Gå til innhold

Test: Samsung NP900X3C


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Intel HD Graphics 4000"Nei takk!

 

Hallo ???? Dette er ikke en gamermaskin. Som også omtalen av maskinen prøver å hinte om, en enkel maskin for greie kontoroppgaver med en hovedtyngde på surfing.

 

MEN.... Dere er litt trege vedrørende testen av denne maskin her på Hardware.no. Dinside hadde denne i testbenken for 1 måned siden.

 

Har fulgt med litt på flere sider siden mars, og iflg blog.laptopmag.com er denne maskinen rent teknisk ikke en ultrabook. Hvorfor spanderes det ikke noen forklaring på. Mulig den ikke tilfredstiller minimumskravene til batterikapasitet iflg de tekniske kravene til ultrabook iflg en.wikipedia.org/wiki/ultrabook.

 

Sitter faktisk og skriver dette på denne maskinen nå og så langt har jeg blandede følelser.

Den gamle sofasurferen min har en stund vært moden for utskifting og av ymse grunner har interessen dreid mot ultrabook. Har i mange å vært en svoren Asus-tilhenger på stasjonært, men etter å ha lest tester og omtaler i månedsvis om flere forskjellige ultrabook'er var det vel omtalen til http://www.dinside.no/897152/samsung-series-9-np900x3c som tippet vektskålen på tross av at Asus's sin Zenbook hadde bedre enkeltstående testresultater, men ikke sammenlagt.

 

Maskinen i seg selv sier meg fort at "please treat me gently". Dette er ikke noe man klasker sammen og slenger fra seg i sofaen, likeledes ikke noe man røsker tak i og "river" fra hverandre for å komme til tastatur og skjerm.

 

Lyd og lysstyrke er bare fantastisk flott type maskin tatt i betrakning. Fullt på høyde med ekstremt mye dyrere og robuste maskiner.

 

Tastaturet er godt, men piltastene bekymrer meg noe. Når jeg surfer har jeg lagt til meg vanen å bruke nettopp piltastene for å scrolle opp/ned, og da spesiellt pil ned. Denne har nå etter en ukes bruk begynt å vise en negativ holdning. Når jeg trykker "pil ned", får jeg en bestemt følelse av den går litt trangt og avgir en svak knirkende følelse og lyd. Akkurat som at den ikke passer helt.

Kan jo være selvforskyldt i og med at jeg tar meg i at fingeren hviler eller ligger klar mot denne tasten og derfor får en litt skrå angrepsvinkel mot nettopp denne tasten istedet for en mer "loddrett" angrepsvinkel.

 

Når det gjelder medfølgende programvare, så pælma jeg ut Norton og la inn MSE og dessuten la inn et par registerendringer (skrudde av prefetch), skrudde av div programmer som starter automatisk ved omstart ( vha msconfig) og endret hvilke services som skal starte ved oppstart av maskina (batchfil for respektive OS finnes på www.blackviper.com) - akkurat slik som min stasjonære maskin er satt opp.

 

Alle "tull og tøys" programmer pælma ut. Dette skal være en ren office/surfe-maskin. Beholdt Intel og Samsung's sine programmer.

 

Appropos Samsung sine programmer.... Her har jeg en mistanke om at de innstillingene som kan gjøres i Samsungs "Easy settings" program kommuniserer dårlig med strømstyringsplanen i W7.

Selv etter omstart viser Samsung Easy Settings og W7 strømstyringsplan (i kontrollpanelet) motstridene verdier (riktignok bekreftes at Samsung Optimized modus er i bruk fra kontrollpanelet).

Lysstyrken på skjermen i batterimodus er høyere enn innstilt i begge kontrollpanel. Her må det være en konflikt ute og går som Samsung må ta tak i. Dette er ikke bra.

 

Når det gjelder tilkoblinger må jeg bare nikke gjenkjennende til kommentarer fra testmannskapet.

Er av den late typen selv og bruker en trådløs mus med nanosender.

Når maskinen går på strøm kan jeg ikke ha Telenor's trådløse moden i USB3 kontakten for da kan jeg ikke putte strømledningen helt inn (modemet tar for stor plass). Så derfor står nanosenderen i USB3 kontakten hele tiden, med unntak av når jeg kobler til den eksterne disken til maskinen.

 

Man må med andre ord planlegge hva som skal tilkobles hvor under forskjellige omstendigheter.

 

Med dette sagt kan jeg ikke gi denne maskina mer enn vanlig terningkast 5 ut i fra egne erfaringer.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men den maskinen er vel neppe en ultrabook selv om den er 18 mm tykk. Sitter jo en 5400 rpm snurredisk der med en SSD cache.

 

Litt av dealen med ultrabook er jo nettopp vekt og batteritid. Den skal være strippet for effektslukende komponenter. Da er ren SSD tingen og fritt for dedikert skjermkort.

 

Men ja, jeg er enig med deg at det er en slank og fin maskin, og ikke minst rimelig. Kunne vært artig med en test ja......

 

Lenke til kommentar

Jeg gikk til anskaffelse av denne maskinen i begynnelsen av juli, så har nå ca. 10 dagers erfaring med den.

 

Bare så det er klart: dette er en ultraportabel SURFE- eller KONTOR-maskin. Skal du spille (eller spille inn musikk) må du se deg om etter noe annet. Å putte inn dedikerte skjermkort, flere koblinger med mer, hadde gjort den mindre egnet til det den er tiltenkt, nemlig å være en uhyre portabel og effektiv maskin for folk på farten.

 

Jeg er forfatter og er mye på farten. Veldig mange som kjøper slike maskiner bruker det likevel mest til sofasurfing. Jeg trengte en arbeidsmaskin som skulle brukes alle andre steder enn hjemme.

Derfor trengte jeg en maskin med god batterikapasitet, bra tastatur, matt skjerm (jobber på steder med VELDIG forskjellige lysforhold) og kompakte mål og vekt. Alt dette har jeg funnet i denne Samsungen.

 

Dette liker jeg:

- Skjermen. Den har god oppløsning og er en fryd og jobbe med i mange timer. Den er også matt, noe som gjør det mulig å jobbe under mange forskjellige lysforhold. Lånte en MacBook Air litt tidligere i sommer og gikk fort lei av å se speilbilder av meg selv og verden bak meg med engang lysforholdene ikke var optimale. Det slipper jeg med denne maskinen.

 

- Vekt og størrelse: du merker ikke at du har den (og laderen) i bagen. Den er smalere enn en gjennomsnittlig notatblokk og veier omtrent det samme.

 

- Godt tastatur. Etter å ha jobbet i 6-7 timer daglig i over en uke må jeg si meg veldig fornøyd. Bakgrunnsbelysningen på tastene er også meget bra.

 

- God batterikapasitet. Wifi på hele tiden, en god del surfing, mye skriving, dropbox synkende i bakgrunnen samt spotify i bruk for litt beroligende musikk, er det ikke noe problem å få hentet ut ca mellom 5 og 6 timer av batteriet. Laderen er dessuten såpass liten og nett at man kan ha den i bagen. Maskinen lades fort opp, så har ikke noe å klage på med tanke på kapasitet til MIN bruk.

 

 

Dette kunne vært bedre:

- Har en liten reservasjon for space-tasten. Den er behagelig, men oppleves litt skranglete hvis du ikke treffer midt på tasten. Dette er ikke noe ukjent for tastaturer generelt , men kunne vært strammet opp litt.

 

- Den automatiske lysjusteringen er ikke like pålitelig hele tiden. Jeg slo den av og justerer den heller manuelt.

 

- Samsungprogrammene fungerer fint, men som en annen sa kan det virke som om de ikke alltid snakker like godt sammen med Win-innstillingene.

 

- SSD-en er nok ikke den raskeste i bransjen. Til kontorjobbing (skriving, surfing med mer) har jeg ingenting å utsette. Til musikkinnspilling blir det litt snaueste laget. Den kan gjøre tosporsopptak med M-Audiokortet mitt, og redigering av lydfiler i Audacity går som en drøm. Men prøver jeg med åttesporsinnspilling av trommesettet mitt, gjør den tekniske konfigurasjonen av denne maskinen at det blir litt hosting og harking. Hadde ikke regnet med at det skulle gå bra, men hadde vært en god bonus.

 

ALT I ALT: veldig fornøyd hittil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt liten batteritid for en data som koster 10,5k, det er vel største ankepunktet mitt.

 

Det finnes en versjon med 6-cellers batteri, til ca 2000 kroner mer. Dyrt, men den skal i følge Komplett ikke veie mer enn 4-cellers versjonen (uten at jeg aner hvordan de fikk det til).

Lenke til kommentar

Hvordan vil denne maskinen f.eks være til ting som photoshop og indesing?

Edit da ikke som hovedmaskin, men en maskin til forelesninger /litt arbeid hos kunder osv

 

Å for å spore litt mer av, vil det bli lansert noen bedre 13" ultrabooks i løpet av juli/august ? Evnt en lett og hending 15"

Endret av ParPefy
Lenke til kommentar

HeisannDere burde testet SSD mer grundig, det er dokumentert veldig dårlig ytelse på noen sider, hvis det fortsatt er Sandisk U100 den shippes med:Se sammenligning mellom U100 og Crucial M4 her:http://www.notebookr...newsID=6509&p=2

Dette er interessant. Noen som vet hvorfor Samsung ikke benytter sin egen PM830 mSATA-disk i disse maskinene? Den yter jo mye bedre enn Sandisken (ca. samme gate som M4), og man skulle tro at de ønsket å bruke egenprodusert maskinvare både med tanke på pris/kvalitet/leveringstid. Ikke kan jeg finne noe sted å kjøpe verken M4 eller PM830 i mSATA-format heller.

 

Har vurdert å kjøpe denne maskinen, men jeg kommer nok til å avvente og se om det kommer en versjon med en bedre SSD.

 

Test av Samsung PM830 mSATA finner dere her:

http://thessdreview....d-sata-3-speed/

Endret av UrNils
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...