Gå til innhold

Guide: Thunderbolt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Thunderbolt holdes i mine øyne mye tilbake av mangelen på lange kabler. Dvs optisk, hvor blir disse av? Det er over ett år siden TB kom og vi har ikke sett snurten. Minst halve poenget er borte med så korte strekk,.AtW

 

Tror optisk er midlertidig utsatt:

 

In January 2011, Intel's David Perlmutter told Computerworld that initial Thunderbolt implementations would be based on copper wires.[19] "The copper came out very good, surprisingly better than what we thought," he said.[20]

 

Intel and industry partners are still developing optical Thunderbolt hardware and cables.[21] The optical fiber cables are to run "tens of meters" but will not supply power, at least not initially.[22][23][24] They are to have two 62.5-micron-wide fibers to transport an infrared signal up to 100 metres (330 ft).[25] The conversion of electrical signal to optical will be embedded into the cable itself, allowing the current DisplayPort socket to be future compatible, but eventually Intel hopes for a purely optical transceiver assembly embedded in the PC.[24]

 

Hadde absolutt vært interessant med optisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Thunderbolt holdes i mine øyne mye tilbake av mangelen på lange kabler. Dvs optisk, hvor blir disse av? Det er over ett år siden TB kom og vi har ikke sett snurten. Minst halve poenget er borte med så korte strekk,.

Markedet styrer, masse mer penger å hente på korte strekk i første omgang. Intel har jo tegningene klare så optisk kommer nok etterhvert.

 

En annen ting er seriekobling (daisy chaining), som betyr at du kan koble en til en ny Thunderbolt-enhet via en annen Thunderbolt-enhet. Har du for eksempel koblet til en Thunderbolt-skjerm og kjøper deg en ekstern harddisk med Thunderbolt, kan denne kobles til via skjermen så vel som direkte til datamaskinen. Opp til seks enheter kan du koble sammen på denne måten.

Det der ser jeg på som en ulempe. Seriekobling kan være praktisk i en nøds situasjon, men folk kommer til å lage "spaghetti" så fort de får muligheten. Jeg ser for meg kaoset når dings 2 taes ut av rekken og dings 3 plutselig ikke rekker frem.

Lenke til kommentar

Kan du kjøre displayport signalet i retur, tenker her på eksterne skjermkort for bærbare? Virker nyttig for SSD for å få større hastighet en sata.

 

Ja til begge.

Skjermkort:

http://www.hardware.no/artikler/msi-satser-pa-ekstern-skjermkortlosning/105539

 

Ekstern SSD med 750MB/s

http://www.myce.com/news/ocz-debuts-high-performance-ssd-with-thunderbolt-based-lightfoot-59871/

 

 

Lenke til kommentar

Kan du kjøre displayport signalet i retur, tenker her på eksterne skjermkort for bærbare? Virker nyttig for SSD for å få større hastighet en sata.

 

Ja til begge.

Skjermkort:

http://www.hardware....tlosning/105539

 

Ekstern SSD med 750MB/s

http://www.myce.com/...ightfoot-59871/

Jup leste om begge, eneste ulempen er at det skjemkortet kun virker på ekstern skjerm, derfor tenkte jeg det hade vært smart å sende skjerm signalet i retur men tviler på at standarden støtter dette.

 

Fikk med meg den SSD, hadde imidlertid vært mer praktisk som intern disk, for en starsjonær ville faktisk en intern Thunderbolt kontakt vært nyttig.

Lenke til kommentar

S¨jeg kan koble en skjerm til pcen via Thunderbolt, og så kan jeg koble et tastatur til skjermen?

Jup, du kan også ha en Thunderbolt til usb hub overgang siden Thunderbolt er pci-e, kan til å med ha e-sata på denne huben.

Er enig i at daisy chaining blir kronglete med masse enheter, men ser to bruksområder, kabel til skjerm så til ekstern enhet.

Docking stasjon, eller tilsvarende boks, http://www.hardware.no/artikler/msi-satser-pa-ekstern-skjermkortlosning/105539 hvorfor ikke ha plass til en hardisk i denne samt en usb hub.

Gå virkelig bananas og legg med en DVD brenner siden mange bærbare ikke har dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er enig i at daisy chaining blir kronglete med masse enheter, men ser to bruksområder, kabel til skjerm så til ekstern enhet.

Uenig.

 

Problemer vil oppstå rett og slett fordi det er mulig å seriekoble. Istedenfor at produsenter lager flere utganger i skjermen (eller tastaturet), slik som vi ser med USB, vil det alltid være kun en.

Dette vil bety at du brått seriekoble. Likeledes vil maskiner lages med kun 1 TB port for å spare plass og prod.kost nettopp fordi du har mulighet til å seriekoble (maskin->Skjerm->Tastatur->Lyd->Disk1->Disk2 = uglyness!).

 

Håper noen har vett nok til en hub.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Thunderbolt holdes i mine øyne mye tilbake av mangelen på lange kabler. Dvs optisk, hvor blir disse av? Det er over ett år siden TB kom og vi har ikke sett snurten. Minst halve poenget er borte med så korte strekk,.

Markedet styrer, masse mer penger å hente på korte strekk i første omgang. Intel har jo tegningene klare så optisk kommer nok etterhvert.

 

Er det? Kanskje, kanskje ikke. Det er jo feks uhyre praktisk å kunne overføre skjermsignaler over lange strekk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er enig i at daisy chaining blir kronglete med masse enheter, men ser to bruksområder, kabel til skjerm så til ekstern enhet.

Uenig.

 

Problemer vil oppstå rett og slett fordi det er mulig å seriekoble. Istedenfor at produsenter lager flere utganger i skjermen (eller tastaturet), slik som vi ser med USB, vil det alltid være kun en.

Dette vil bety at du brått seriekoble. Likeledes vil maskiner lages med kun 1 TB port for å spare plass og prod.kost nettopp fordi du har mulighet til å seriekoble (maskin->Skjerm->Tastatur->Lyd->Disk1->Disk2 = uglyness!).

 

Håper noen har vett nok til en hub.

 

Nå kommer vel de fleste macene med to thunderbolt porter i tillegg til mini DP, så da er nok ikke problemet så stort.

 

Om den overtar for flere av de andre standardene, så blir det fort plass til etpar porter til.

 

I mellomtiden er jeg glad Apple har skjønt tegninga, og erstattet USB med versjon 3 (alle usbporter i v3). Håper de andre pc-produsenter gjør dette snarest.

 

Dessuten ser jeg poenget med at skjermen på bordet også kan fungere som dockingstasjonen. En egen dockingkontakt er unødvendig når TB er så rask, og kan erstatte de andre portene.

 

Så håper jeg dessuten at det kommer en TB Dock med ettpar DP-porter eller HDMI, kanskje DVI også, usb3, mic og headset pluss TOS og vanlig SPDIF og GB lan.

 

Så kan vi ha kun en TB til dock, og får fremdeles brukt 2, eller kanskje 3 eksterne skjermer uten å erstatte de med DP eller TB-skjermer med en gang.

 

Hilsen Windowsbruker med et åpent sinn til andre OS.

 

PS! Mener det var et krav at alle TB-produkter kommer med 2 porter, slik at ikke Daisey Chaning umuliggjøres, slik det skjedde med Firewire.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Er enig i at daisy chaining blir kronglete med masse enheter, men ser to bruksområder, kabel til skjerm så til ekstern enhet.
Uenig.Problemer vil oppstå rett og slett fordi det er mulig å seriekoble. Istedenfor at produsenter lager flere utganger i skjermen (eller tastaturet), slik som vi ser med USB, vil det alltid være kun en.Dette vil bety at du brått seriekoble. Likeledes vil maskiner lages med kun 1 TB port for å spare plass og prod.kost nettopp fordi du har mulighet til å seriekoble (maskin->Skjerm->Tastatur->Lyd->Disk1->Disk2 = uglyness!).Håper noen har vett nok til en hub.

Spørs hvor lett det er å lage en Thunderbolt hub siden det er pci-e, tror også kostnaden gjør at de fleste vil bruke usb der båndbredde og forsinkelse ikke er så kritisk,

tror heller problemet er at mange også dropper ut kontakten for å spare penger :(

Siden dette er pci-e bør det imidlertid være mulig å lage multifunksjons bokser med flere typer utganger på

Thunderbolt til skjerm, så ut til boks med usb og e-sata, dereter evt til en ekstra enhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...