Gå til innhold

Guide: IEEE 802.11ac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker 802.11n i dag og selv om det er dønn stabilt er det for lav ytelse. Overføring fra en trådløs til en annen trådløs klient er plagsomt treg. Jeg skal definitivt oppgradere så fort det kommer 801.11ac klienter i form av adaptere til ethernet. Jeg har behov for 1 router og 2 klienter og da blir det litt vel råflott å kjøpe inn 3 stk routere til nærmere 2000,- pr stk.

Lenke til kommentar

Dessverre er det såpass mange nettverk i mange tettbygde strøk at grensen ligger der. Jeg bor veldig sentralt til i Trondheim, og på noen kanaler går alt i sirup. Jeg har funnet en som det flyter greit på, men det er fortsatt langt dårligere enn om jeg skulle vært alene om å bruke de frekvensene i nabolaget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessverre er det såpass mange nettverk i mange tettbygde strøk at grensen ligger der. Jeg bor veldig sentralt til i Trondheim, og på noen kanaler går alt i sirup. Jeg har funnet en som det flyter greit på, men det er fortsatt langt dårligere enn om jeg skulle vært alene om å bruke de frekvensene i nabolaget.

 

På 5GHz er det ikke like ille. Det er det færre som bruker og det er også noen flere tilgjengelige kanaler i utgangspunktet, men det er selvfølgelig bare et tidsspørsmål før det er fullt der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er meget mulig. Men aksesspunktet jeg har i dag støtter ikke 5 GHz, og jeg har konkludert med at kabel er løsningen for de fleste enhetene mine.

 

Det er egentlig helt latterlig at jeg skal få inn over 100 nettverk på 2,4 GHz, men sånn er det når man bor som sild i tønne midt i byen.

 

802.11ac er bare relevant for 5GHz båndet. 11n er så langt det går i 2.4GHz båndet. (2.4GHz båndet er bare 80MHz bredt.)

Lenke til kommentar

Sweet!

 

Tenkte litt for meg selv her:

 

Max teoretisk hastighet (for oss dødlige uten ville raid-oppsett osv.)

 

Wifi 5G- 6.93 Gbit/s

Flaskehals
=
Sata 6
Gbit/s ==> 6.00 Gbit/s =
760 MB/s

Flaskehals
= (En god)
SSD
==>
520MB/s (les)
,
320MB/s (skriv)

(Flaskehals = CPU?)

(Flaskehals = Software?)

(Flaskehals = andre ting?)

 

Blir SSD'en den siste og avgjørende flaskehalsen her? Eller er det andre ting som begrenser ytelsen? Jeg tenker da kun på singel HDD/SSD og ikke noe raid-oppsett eller RAM-disk eller annen slags magi.

Endret av Hiss
Lenke til kommentar

Sweet!Tenkte litt for meg selv her:Max teoretisk hastighet (for oss dødlige uten ville raid-oppsett osv.)Wifi 5G- 6.93 Gbit/s

Flaskehals
=
Sata 6
Gbit/s ==> 6.00 Gbit/s =
760 MB/s
Flaskehals
= (En god)
SSD
==>
520MB/s (les)
,
320MB/s (skriv)
(Flaskehals = CPU?)
(Flaskehals = Software?)
(Flaskehals = andre ting?)
Blir SSD'en den siste og avgjørende flaskehalsen her? Eller er det andre ting som begrenser ytelsen? Jeg tenker da kun på singel HDD/SSD og ikke noe raid-oppsett eller RAM-disk eller annen slags magi.

 

Kan fort bli en flaskehals når flere bruker det samtidig, overføring av filer fra flere pc'er samtidig ol.

 

Men man vil jo ha litt å gå på om man bruker dette nettet, en ssd kommer nok (mest sansynlig) til å vere vesentlig sprekere når dette kommer også.

Med de fleste som har dårlig tid når det gelder overføring bruker vel noe som er kjappere enn gbit nett.

Lenke til kommentar

Sweet!Tenkte litt for meg selv her:Max teoretisk hastighet (for oss dødlige uten ville raid-oppsett osv.)Wifi 5G- 6.93 Gbit/s

Flaskehals
=
Sata 6
Gbit/s ==> 6.00 Gbit/s =
760 MB/s

Flaskehals
= (En god)
SSD
==>
520MB/s (les)
,
320MB/s (skriv)

(Flaskehals = CPU?)

(Flaskehals = Software?)

(Flaskehals = andre ting?)

Blir SSD'en den siste og avgjørende flaskehalsen her? Eller er det andre ting som begrenser ytelsen? Jeg tenker da kun på singel HDD/SSD og ikke noe raid-oppsett eller RAM-disk eller annen slags magi.

 

Kan fort bli en flaskehals når flere bruker det samtidig, overføring av filer fra flere pc'er samtidig ol.

 

Men man vil jo ha litt å gå på om man bruker dette nettet, en ssd kommer nok (mest sansynlig) til å vere vesentlig sprekere når dette kommer også.

Med de fleste som har dårlig tid når det gelder overføring bruker vel noe som er kjappere enn gbit nett.

 

Ok, men sett at det kun er én bruker og wifi-nettet kun brukes av én maskin, hva vil da være flaskehalsen? Hvor mye data kan en "vanlig" high-end CPU flytte?

Lenke til kommentar
Ok, men sett at det kun er én bruker og wifi-nettet kun brukes av én maskin, hva vil da være flaskehalsen? Hvor mye data kan en "vanlig" high-end CPU flytte?

 

CPU blir neppe flaskehalsen, og blir det for ille så kan du ty til en Ramdisk.

Flytte noen Gigabytes per sekund (Ja Gigabytes, ikke bits) burde da holde en stund til, bare sørg for å ha nok RAM.

 

Lenke til kommentar

Dessverre er det såpass mange nettverk i mange tettbygde strøk at grensen ligger der. Jeg bor veldig sentralt til i Trondheim, og på noen kanaler går alt i sirup. Jeg har funnet en som det flyter greit på, men det er fortsatt langt dårligere enn om jeg skulle vært alene om å bruke de frekvensene i nabolaget.

 

På 5GHz er det ikke like ille. Det er det færre som bruker og det er også noen flere tilgjengelige kanaler i utgangspunktet, men det er selvfølgelig bare et tidsspørsmål før det er fullt der også.

 

802.11ac med 160mhz kanaler kan virkelig bli spennende. :(

Kan bli en skikkelig gledesdreper når man har 2 naboer som er skikkelig tette, setter router'ne sine på maks styrke og på midt på båndet.. slik at det ikke er flere ledige kanaler.. jippi!

Lenke til kommentar
Ok, men sett at det kun er én bruker og wifi-nettet kun brukes av én maskin, hva vil da være flaskehalsen? Hvor mye data kan en "vanlig" high-end CPU flytte?
CPU blir neppe flaskehalsen, og blir det for ille så kan du ty til en Ramdisk.Flytte noen Gigabytes per sekund (Ja Gigabytes, ikke bits) burde da holde en stund til, bare sørg for å ha nok RAM.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_device_bit_rates er en god side å bruke til slikt. CPU kan typisk flytte like mye data som minnet, så det kan man bruke som referanse. En moderne prosessor klarer over 100 gigabit per sekund, og ingen overføringsstandarder er i nærheten av dette. 802.11ac klarer ca 7 gbit/s som teoretisk maks.

Lenke til kommentar

Ja, det er meget mulig. Men aksesspunktet jeg har i dag støtter ikke 5 GHz, og jeg har konkludert med at kabel er løsningen for de fleste enhetene mine.Det er egentlig helt latterlig at jeg skal få inn over 100 nettverk på 2,4 GHz, men sånn er det når man bor som sild i tønne midt i byen.

 

Har akkurat samme problem. Sitter i etasjen over routeren, så er vel ca 3m luftlinje. Gammel bygård, så det er ingen betongvegger eller noe, likevel har jeg bare 4M/bit med usb-adapter( Vet det er crap, men av en eller annen grunn er PCI-E kortet min enda dårligere).

 

Skal ha 15m/bit egentlig :/ Blir fort krøll når 4stk spiller og sitter i Skype..

Lenke til kommentar

Har selv en Asus RT-N56U, og kjører full guffe på 5G-båndet og får effektivt over 1 MB/s med en 12 mbit internett-linje. Føler ikke noe behov for noen nye standarder på lenge ennå.

 

Jeg har 70mbit internett-linje, men får ikke mer enn ~50mbit over 802.11n (5 GHz) slik oppsettet er her. Føler et behov for noen nye standarder, helst i går.

Lenke til kommentar

En annen fordel er at man på feks Asus sin AC router kan koble på en USB disk og bruke den som en WiFi-NAS med grei skrive/leseytelse.

 

Jeg sitter å leker på tanken om å kjøpe den selv.

Dagens mobile enheter har nok "bare" N standard, men man kan bytte ut de kortene også. Men jeg har selv en gammel draft N router :-P D-Link DIR635. Men hovedgrunnen blir i så tilfelle ikke for å utnytte AC med en gang (det går jo ikke), men jeg får jo da skikkelig N-standard også, fremfor "opp til 150mbit". Samt det er jo VPNstøtte,m.m. i den AC routeren til Asus.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...