Gå til innhold

Test: EK-KIT H3O 240 HFX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har for en stund siden hatt komplett vannkjølingsett, med mesteparten fra EK. Vannkjøling på CPU (i7 920 @ 4Ghz) og Radeon HD 5990, sammen med en normal tykkesle 3x120 radioator og et lignende reservoar.

Dette koblet sammen med 6 Noctua vifter ga et meget lavt støynivå og temperatur med max load (Prime 95 + Furmark) CPU= 60 C og GPU = 50 C.

 

Hadde jeg ikke måtte selge stasjonæren og kjøpt laptop hadde jeg garantert utvidet til full vannkjøling av alt, og sikkert enda en radiator.

 

Alt var inni et Antec Twelve hundred og fikk plassert radiatoren i forkant inne i kabinette.

Lenke til kommentar

Veldig bra! Eneste kommentar jeg har er vel kanskje at det burde spesifiseres litt bedre hvor mye arbeid det kan være å få ut alt luften fra anlegget - og hvor viktig det er at man får ut alt. Problemet er at noen pumper (vet ikke om det gjelder EKs pumper eller ikke) kan skades lett over tid om det pumpes luft gjennom.

 

Det er viktig at man tar godt tak i kabinettet og slenger det litt fra side til side og helst også på hodet slik at man er sikker på at all luften i radiatoren kommer ut. Noen ganger kan det være helt sykt mye luft inni.

 

Når man bruker ferdigsett så er det kanskje litt enklere for da står det vel kanskje i manualen at "settet trenger 0.9 liter"? Isåfall så er det jo bare å fylle på og om man sitter igjen med 3 desiliter av en 1 liters blanding mens man tror at "nå må jo all luften være ute", så vet du at noe mangler en plass.

 

Har aldri brukt ferdigsett selv så vet ikke om det står noen plass eller om det bare var noe du kom frem til selv dette med 0.9 liter.

 

Noen ting som bare må nevnes umiddelbart for folk som ønsker å kjøpe settet og som vurderer å spørre på forumet om forskjellige saker:

* Ja, du kan koble på vannkjøling til GPUen direkte på dette settet. Eneste du trenger er kanskje en liten ekstra bit med slange, 2 nippler og kjølebrikke som passer til din GPU (coolingconfigurator.com)

* Nei, det betyr ingenting hvilken rekkefølge komponentene er koblet i. Det eneste mange føler er nødvendig er at tanken er rett før pumpen (som gjør det enklere å fylle vann første gangen), og at pumpen er fysisk lavere plassert enn tanken. Ellers er det helt greit med f.eks. tank -> CPU -> GPU -> radiator -> pumpe -> ... Eller hvordan som helst som passer best i ditt kabinett. Tingen er at temperaturen på vannet stabilisers over tid, det er ikke sånn at vannet som kommer ut av radiatoren er kaldere enn det som går inn. Det beveger seg alt for kjapt i et alt for lite og lukket system til at det gjør noen forskjell.

* Du trenger ikke farge vannet, men du må ha noe som dreper alger og sånt. Rent destillert vann med en såkalt "silver kill coil" vil fungere greit, eller et par dråper med noe kjent som "PT Nuke". Det er bare å bruke Google.

 

Ellers vil jeg si at innehaveren av techbay.no er veldig kompentent ang. vannkjøling og i mange tilfeller så vil det koste like mye å bestille fra aktører fra utlandet om du regner med fortolling og slikt. Aquatuning.no, tross sitt norske domene, for også sendt varene fra lager i utlandet. I tillegg har de veldig dårlig rykte på seg i vannkjølingsmiljøet.

 

Er det noen som har flere spørsmål så har jeg gitt veldig lange, gode og utfyllende svar allerede på de fleste emner i tråder som kan finnes i vannkjølingsforumet her på diskusjon.no. Personlig gidder jeg ikke henge der lenger da det ikke er noe poeng, egentlig - alle spørsmål du kan tenke deg er allerede belyst og diskutert, det er bare å bruke søkefunksjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, det blir jo noe forskjell når de senker vifte hastighetene.

Men dette var vel en test med en stock 2600k?

Fordelen med dette settet kontra h100 ser du nok først etter at du har klokket CPU en god del, det er vel ikke noe faktum, men er slik jeg ser det for meg når jeg også ser hvor mange grader forskjell det blir på 1000rpm selv om det er forskjellige vifter inne i bilde.

Lenke til kommentar

Veldig bra! Eneste kommentar jeg har er vel kanskje at det burde spesifiseres litt bedre hvor mye arbeid det kan være å få ut alt luften fra anlegget - og hvor viktig det er at man får ut alt. Problemet er at noen pumper (vet ikke om det gjelder EKs pumper eller ikke) kan skades lett over tid om det pumpes luft gjennom.

 

Det er viktig at man tar godt tak i kabinettet og slenger det litt fra side til side og helst også på hodet slik at man er sikker på at all luften i radiatoren kommer ut. Noen ganger kan det være helt sykt mye luft inni.

 

Når man bruker ferdigsett så er det kanskje litt enklere for da står det vel kanskje i manualen at "settet trenger 0.9 liter"? Isåfall så er det jo bare å fylle på og om man sitter igjen med 3 desiliter av en 1 liters blanding mens man tror at "nå må jo all luften være ute", så vet du at noe mangler en plass.

 

Har aldri brukt ferdigsett selv så vet ikke om det står noen plass eller om det bare var noe du kom frem til selv dette med 0.9 liter.

 

 

Hei,

 

Takk for en fyldig og hyggelig tilbakemelding. Jeg klipper litt og svarer i steg her.

 

0,9 liter var noe jeg kom frem til, da det var igjen omtrent 0,1 liter i listersflaska. Det er riktig som du sier at det er utrolig viktig å få ut all luft, da blir flyten i vannet også bedre.

 

Et annet triks jeg også bruker er å ikke skru fast radiatoren i kabinettet med en gang (her ligger den løst på kabinettet), så kan du slenge den litt til sidene for å riste alt ut :-)

Lenke til kommentar

Burde absolutt testet med overclock så langt det er mulig..

Eller så kunne vel egenskapen til å kjøle ved overclock blitt testet ved å sette ned temperaturen i rommet mer. Slik at det ble et større sprang mellom cpu temp og romtemp. Eventuelt testet systemene med flere elementer å kjøle ned. En enkelt prosessor blir for lett for et slikt system.

 

og det sier seg selv at luft i ett slikt system er drit... Ødelegger for kjøling av blokka og nedkjøling av vannet gjennom radiatoren, ødelegger for effekten til pumpa og bidrar til groing. Er en grunn til at ting er vakuumpakket.

 

Og når det gjelder høyde på pumpa så er det generelt for alle pumper (nå vet jeg ikke akkurat hva slags pumpe dette er) at det er bedre å ha fall fra tanken til pumpa, enn å ha fall til neste punkt etter pumpa. Trykksiden er alltid sterkere enn sugesiden...

Lenke til kommentar

Burde absolutt testet med overclock så langt det er mulig..

Eller så kunne vel egenskapen til å kjøle ved overclock blitt testet ved å sette ned temperaturen i rommet mer. Slik at det ble et større sprang mellom cpu temp og romtemp. Eventuelt testet systemene med flere elementer å kjøle ned. En enkelt prosessor blir for lett for et slikt system.

 

og det sier seg selv at luft i ett slikt system er drit... Ødelegger for kjøling av blokka og nedkjøling av vannet gjennom radiatoren, ødelegger for effekten til pumpa og bidrar til groing. Er en grunn til at ting er vakuumpakket.

 

Og når det gjelder høyde på pumpa så er det generelt for alle pumper (nå vet jeg ikke akkurat hva slags pumpe dette er) at det er bedre å ha fall fra tanken til pumpa, enn å ha fall til neste punkt etter pumpa. Trykksiden er alltid sterkere enn sugesiden...

Lavere romtemperatur ville ikke økt avstanden mellom CPU- og romtemperatur. En 2600k @ stock blir absolutt for lett for et slikt system, en 2600k @5.0GHz ville vært rimelig passe for et slikt system. Eventuelt en 3930K eller 3960X, disse er en god del varmere.

 

Vannkjøling kommer aldri vakumpakket, det å bleede et såpass lite system er ikke skrekkelig vanskelig heller så lenge man har en tank med passe mengde vann og nok fall ned til pumpa.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg ville bare ligge til av egen erfaring at en god pumpe er gjør lufting lettere..

 

Jeg har tidligere kjøpt en tank med integrert pumpe fra XSPC. Denne sugde luft enda tanken var full av vann. I tillegg så er det MYE lettere å få ut luften med en kraftigere pumpe. Kjøpte en fra Swiftech og da skrudde jeg bare opp turtallet på pumpen til maks i 5min eller noe forså å skru den ned. Det er vel 5 hakk om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Til dere som klager på temperaturforskjellen;

 

Jeg har et EK sett med 360-radiator, og forskjellen på maks load kontra H100 var 14-16 grader med en 3930K klokket til 4.6 Ghz og 1.38v spenning. Med EK-settet kan jeg stabilt kjøre 4.7 på 1.4v spenning, noe H100 ikke var i nærheten av å klare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...