Gå til innhold

Historien om Amiga – del 2 (Amiga)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var først og fremst feilslått markedsføring og ikke akterutseiling som medførte konkursen i 1994 i tillegg til at mange spillhus skygget banen på grunn av en ekstrem piratkopiering. Amiga CD32 var helt i teten av hva som var tilgjengelig underholdningsmessig i 1993 med mindre man hadde 10 ganger så mye penger i å investere i en high end PC. CD-ROM titler som Microcosm, Megarace og mange fler ble lansert både på Amiga og PC. Sharewareutgaven av DooM som ble lansert 10. desember 1993 var banebrytende og man kan si at PC hadde passert Amiga, men hvor mange hadde en sofistikert PC eller prøvd DooM før lang ute i 1994, kanskje ikke før i 1995. Det var 10 millioner som prøvde Shareware-DooM men det var i løpet av 2 år etter release. Dette er etter at Commodore gikk konkurs. Det kostet mer å montere lydkort og CD-ROM-stasjon i en PC enn det kostet å kjøpe en Amiga CD32. De fleste som hadde PC før 1995 hadde verken CD-Rom eller lydkort. PCen hadde gått forbi, men nesten ingen hadde maskinvaren. De fleste hadde råd til en Amiga CD32 som gav en fullverdig multimedia-opplevelse ut av boksen. Full motion video var mer tilgjengelig på Amiga enn på PC på grunn av den ekstreme kostnaden for en multimedia-PC.

 

NewTek VideoToaster som er maskinvare og programvare for redigering og produksjon av SD og HD video i NTSC og PAL formater på Amiga-komputere vant Emmy Prisen for teknologisk oppnåelse i 1993. Amigaproduktene var fremdeles i toppsjiktet da det var kroken på dørene, dog var det muligens ikke heldig at de siste brikkesettene ble lanseri noe svakere form enn hva som først var tenkt. Amiga hadde slitt i 1995 dersom de ikke hadde fornyet seg, spesielt med tanke på at Sony PSX til en overkommelig pris gav en fullverdig arcade-opplevelse hjemme i stuen.

 

Commodore burde ikke ha utviklet programvare eller spill til maskinen, dog burde de ha samarbeidet samkjørt markedsføringen med de fremste produsentene av spill, programmer og maskinvareutvidelser. Det var flere anerkjente selskaper som lagnde maskinvare og programvare til Amiga på en mye bedre måte enn Commodore kunne ha mestret. Dersom et selskap har for mange jern i ilden blir det til slutt bare rot og ingen ting. Årsaken til at konsolleneprodusenten Nintendo gav ut spill og kjørte streng lisensiering var for å melke ut mest mulig profitt og hindre spillhus i å få for frie tøyler.

 

http://www.youtube.com/watch?v=seznQmDp2pU

 

http://www.youtube.com/watch?v=9Vsryzdh9qo

 

http://www.youtube.com/watch?v=WPKQ-rKGb7c

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. En liten rettelse. Amiga 4000 kom ut før Amiga 1200. Amiga fikk HD som standard da Amiga 600 og Amiga 1200 kom, da disse har IDE kontroller som standard. Nesten alle Amiga modellene kan oppgraderes, og dette gjorde de fleste. Ja, det kom til og med Doom kloner for Amiga. Ene er Gloom, som også kjører på en Amiga 500.

 

Da jeg fikk meg min Amiga 1200 i 1994. Ja, jeg fikk den etter at Commodore hadde gått konkurs. Da ble jeg så positivt overrasket over AmigaOS 3.0 at jeg ble en ren Amigabruker helt frem til 2003.

 

AmigaOS er et fantastiskt og kjapt OS. Mange har ikke prøvd det og hørte heller på Microsoft sin propaganda. Selv i dag er AmigaOS mange ganger kjappere enn dagens OS. Ja, AmigaOS har mangler, men hastigheten er unik.

 

I dag sitter jeg med MorphOS, som er et AmigaOS kompatibelt OS på en PowerBook G4 1.64GHz. Jeg har aldri opplevd PowerBooken så kjapp! Aldri!... AmigaOS har noe veldig unikt ved seg, og dette klarte noen å ignorere at AmigaOS hadde, og har i dag!

 

AmigaOS har alltid vært undervurdert. Helt siden starten i 1985. PC industrien klarte å manipulere folk i å tro at deres dyre PCer med få farger og et tekstbasert OS var bedre enn Amiga med sine 4096 farger. Folk fikk vrangforestillinger og det sitter selv i dag. Dette er veldig trist, da AmigaOS har betydd så mye for både Windows 95 og MacOSX i design. Og dette med disk-swapping. Når Amiga 600 og Amiga 1200 kom ut med HD som standard, var disk swapping blitt historie. Menmen...

 

Jeg håper og brenner for at Amiga skal komme tilbake en dag. Den fortjener det. Ikke å bli best, men som en ordentlig konkurrent til PC og Mac.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Huh, Amiga500 var 32 bits. motorola sin 68000 var 16/32bit, ikke 16.minne bussen var på 23 bit.Motorola 68000
Dette er bare spørsmål om definisjon. Interne registere var 32 bits mens eksterne bus var 16 bits...dermed blir 68000 vanligvis regnet som 16 bits prosessor. Samme som en 8 bits Z80 som har 16 bits registere.

Etter det jeg forstår var den ganske lik 386sx alså en 32 bits prosessor med 16 bit minnebuss for å lage kretskort enklere.

Forsjellen var at minne hanteringen kun var 23 bit mens det var 32 bit på 386 inkludert 386sx, Dette hadde ingen betyding før du trengte å adresere mer minne.

8086 var en 16 bits prosessor med 8 bit databus også får å lage kretskort enklere. Ingen kaller den en 8 bits prosessor, i liket med 386/386sx hadde 8088 16 bit databuss.

 

Lenke til kommentar

Hei. En liten rettelse. Amiga 4000 kom ut før Amiga 1200. Amiga fikk HD som standard da Amiga 600 og Amiga 1200 kom, da disse har IDE kontroller som standard.

Ja, er klar over at Amiga 4000 kom før Amiga 1200, men i teksten ønsket jeg å fokusere på Amiga 1200, og dermed tok jeg den først. Grunnen er at det var den reelle arvtakeren til Amiga 500, og derfor den viktigste modellen.

 

Angående harddisk, så er det en ganske stor forskjell på å ha innebygd harddisk som standard og å ha støtte for harddisk. Det er veldig feil å si at Amiga 600 og Amiga 1200 hadde harddisk som standard, fordi de ble ikke solgt med harddisk og kun et fåtall av brukerne oppgraderte. Det var ikke før lenge etter Commodores konkurs at Amiga-brukere flest fikk harddisker installert (og det var vel fordi det kun var kjernen som ble igjen).

 

Doom-kloner for Amiga kommer jeg til innom i neste artikkel. Men det var ikke før 1995 det kom noe som funket, og da var Doom 2 allerede ute og sjangeren hadde tatt av på PC, med spill som Duke Nukem 3D rundt hjørnet. At Doom hadde en kraftig innvirkning på frafallet av Amiga-brukere er helt utvilsomt.

Lenke til kommentar

Hei. En liten rettelse. Amiga 4000 kom ut før Amiga 1200. Amiga fikk HD som standard da Amiga 600 og Amiga 1200 kom, da disse har IDE kontroller som standard.

Ja, er klar over at Amiga 4000 kom før Amiga 1200, men i teksten ønsket jeg å fokusere på Amiga 1200, og dermed tok jeg den først. Grunnen er at det var den reelle arvtakeren til Amiga 500, og derfor den viktigste modellen.

 

Angående harddisk, så er det en ganske stor forskjell på å ha innebygd harddisk som standard og å ha støtte for harddisk. Det er veldig feil å si at Amiga 600 og Amiga 1200 hadde harddisk som standard, fordi de ble ikke solgt med harddisk og kun et fåtall av brukerne oppgraderte. Det var ikke før lenge etter Commodores konkurs at Amiga-brukere flest fikk harddisker installert (og det var vel fordi det kun var kjernen som ble igjen).

 

Doom-kloner for Amiga kommer jeg til innom i neste artikkel. Men det var ikke før 1995 det kom noe som funket, og da var Doom 2 allerede ute og sjangeren hadde tatt av på PC, med spill som Duke Nukem 3D rundt hjørnet. At Doom hadde en kraftig innvirkning på frafallet av Amiga-brukere er helt utvilsomt.

Et problem med hardisker var at Amiga 1200 kun støtter 2.5" hardisker, ja du kunne spikke på kabinettet og få plass til en tynn 3.25" men dette krevde sin mann.

2.5" disker var svindyre på 90 tallet derfor var dette ugunstig.

Uansett så var hardisker på den tiden dyrt, mener jeg betalte 2.400 kr for en 240MB :o(

Lenke til kommentar

HAM8 var en modus der man kunne vise 262144 farger, ikke 16,7M. Paletten til AGA var forøvrig på 16,7M.

 

Og det kom en del AGA-spill i mellom 1993 og 1997. Slam Tilt var et pinballspill som var mye bedre enn Pinball Fantasies. Og så har man ting som Breathless, Alien Breed 3D II og Gloom AGA som var ganske OK "Doom-kloner". Husker jeg spilte Xtreme Racing en del, som var et slags Mario Kart-liknende spill i 3D. Disse spillene krevde forøvrig en relativt kraftig CPU, de kjørte ikke så bra på en vanilla 68020-basert Amiga 1200.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Et problem med hardisker var at Amiga 1200 kun støtter 2.5" hardisker, ja du kunne spikke på kabinettet og få plass til en tynn 3.25" men dette krevde sin mann.

2.5" disker var svindyre på 90 tallet derfor var dette ugunstig.

Uansett så var hardisker på den tiden dyrt, mener jeg betalte 2.400 kr for en 240MB :o(

Ja, husker det. Jeg fikk hjelp av en mer datakyndig venn til å installere både harddisk og ekstern CD-stasjon (begge fra Eyetech), og det var en skikkelig omstendelig prosess. Helt utrolig i at vi fikk plass til harddisken inne i maskinen.

 

Smirnoff: Takk for retting ang. HAM8. Forøvrig usikker på om jeg er enig i at Slamtilt var bedre enn Pinball Fantasies. For mye fokus på minispill synes jeg.

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar

Joa. Er vel litt smak og behag, jeg koste meg mye med Slam Tilt jeg, hehe.

For all del, det var et godt spill (og visuelt veldig imponerende). Men jeg kom ut av flyten hver gang jeg havnet i et eller annet minispill i poengdisplayet, så jo lengre jeg holdt ut i et slikt minispill, jo større var sannsynligheten for at jeg mistet ballen kort etterpå.

Lenke til kommentar
Huh, Amiga500 var 32 bits. motorola sin 68000 var 16/32bit, ikke 16.minne bussen var på 23 bit.Motorola 68000
Dette er bare spørsmål om definisjon. Interne registere var 32 bits mens eksterne bus var 16 bits...dermed blir 68000 vanligvis regnet som 16 bits prosessor. Samme som en 8 bits Z80 som har 16 bits registere.

 

All kode var 32bits.. Dagens 64bits CPU'er fra INTEL/AMD har 40/48Bits ekstern bus.. Skal vi kalle dem 48bits fra nå av?

Lenke til kommentar
Huh, Amiga500 var 32 bits. motorola sin 68000 var 16/32bit, ikke 16.minne bussen var på 23 bit.Motorola 68000
Dette er bare spørsmål om definisjon. Interne registere var 32 bits mens eksterne bus var 16 bits...dermed blir 68000 vanligvis regnet som 16 bits prosessor. Samme som en 8 bits Z80 som har 16 bits registere.
All kode var 32bits.. Dagens 64bits CPU'er fra INTEL/AMD har 40/48Bits ekstern bus.. Skal vi kalle dem 48bits fra nå av?

Snakker om data buss ikke adresse buss, er heller ingen problem å utvide adresse bussen om de får behov for mer en 256 terrabyte med minne :o)

Nå for å gjøre ting virkelig forvirrende, socket 2011 i7 har 4*64bit data busser, gjør den ikke til en 256bit prosessor, kun det omvente av 386sx, du bruker en tykkere databuss for å pushe mer data.

 

Lenke til kommentar

en ny Amiga med et nytt operativsystem tungt inspirert av de klassiske modellen

 

Ikke helt riktig. AmigaOS4 er en videreføring av AmigaOs 3.x.. Hyperion fikk kildekoden til amigaos 3.x som det er tatt utgangspunkt i. Så er koden blitt ryddet opp i. Og skrivd om til de nye prosessorene. Er faktisk 2 utviklere som er med enda som var med under 3.x, muligens dem var med før det og.

Lenke til kommentar

Amiga 600 og Amiga 1200 kom begge ut i HD utgaver. Magic Pack er det beste eksemplet på det. Amiga 600 sin HD var dog kun på 20MB eller 40MB. Amiga 1200 HD pakken kom som regel med 170MB HD.

 

Det å si at Amiga døde ut etter 1994 er så missvisende. I 1995 kom Escom, og de produserte faktisk både Amiga 1200 og Amiga 4000T.

 

I 1997 kom det PPC kort for Amigaen, og senere også PCI oppgraderings kort. Ja, det er fullt mulig å pute i et ATI Radeon 9200 kort i en Amiga 4000 i dag!

 

Det kom masse spill for Amiga mellom 1994 og 2000 som er ignorert. Amiga lever i dag, fordi det er så mange der ute som føler seg snytt av PC-verdenens propaganda maskin Microsoft. Amiga folk har alltid vært lojale mot PC og Mac brukere som regel, men PC og Mac brukere har alltid hatt noe imot Amiga. Dette har vært vedvarende helt siden 1985 da Amiga ble lansert.

 

Amiga still lives on for maange der ute.. Flere enn markedet tror...

Lenke til kommentar

Orginale Amiga 3D spill titler:

 

Hunter

Kom ut i 1991. Veldig GTA lignende spill. Fungerer kjempefint på en Amiga 500. Kan reise rundt og bruke mange forskjellige ting som tanks, båter og gå inn i hus. Vet ikke om GTA folkene ble inspirert av dette, men jammen meg er det et av de tidligste 3D spillene der man styrer en person rundtomkring i et 3D landskap.

 

23117.jpg

 

 

Behind The Iron Gate

Kom ut i 1995, som Amigas første 3D spill i førstepersons perspektiv.

 

fTTaL.png

 

Gloom

Kom ut i 1995. Tittelen er kanskje litt lik Doom, men spillet handler om noe helt annet. Det er fantastisk gøy. I tillegg støtter det flerspiller på samme skjerm, noe som er ganske gøy. Det kom også ut en Gloom Deluxe utgave senere, med høyere oppløsning og støtte for 3D-brillene til Escom.

 

Gloom_Deluxe_2.png

 

Nemac IV

Kom ut i 1996. Et av de første 3D spillene med våpen på hver side? Ganske så underholdende spill. Litt for krevende da det kom ut, men på 68060 gikk dette smooth. Kjempespill og god intro.

 

Nemac_IV_DC_003.png

 

Trapped

Kom ut i 1996. Et rpg 3D spill for Amiga. Meget bra.

 

tra02.jpg

 

Breathless

Kom ut i 1995. Dette spillet sprengte mange grenser, og sjokkerte ganske mange. Jeg husker at dette stod i gamle GIGA bladet og i Databladet. Det fikk vesentlig gode karakterer. Musikken er bare råå til å være 8-bits. Fantastisk atmosfære!

 

award_breathless.jpg

 

Alien Breed 3D

Kom ut i 1995. Laget av kjente Team 17. Hadde mange nye ting, som blant annet transparangt vann. Hadde vesentlig dårligere oppløsning enn Doom, men det tekniske overgikk Doom.

 

54-4-alien-breed-3d-aga.jpg

 

Alien Breed 3D 2 The Killing Grounds

Kom ut i 1996. Laget av kjente Team 17. Høyere teksturer, flere effekter, penere vanneffekter og i det heletatt "litt" for avansert for basic Amiga 1200. Men med en 68060, så gikk det kjempefint. Elsker det!

 

13998.jpg

 

Trapped II

Kom ut i 1997. Et rpg 3D spill for Amiga. Kanskje et av Amigaens mest undervurderte spilltitler. Kom ut kun for Amiga CD-ROM i en tid da mange ikke hadde CD-ROM for Amiga. Dette kunne kjøres på alt fra 68020 til 68060. Har i tillegg støtte for 68060 fpu rutiner og grafikk kort. Avansert for sin tid!

 

trapped_2_11.png

 

Payback

Kom ut i 2001. Dette skulle være Amigas svar på GTA. Med full 3D støtte, ble dette en stor hitt innen Amiga miljøet. Spillet kom også ut for GameBoy Advanced etter det jeg vet. Fungerer finfint både på 68k og PPC

 

payback_amiga.jpg

 

Det finnes sikkert flere, men dette er de jeg kommer på nå. Amiga var undervurdert og dette var synd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...