Gå til innhold

Kompakt pc til bruk i stua Acer aspire x1935


Anbefalte innlegg

Trenger en pc som tar mindre plass i stua.

 

Den blir brukt mest som multimediamaskin, avspilling av Hd filer til tv.

 

Bruker den og til videredigering. er koblet til tv, og egen 21" pc skjerm

 

Brukes ALDRI til spilling.

 

Jeg tenkte på en acer aspire x1935 pc, som er passelig størrelse.

 

Men kommer i flere varianter, med små prisforskjeller. Kan noen velge ut noen favoritter for meg.

 

http://www.prisjakt....,1367223#footer

 

1. Skal jeg bry meg om dedikert videominne, eller er det bare salg striks. Jeg spiller ALDRI, bruker den til video redigering, og HD avspilling.

 

 

2: Alle pc er på 2,8-3,3 ghz. Er vel lite forskjell i praksis?

 

3 dual core/quad core i praksis, er vell og lite forskjell i praksis?

 

Hilsen

Lost person

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert å bygge selv? Det kan være morsomt og lærerikt å prøve det, og det er veldig nyttig å vite litt om hvordan PC-en faktisk fungerer. Og ikke minst, du sparer MYE penger på det. Hvis du har lyst til å prøve å bygge selv, så kan jeg sette opp et mye bedre og billigere oppsett enn de fleste ferdigbygde maskinene.

 

Men for å svare på spørsmålene dine:

 

1. Ja, du bør bry deg om dedikert videominne. Det sier noe om hvor bra skjermkortet er, og jeg vil tro du trenger skjermkort med et visst nivå. Men for eksempel en 5450 til 300kr holder, så det er ikke mye penger det er snakk om. Noe mindre enn 500GB dedikert videominne ville jeg uansett ikke ha anbefalt.

 

2. Hvor mange GHz (gigahertz) sier noe om prosessoren. Men det er ikke bare klokkefrekvensen som gjelder når man kjøper CPU. Prøv å finne en i7-prosessor. Det betyr at den har hyperthreading, noe som hjelper når du skal drive med videoredigering.

 

3. Dual/quad core er hvor mange kjerner prosessoren har. Skal du ha en i7, så får du uansett quad core.

 

EDIT: Nå har jeg satt opp et oppsett til litt under prisen på Elkjøp-maskinen, men med mye bedre ytelseskvalitet. Elkjøp tilbyr 6GB RAM med 1333MHz, denne har 16GB med 1600MHz. Prosessoren til Elkjøp er en i3 (altså dual core), og den jeg har funnet er i7 (quad core med hyperthreading) og er nyeste generasjon.

 

Ops, glemte å ta med harddisk. Du kan få 500GB til 460kr, eller evt. 1TB til 580kr.

http://www.dustinhome.no/product/5010615491/seagate-barracuda-7200-14-250gb-7200rpm-sata-600-16mb/#intcmp=searchProvider_dacsa

http://www.dustinhome.no/product/5010586747/seagate-barracuda-7200-12-1tb-7200rpm-sata-600-32mb/#intcmp=searchProvider_dacsa

post-211104-0-37668900-1348319840_thumb.png

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar
Gjest medlem-274603

Maks pris 5000?

 

Driver og setter sammen en superkraftig liten pc til deg her, rundt samme pris men ca 50% kraftigere enn den du har sett på ;)

Endret av medlem-274603
Lenke til kommentar

Er veldig lenge siden jeg rota inni en pc, bortsett fra å bytte skjermkort, minne, hd osv.

 

Men sier gjerne ja takk til et forslag du mener er bedre.

 

Kunne kanskje finne en kamerat som vil bygge den for meg, mot en kasse øl.. (jobber i Ringnes) :-)

 

Men helst ikke større en et midi tower

 

3000-5000 kroner max tenker jeg. Blir som sagt Aldri brukt til spilling

Endret av ulv666
Lenke til kommentar
Gjest medlem-274603

http://www.mpx.no/k/...D6-62FA22CACE9D

 

Jeg havnet på 5300,-

 

6300,- med dedikert skjermkort og blueray leser

 

http://www.mpx.no/k/...7B-E6ADC9F11DA7

 

Da får du operativsystem, og SSD "harddisk" som vi gjøre opplevelsen med pc'en utrolig rask! Siden du har en NAS server vil nok 120gb interndisk i denne bli nok, da w7 home premium vil bruke ca 30gb å gi deg 90 til og rutte med ;-)

 

Skjermkortet har ingen vifte og vil hjelpe til og gjøre pc'en stillegående!

Endret av medlem-274603
Lenke til kommentar

Hva med et AMD system?

 

Min HTPC har følgende komponenter:

Silverstone SST-SG05BB-450 (med 450Watt PSU)

ASUS F1A75-I Deluxe

A8-3870K Quad Core, 3Ghz, 100W, 4MB, Radeon HD6550D (CPU og GPU i samme enhet)

Corsair H40 Hydro Series CPU Kjøler

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (2x4GB)

Corsair SSD Force Series 3, 120GB 2.5"

Akasa Viper 120mm Vifte

 

Dette ble kjøpt i januar, og hadde da en sum på 5044,-

Det er en relativt kraftig maskin, svært stillegående og gode overklokkingsmuligheter for mer ytelse.

Nå ser jeg at hovedkort ikke produseres lenger, men det er sikkert for å gjøre klar til neste generasjon (FM2 Trinity) som er planlgt lansering i Q4'2012. (Innen 3 måneder)

 

Men har ikke prøvd å bruke dette som media converter, og har ikke blu-ray spiller heller. Kan vel droppe vannkjøleren og vifta, og gå for en litt billigere disk. Det burde fungere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er Nvidia GT 630, i forhold til Radeon HD 5450, som er det jeg har i pc nå.

 

Ser at gt 630 er en repacking av gamle skjermkort.

 

Grunnen til at jeg oppgraderer er at jeg følr det hakker litt under avspilling av hd filmer. Det er veldig lite, og kun jeg som merker det i familien.

 

Usikker på om problemet er skjerkort, lite minne, eller dårlige hd disker

Lenke til kommentar

Hvordan er Nvidia GT 630, i forhold til Radeon HD 5450, som er det jeg har i pc nå.

 

Ser at gt 630 er en repacking av gamle skjermkort.

 

Grunnen til at jeg oppgraderer er at jeg følr det hakker litt under avspilling av hd filmer. Det er veldig lite, og kun jeg som merker det i familien.

 

 

Usikker på om problemet er skjerkort, lite minne, eller dårlige hd disker

 

Kan det være 24 Hz fra Blu-ray? Har du 2 Radeon HD 5450 i crossfire som kan lage stuttering?

Bruker maskinen mye minne? (Lett å sjekke :) ) HDD skal som regel være rask nok til å vise 1080p.h/x264 hvis dem klarer mer enn 10MB/s

Lenke til kommentar

24 hz fra bluray?

 

Har bare ett skjermkort, så burde ikke skape noen problemer.

 

Men har veldig mange prosesser løpende, selv om jeg har restartet pc..Er nok litt søppel på den, + at jeg tror HD rett og slett begynner å bli sliten.

 

Men jeg endte opp med en ferdig montert pc fra lefdal. Tror jeg fik en grei del, som om jeg fikk kjeft for å ikke bygge selv:-).

 

Acer Aspire X3 stasjonær PC AX3995 (DT.SJLEQ.011)

 

3.4 GHz Intel Core i7-3770 prosessor

NVIDIA GT 630 Graphics med 2048 MB dedikert minne

12 GB minne og

2000 GB (2 TB) lagringskapasitet

 

http://www.lefdal.com/product/data/stasjonar-pc/ASX3995011/acer-aspire-x3-stasjonar-pc-ax3995-dt-sjleq-011

 

 

Eneste som manglet var en ssd Hd, men bytter den etter hvert, da jeg kan bruke 2T Hd i min nas server.

2 fluer i en smekk. Og BR spiller/brenner har jeg fra før.

 

Fikk en deal på 4990,- er fornøyd. Men takk for alle forslag råd.

Endret av ulv666
Lenke til kommentar

24 hz fra bluray?

 

99% av alle filmer er filmet i 24Hz. Det er denne frekvensen de bruker på kino. LCD og LED kjører som regel 60Hz og må kompensere. Det er også som regel blu-ray er levert med.

 

ok..forstår..nei da er det nok ikke det som er problemet. For er bare ved avspilling fra pc, jeg legger merke til hakking. Ikke når jeg bruker br-spilleren. er og litt forskjell i hvor mye det hakker..Og gom player hakker litt mindre enn vlc..Mens windows mediaspiller er værst.

Lenke til kommentar

24 hz fra bluray?

 

99% av alle filmer er filmet i 24Hz. Det er denne frekvensen de bruker på kino. LCD og LED kjører som regel 60Hz og må kompensere. Det er også som regel blu-ray er levert med.

 

ok..forstår..nei da er det nok ikke det som er problemet. For er bare ved avspilling fra pc, jeg legger merke til hakking. Ikke når jeg bruker br-spilleren. er og litt forskjell i hvor mye det hakker..Og gom player hakker litt mindre enn vlc..Mens windows mediaspiller er værst.

Har du prøvd XBMC?

http://xbmc.org/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...