Men en tomme er ofte oppgitt å være 2,54 cm. Så la oss gange opp til centimeter for ordens skyld, slik at vi nordmenn kan forholde oss til dette:

 

Ditt alternative forslag er så stort:

 

Høyde 15,74" = 38,7096 cm (38,7)

Bredde 8,26" = 20,9804 cm (21,0)

Dybde 19,52" = 49,58,08 cm (49,6)

 

Og for at dere skal slippe å scrolle, så er Bolsons verdier for kabinettet i artikkel slik i forhold:

Kabinettet er

360 mm høyt

251 mm bredt

427 mm dypt

Endret av G
Lenke til kommentar

Viftestøy bør ikke være et tema med mindre det er snakk om å kjøre tallknusing eller 100% last på GPU 24/7. Dagens kremkomponenter (GTX 670 DirectCU II, i5 3570K @ 4.4 GHz) krever ikke stort av luftflyt og kabinettvifter satt til 250-400 RPM holder rikelig. Til prosessorkjøling holder det med feks Noctua NH-U12P SE2 @ 600-800 RPM. Med BH-U12P SE2 har jeg ca 70 grader på min 980x @ 4 Ghz med full last på 6 kjerner og viften @ 800 RPM. Det er kun 10 grader høyere enn med viften på 1400 RPM som gir et ikke akseptabelt støynivå for daglige arbeidsøkter. På GTX 670 med tedjepartkjøler kan man godt ha samme vifteturtall som ved idle inntiltil temperaturen er 5-10 grader under normal operasjonstemperatur for chipen, altså 85 grader. Bare sørg for å øke turtallet 2-300 RPM et sted etter 70-75 grader og ha minst 50% turtall på 90 grader og 100% på 95 grader.

På mitt kort er idle-turtall 25% med 1200 RPM.Noe sjenerende støy fra grafikkortet blir det selvsagt på titler som gir 100% last, men majoriteten av spill holder seg etter mine erfaringer i 1920x1080 nermere 50% last enn 100% slik at man i praksis kan spille med viften på idle-turtall, ikke sjenerende støynivå, og likevel ikke ha mer enn 60-70 grader påGPU.

 

Man kan doble turtallet på viftene uten at man får betydelig lavere temperaturer på komponentene. Med andre ord får man ufordelaktig mye viftestøy til ingen nytte. Det har lite hensikt å overdrive kjølingen med mindre det er snakk om maskiner som brukes til kritiske oppgaver og selv der har det lite for seg så lenge komponentene er innenfor akseptable driftstemperaturer. Komponentene er mest sannsynlig skiftet ut lenge før de degraderes av høyere temperaturer og normalt skal man heller ikke nå høye nok temperaturer til å oppleve ustabilt system.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Bare til generell plassering av Power. Varm luft stiger, og er derfor mye lettere å kvitte seg med om alle vifter drar samme vei. Et Power nede suger luft ovenfra og ned og pøser ut lufta ut foran i bunn av kabinettet. Iallfall går det den veien i Arctic cooling. Det er mot det naturlig varmluft gjør, og viftene blir mye mindre effektive da, og vil motarbeide viftene bak i kabinettet som også drar lufta ut. Nei, må nok tenke litt over flowretningen.

 

Lenke til kommentar

Bare til generell plassering av Power. Varm luft stiger, og er derfor mye lettere å kvitte seg med om alle vifter drar samme vei. Et Power nede suger luft ovenfra og ned og pøser ut lufta ut foran i bunn av kabinettet. Iallfall går det den veien i Arctic cooling. Det er mot det naturlig varmluft gjør, og viftene blir mye mindre effektive da, og vil motarbeide viftene bak i kabinettet som også drar lufta ut. Nei, må nok tenke litt over flowretningen.

Men, betyr det særlig dersom man lar flowretningen gå fra foran i kabinettet og ut med aktive vifter også bak i kabinettet både oppe og nede?
Lenke til kommentar

PSU i bunn skal suge lufta inn fra under kabinettet og ut bak - det er det som er den korrekte og optimale konfigurasjon for PSU i bunn. Vi får da i realiteten to kjølesoner, hvor PSU har en egen. Løsningene med 1 til 2 vifter bak/oppe i kabinettet gir sammen med vifter i front en egen kjølesone for CPU/HK/GPU/HD adskilt fra PSU. Det gir god kjøling for disse komponentene, samt at PSU ikke kjøles med varmere luft enn nødvendig. Artic Cooling har altså en lite egnet flyt i denne sammenhengen.

 

V650 er her litt spesiell, da PSU i realiteten er plassert slik at den trekker luft rett fra der hvor GPU og andre tilleggskort er plassert og sender den ut bak.

Lenke til kommentar

Bare til generell plassering av Power. Varm luft stiger, og er derfor mye lettere å kvitte seg med om alle vifter drar samme vei. Et Power nede suger luft ovenfra og ned og pøser ut lufta ut foran i bunn av kabinettet. Iallfall går det den veien i Arctic cooling. Det er mot det naturlig varmluft gjør, og viftene blir mye mindre effektive da, og vil motarbeide viftene bak i kabinettet som også drar lufta ut. Nei, må nok tenke litt over flowretningen.

Viftene bak blåser inn, ikke ut.
Lenke til kommentar

Det er baklengs å ha mer enn én til to SSDer på 256-512 GB i en bruks-PC. Kjør lagringen over nettverket isteden for å lage komplekse systemer med fler komponenter enn nødvendig.

Jeg har PCen full av disker. Det kommer ikke til å skje i fremtidige oppsett.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er baklengs å ha mer enn én til to SSDer på 256-512 GB i en bruks-PC. Kjør lagringen over nettverket isteden for å lage komplekse systemer med fler komponenter enn nødvendig.

Jeg har PCen full av disker. Det kommer ikke til å skje i fremtidige oppsett.

Enig der, ute etter noe uten displasser selv.. PCI-E SSD ftw!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...